mag
Forumsvar skapade
-
stora vågor och fetevind, just det!!! 😀
Det är ju därför jag åkt dit i 15 år!!!
Vad skull man annars där och göra?!? 😉/Magnus
-
Ja, när det ser stort ut på bild då vet man att det är jättestort!!! Detta vet alla som filmat eller fotat surfing, man blir ofta besviken när man ser filmen på hur små vågorna var den dagen. Utom när det är jättestort och det verkar det ha varit i Norge titt som tätt.
Så det är med skräckblandad förtjusning man vill åka dit. Att simma på Maui i short och jättevågor är ju en sak men att göra det med huva, handskar och torrdräkt i 10 gradigt vatten är betydligt värre och farligare.
O Listafilmen är en klassiker!
Det blir nog en tur till Norge nästa år. Kanske skulle samla ihop ett svenskgäng?
/Magnus -
Jag såg att söndagen nog skulle kunna vara finfinmed swell som låg kvar men minskande vind. Men lördag innan vrålvinden kom måste varit fin också, eller?
ingen ville dela bensin med mig så jag höll mig hemma.
/Magnus -
Artiklar jag läst pekar på att norrbaggarna seglar året runt, just nu är väl högsäsong. Golfströmmen värmer lite året runt och vattnet är varmare än runt sveriges kuster mitt i vintern. Men att segla i stooora vågor och kallt vatten kräver sin man/kvinna, speciellt att åka tvättmaskin. Norrmännenn sitter inne med stora vågor när det brallar i. Fast då kan man ju å andra sidan få crossoff, till skillnad mot hemma där vågorna sällan orkar vrida så pass att det inträffar.
Stavanger står på önskelistan helt klart!
/Magnus -
Men Jesper! Jag tyckte jag såg dig kommentera i en annan tråda att du inte nödvändigtvis, alt inte alls, behövde bilder för att bekräfta en underbar upplevelse!!! 😉 eller för att kunna att förmedla den heller.
Det är ju insidan som räknas! 🙂
Ride on!
/MagnusMen bilderna kanske är till barnbarnen 😉
-
Har hört en kostnad på ca 10-12000kr men kanske är det billigare på lågsäsong?! Men ska du vara där länge lönar det sig ju lätt, jämfört med boende o hyrbil eller buss/taxi.
/Magnus
-
Jag bjuder på instruktionsbilden, speciellt om vi kan lära oss något av den.
Jag tror att jag styr brädan runt i svängen med framfoten också, kring fenan/bakfoten. Om det är bra eller inte vet jag ej men snabbt svänger det. Men jag bänder runt den lite med foten speciellt i onshore som det är frågan om här. Och 62:an gick att bända runt i supersmå svängar, skitkul.
I sideshore försöker jag komma mer in även om jag vet att jag har en bit kvar. Detta var första onshoredagen på hela säsongen, får öva mer i dessa förhållanden helt klart.
/Magnus -
Du kanske böjer fel led?!
Sträck istället på vristen, dvs böj inte foten så mycket att knäet hamnar i vattnet. Tryck ned brädan med tårna för att få ner kanten mer om du förstår vad jag menar. Kanske genom att lägga tyngden in i kurvan./Magnus
-
Yeeees!
right on dr Masse
😀 -
Har ni bokat boende?
/Magnus
-
Helt otroligt underbar. Ja jädrar, en sån skulle man vilja ha, men inte serva…
fast serva kanske är ok, det är väl tillförlitligheten som är sådär eller?
/Magnus -
Ahhhh dessa eviga lockelseprognoser…..
Bussen är tankad och själv är man som vanligt överladdad. Knappt man vågar hoppas längre, även om t o m SMHI pratade om vind till helgen på morgonvädret.
Kanske ses vi där!
/Magnus -
Vad bra! Då klara jag kvalgränsen!!! 🙂
/Magnus
-
Vindprognosen ser ut som 7-8 meter resten av veckan, vilket bör kunna ge lite fotomöjlighet eftersom proffsen endast behöver små puffar av vind för att plana. Hade det bara varit swell ade du fått se på uppvisning, men på söndag-måndag ser det ut att komma en klassisk Sylt-rökare! Håller tävlingen på tills dess?
Stanna och festa med proffsen för Klitmöller har ännu sämre prognos.
/Magnus