mag
Forumsvar skapade
-
Epoxy är riktigt farligt trots att det nästan inte luktar. Det kan dessutom utveckla och utlösa andra allergier, t ex nickelallergi, efter vad jag läst. Så har du fått utslag är det läge att lägga av direkt annars kan det gå åt skogen. Och även slipdamm efter att det härdat är farligt, så inte bara ohärdad epoxy. Och alltid, dvs år efteråt.
/Magnus -
Bra jobbat!
Men som andra skrivit, lite väv skulle nog inte skadat alls eftersom det binder ihop epoxin. Epoxi spricker ju vid belastning (det är ju vävens uppgift att hålla dragstyrkan) och brädan flexar alltid mer eller mindre vid hård segling, och extra mycket vid landningar. Så ett hett tips är att hålla koll på skarven mellan lagningen och brädan efter eventuella sprickor. Lycka till!
/Magnus -
Första frågan är om dina prylar är bättre än uthyrarens! Det avgör ju nästan om brädan ska med eller ej. Nackdelen att testa nya prylar är förstås att köpbegäret ökar med kvadrat på antalet seglingsdagar. Så det blir dyrt när du kommer hem! 😀 Men du har väl ändå tänkt byta prylarna så va fan 😉
En mellanvariant kan vara att ta med riggen, det blir ca 40% lägre hyra och incheckningen på flygplatsen brukar hålla sig snälla och lugna med paket under 2m så det kostar oftast inget extra. Om du bara håller dig till 2 kolli förstås. 2-3 segel bom och mast väger ju inte mer än ca 15kg heller.
/Magnus
-
Det går nog fixa boende på plats men är ni 5 p kostar det ju ingenting att bo (I alla fall jämfört med oss som är 2) och det är ju surt att leta boende när man vill segla! Men om några inte vill segla kan de ju leta boende. Januari är hyfsat lågsäsong.
5,5 kvm +/-0,5 kvm ska jag ta med, kanske en 4,5 oxå. Hårdvind blir det väldigt sällan.
/Magnus
-
Det blev G-löv, tiden medgav inte att åka till fler ställen och kolla. Och sen såg det fint ut också 😉 och lagom med sällskap på vågen.
/Magnus -
😀 Jag plockade lite vågor för dig också Rille. Grymt gött med en bonuskväll med fina vågor och 4,5. En fördel i alla fall med att numera bo i Småland är att det är nära till skånsk kvällssurf!
/Magnus -
Ligger på 10-11m/s sedan 3 timmar på Bornholm.
Nu sticker jag!
/Magnus -
Ja, det är bra även i den riktningen. Annars sideshore längre ner mot Sandhammaren. Mörknar 19.30 så det blir till att åka nu om man ska hinna.
/Magnus -
Jag skulle inte montera singelkasett, det är svårt att få det starkt och lätt när man gör det själv efteråt på en produktionsbräda.
Nosen likaså, tejpa hellre dit en bit liggunderlag om du är rädd om seglet. Det är svårt att förstärka en sågad nos så att den håller för kastfall. Och det blir säkert 1kg tyngre med all förstärkning totalt på dessa modifieringar och det försämrar brädan egenskaper mer.Lär dig köra med twinsers det är som sagt bra att vara lätt på foten, i början kommer du tycka den släpper hela tiden.
5,3 segel med lite teknik ska funka ok, bättre med mindre segel förstås.
Kent är väl rätt stor men jag har inte sett honom segla på sistone (kitar alltid?) men kolla så det inte börjar pysa under foten. Om det flexar ska du laga direkt annars riskerar du att suga in vatten i både sandwichen och innerskummet så småningom. Och vatten förstör och förstorar skadan varje seglingstimme.
Så ska du ändra något på din Mistral så är det att laga under foten. En mjuk pad är början till brädans undergång! 🙁
/Magnus -
Det var en av de bättre vågbrädorna runt den tiden. Men ta det lugnt med hoppen eftersom hållbarheten inte var så lysande.
Och ja, fenorna är små så du får lära dig vara lätt på fötterna annars släpper de=spinout. Men du kan ganska enkelt få den på rätt kurs igen. Den gick lite bättre med något större fenor minns jag. Hade själv en Angulotwinser med G-10 fenor. En polare med en Mistral köpte dessa av mig när Angulon gav upp och blev kanonnöjd.
/Magnus -
Ska du köpa nytt, köp freestylewave kring 85 liter eller kortbred bräda på 75-80. Ta hellre några liter extra så du får fler segligsdagar och enklare med allt.
Men begagnat kring 85 liter är inte fel det heller. Tabou är otroligt omtyckta brädor bland seglare och tester i tidningar de sista 5 åren. Enkla att segla och roliga. Och ofta lite billigare.
/Magnus
-
Lancelin i Australien? Södra halvklotet har vind på vintern.
Mauritius har inte bra vindar dec-feb.
/Magnus -
Det behövs fler folkbrädor!!!
Och största tidningen SURF gillade Konan skarpt, både för nybörjare och mer avancerade.Mer brädor åt folket!!! 🙂
/Magnus -
Mer nedhal definitivt så känns det lättare i handen. Och sedan lite mer uthal om det brallar i. Reglera vindstyrkan i uthalet mer än nedhalet.
/Magnus -
Jag kan faktiskt inte hålla med dig. Att kunna designa ett eget galet snyggt SuperFreak är ju det absolut coolaste som finns på marknaden, utan konkurrens! 😀 enfärgat eller 10 färger, det är bara att välja.
Och Diva seglen är ju hur sköna som helst, flower-power! 🙂
/Magnus