mag
Forumsvar skapade
-
Var hyr man billig husbil, minivan?
/Magnus -
Du klarar dig nog med en 4 liters dunk. Ring närmaste VW verkstad om du inte får svar här. I min 2,5 liter gick det 5 l drygt har jag för mig.
/Magnus
-
Vissa av vågfenorna går bra medan andra inte är någe vidare, finns ju olika bakåtsvepning och shape som påverkar. Testa som sagt. Fast ska du köra snabbt så bär du skaffa en sjögräs i vågvariant. Gräset bromsar även vågfenorna generellt.
/Magnus -
Blev sunkigt som sagt! Och kallt som busiken. Men vi rekade runt och hittade ett par kända och något mindre känt ställe att testa när rätt prognos kommer. Såg riktigt göttigt ut trots stenbotten och annat junk, inte helt enkelt men det ska det ju inte vara heller. 😉 Jag måste ju hitta lite slipsten ala Åsa på ostkusten också!
/Magnus -
Rätt ok med begagnat kring nämnda orter.
Nej, det är inte helt kass i okt -nov. Det bara blåser mer sällan i södra WA. Fast ska ni surfa utan segel kan ni sticka ut ändå så då är det ju inga problem! Hyra de dagar det blåser kanske?
Det finns inte så många skyddade vikar innaför vågorna eftersom reven ligger relativt nära land. Och WA har vågor som fåå andra platser så man ska passa sig om man inte har koll. Men dessa tre ställen är ok.
Segel som används mest är 4,7-5,5
/Magnus
-
Geraldton, Perth och Lancelin är ok för nybörjaren, övriga ställen beror på vågornas storlek för dagen. Vågorna blir mindre ju närmare jul du kommer och vinden blir även bättre söderut då. Så jag skulle nog vänta till november-dec och satsa dessa ställen.
Flygfrakt behöver inte kosta skjortan men att ta med en bräda på planet blir inte billigt det heller, speciellt om den är stor som din. Ta med segel och hyr bräda annars.
/Magnus
-
Gött!
Vi kom aldrig dit, drog oss för kylan och kostnaden! Får bli en tur senare i år./Magnus
-
Jag drar nog också österut!
Ost ger rak påland utom vid vissa uddar eller norra udden kring Trollskogen. Det får bli till att reka runt lite.
Magnus -
1500 för färja med 2 pers! ska det behöva kosta så mycket?
men sugen blir jag,Magnus
-
Nej, jag klagar inte på kylan. Den är bara ett ont som måste fördrivas med ett leende. Och lite vind.
Mycket imponerande att Hanna är ute så här års, det verkar vara bra virke i henne! 😉 Carin ligger nog i sovsäcken ett tag till! 😀
/Magnus
-
Ha!
Allas vår förebild och inspiratör Staffan har talat. 🙂
Alltså. Sluta gnäll och betala bensinpengarna så får ni segla! 😉Jag ska betala dyrt i helgen i alla fall. Och ta mycket tjocka kläder med mig.
Magnus -
Grymt fina bilder.
Vad är vattentemperaturen?
/Magnus -
En klassisk bräda!
Mitt första hemmabygge baserades på den fast bara knappt 60 bred och 295 lång, det var tider det.Ett tips, borra ett litet hål i nosen och låt vattnet rinna ur. Ta sen en tub silicon och täta kring mastfot, fenkasett mm så att inte allt vatten rinner in igen. Den läckte som såll minns jag. Och vips så flyter brädan högre och tar tyngre seglare, accelererar snabbare och sparar era ryggar på väg till och från vattnet. Mycket roligare med andra ord. En tung bräda gör inte att nybörjaren får det lättare precis.
Och förvara den under tak i fortsättningen helst lite högre än rumstemperatur men EJ för varmt då smälter ev skalet eller skummet inuti =inget bra alls!
Magnus