mag
Forumsvar skapade
-
Välj hellre lite större 80-85 liter och bred än mindre. Allt bli enklare, planing, höjdtagning, kan ta större segel t ex 6,0 = fler dagar på vattnet mm. Du kan lätt sälja och byta ner dig senare. Jag seglade ganska länge med större brädor, bara din teknik sätter stopp för vad du kan göra. att den blir stor med småsegel kan du kompensera med teknik. Sen kan du köpa en minivågis som tar dagarna med småsegel och ha 2 st vågbrädor som många av de andra vågseglarna.
Antalet dagara på vattnet är nyckel till framgång!
Magnus -
Båtfix står på schemat istället. Vet inte om detta kan inverka positivt eller negativt för er andra. Skulle det bli värsta prognosen så kanske jag får en timme eller två men denna helgen räknar jag inte med ska ge utdelning.
Ska jag hålla tummarna eller?
/Magnus -
De har vind även på sommaren i juni fast då lite sned sideshore och inte klockren som på vintern. Och vågorna är små på sommaren. Fast det är alltid en skön semester på Barbados.
Som Oscar nämnde är dock Mauritius bättre på sommaren om du även vill ha vågor. Fast där kan du få mer än du klarar av!!! Barbados är bra om du inte är van vågseglare.
/Magnus
-
Det räcker långt med en bra ALU-bom i mellanprisklass. Kol är coolt men knappast nödvändigt.
Köp alu-wave variant om du ska misshandla den lite mer. Du kanske ska lägga pengarna på bensin till vinden eller en restresa istället. Eller nästa års prylar… Lyxproblem!
/Magnus
-
Dem köpte jag på Maui i vintras men har inte provat dem ännu. Testa storlek innan du köper, finns 8st olika har jag för mig.
Men som sagt- testa med vad som helst till att börja med, det gör skillnad.
/Magnus -
Ibland funkar det faktiskt att svära i kyrkan! 🙂 Själv har jag aldrig vågat…
Kul att du är nöjd med Anders fina shaper.
/Magnus -
Gott mos! 🙂
Nu fattas bara vinden! Inte omöjligt att man kommer förbi. Fast speeda får ni göra själva. 😉
/Magnus -
Julgranar fungerar bra!
Har haft problem med inflammationer vid ett par tillfällen och testa lite olika proppar. Alla proppar lindrar mot öronont och hindrar infllammation men vissa stoppar helt hörseln vilket kan vara jobbigt. Fast inget mot att inte kunna surfa pga inflammation. Köp och testa! Speciellt nu när det är kallt, dvs extra illa mot öronen. Köpte siliconsurfproppar på maui men har inte testat dem än. Jugranar funkade idag igen i alla fall./Magnus
-
Irland, England, Skottland, Bretagne ligger ju bra till. Danmark och Norge som outsider. Vind verkar ju vara förutsättning nr 1.
Cool upplägg! Frivillig stuntman någon?
/Magnus -
Ja! med tanke på facit, dvs den nuvarande stormen utanför våra fönster så är det väl på tiden att jag klagar lite jag med!!!
Fan fan fan fan fan, mmm nu känns det mycket bättre!
Och jag har inte varit i vattnet ännu i år heller. Så jag stämmer in i klagosången.
Det räcker inte med att tröstköpa surfprylar, dessutom har jag köpt allt jag behöver och allt jag inte behöver. Så nu letar jag desperat sommarstuga på Västkusten, så nära DMI som det går att komma. Kanske detta på sikt lugnar mig, tiden får utvisa detta.
🙁
/Magnus -
Och hade Ola H seglat på dem istället för Starboard kanske det funntis fler kunder där än hos dem, vem vet?!? Mycket snack om EVO blir det, eller? 😉
Jag tror killen blir nöjd med sin Quatro, speciellt i svenska vågor. Tror att den udda nosen och okända märket (i Sverige) gjort dem lite svårsålda. Till i år kommer ju flera andra tillverkare med samma fyrkantiga nos. Quatro har grymt bra rykte utanför Sverige, även om det mest är custombrädorna det pratas om!
Och killens bräda är gjord på samma fabrik som 80% av alla märken, dvs Cobra i Thailand om jag minns rätt så det är bra kvalitet.
/Magnus -
Sluta klaga, Flytta söderut så att du kan använda dig av DMI!!!
😉 Gratis och bäst!
Magnus -
Ring närmaste bilskrot, de bör ju ha instruktionsböcker eller hur!
Magnus -
Som du själv upptäckt är skåpet som en ost. Full med hål. Men en takfläkt ger betydligt bättre luft, mindre mögel pga fuktig utrustning etc. Och ett måste när det bli varmare ute.
Jag har själv en passiv båtventil och en solcellsdriven båtventil. Alt med en taklucka är nog inte fel om du hittar en liten smidig. Kanske att du måste följa vissa regler om du ska regga till husbil men jag tror detta räcker. Med gasol i bilen blir det extra meck vid besikting men jag har ett löst kök som kan tas bort och det räknas inte som fast installation har jag för mig. Fast jag har ännu bara lastbilsreggat bussen.
/Magnus