Forumsvar skapade

Sida 116 av 164
  • mag

mag

Medlem
    10 december, 2005 vid 15:18 som svar på: Hur fan gör ni?

Som någon annan skrev, gör en långsiktig plan. Bestäm vart och när du vill åka, gör en budget och räkna baklänges hur mycket per månad du behöver spara. Skaffa ett resekonto dit du månadsparar och om du inte rör dessa pengar så är det ju ”bara” att åka. Men du kommer att märka att du för försaka och prioritera bort en hel del annat på vägen.

Det är egentligen bara en fråga om hur gärna du vill åka jämfört med att konsumera kapitalvaror, bo stort och dyrt, dricka öl, dra på stan, åka skidor/bräda mm mm.

/Magnus

• mag

mag

Medlem
    10 december, 2005 vid 15:10 som svar på: Brandon Bay 2005

Ungefär samma säsong som hemma dvs mer vind & vågor i april än i maj. Men kallare förstås, vilket troligen är anledningen till att de har kurserna i maj istället för april. Fast det blir ju aldrig så kallt som här hemma i vattnet. Vågsurfa kan du garanterat de dagar du inte kan segla.

Vi är sugna på en vågsurftur dit i sommar, ta Ryanair och hyra bil. Enkelt och bra, inga dumma locals och lagom med bagage.

Fast det är klart varmare på Kanarieholmarna förstås.
    /Magnus

• mag

mag

Medlem
    8 december, 2005 vid 22:11 som svar på: Maui report

Nu förstår jag inte, vad är det för fel att bara stanna i området kring Hookipa – Kanaha??? wink.gif smile.gif

Jo, vi slet oss faktiskt därifrån någon gång mer, tog en tur runt Honolua Bay, nordvulkanen, serpentinvägen, big blowhole etc. Surfade longboard söder om Lahaina, åkte upp drygt 2000 meter på Haleakala (ingen soluppgång) och kollade utsikten och lite annat mys.

Soluppgång och medhavd frukost på Hookipaklippan en stor swellmorgon var faktiskt en oväntat fin upplevelse! När ljuset kom fram runt kanten på Haleakala, oj oj oj.

Annars bara älskade vi att sitta på Kanaha och läsa en god bok, ta en lite paddling ut till revet och ta ett par vågor, simma längs stranden och bara ha det bra.

Som sagt det är något extra med Maui! Även om jag upplevt bättre segling på andra platser runt jorden så är det bara såååå gytt!
    /Magnus

• mag

mag

Medlem
    7 december, 2005 vid 23:11 som svar på: Maui report

Jotack!
    Apropå Kanaha i stort swell så fick jag uppleva ett par riktigt fina dagar med STORT swell (Jaws bröt, kanalerna knallstängde, ingen surfare alls på Hookipa etc) i oktober på Kanaha. Största swellet hittills i höst. Och då vill jag lova att det var tryck i prylarna och vågorna även på detta ammars ganska snälla vågställe. Blev tokspolad ett par gånger men fick också suveräna rides.

En spolning blev det då vågen käkade upp akterliket och slet bommen ur händerna mitt i den finaste i cutbacken. Helvete vad jag flög! Som en vante utför facet och sedan simmade jag 20 minuter innan jag fick tag på prylarna. Endast ett hål i seglet blev följden.

Andra bestående spolningen var på vägen ut när jag trodde jag var safe, dvs utanför impact. Men på Kanaha skiljer lätt 200-300 meter på var det bryter på revet om är stora vågor eller små som bryter. Så på väg ut när jag trodde det var lugnt så blev vågorna bara större och större, jag tog mig över den ena vågen större än den andra och trodde att det var den sista i setet. Aj vad jag bedrog mig. Kom precis över en masthög när en ännu större mötte mig, klarade den också bara för att möta en ännu större. Har nog aldrig kört rakt mot så stora vågor på Maui förr. Fick till slut skjuta över prylarna över vad jag trodde var den sista vågkammen i setet. Jag såg ju inte nästa våg för att de var så himla höga. Ramlade själv bakåt och slukades av vågen. Ajdå. När jag kom upp till ytan efter en rejäl spolning kom resten av vågorna och körde över mig!!! Jag tappade räkningen… Helvetes helvete att bli överkörd av vågor mer än masthöga! Prylarna låg denna gång utanför mig, jag såg utrustningen slukas innan jag tog luft och dök så djupt jag kunde. Jag vara helt övertygad om att det skulle bli till att simma in utan rigg och/eller bräda. Och kanalen /strömmen ut var som en flod rakt ut i oceanen och hajarna. Ett nytt hål i mitt sprillans segel och en bruten latta blev enda skadan denna gång också. Tack Powerex RDM, Chinook, Hot Sails, Liberty och Streamline för det!

En fördel dessa dagar är att man nästan är ensam ute då de flesta inte kör ut när kanalerna stänger av stora vågor.Så man kan för ovanlighets skull välja vågor lite mer fritt.

Sen minns jag förstås spolningen på Kuau då jag satt fast med båda fötterna efter en aerialförsök och spolades med brädan fastsatt ett antal varv. Bröt nästan foten, känns fortfarande rejält en månad efteråt.

Fast mest av allt minns jag värmen, vattnet, vågorna, stämningen, svängarna, hoppen…. Ahhhhhh

Apropå hajar så såg både Ola och jag haj på Kanaha!!! Denna gång var de dock under 2 meter. Känns inte klockrent att vattenstarta, det var dessutom tveksam vind den dagen och ingen planing på vågen ut. Jag såg hajen i en våg på vägen in när jag passerade precis rakt över den en bit utanför impact på en go 3 meters våg. 1,5 meter lång kanske, mätte inte upp den som ni förstår.

Mycket goa minnen efter hösten resa i alla fall! Och otroligt många schyssta seglingsdagar.
    /Magnus

• mag

mag

Medlem
    19 oktober, 2005 vid 20:42 som svar på: Packa inför surfresan!

Jag tror att Olas trippel vågsurfbag väger 9 kilo!!!
    Nu till Maui kör jag dubbelbag till brdäorna och en segelbag som faktiskt blev tyngre! Blir väl ca 20 + 20kg. Köpte lite dräneringsrör runt den brädan som hade tunnast kanter och extra liggunderlag i botten och kanterna runt båda. Sen stoppade jag brädorna i en rejäl singelbag och därefter i en dubbel. Hoppas det håller…

/Magnus

• mag

mag

Medlem
    19 oktober, 2005 vid 12:20 som svar på: Nu drar vi till vinden och vågorna på Maui!

Tack!
    Kolla in prognosen för Blåvand istället. Ser ut att kunna bli riktigt bra och det är några grader varmare där nere också. Väst är sidvind höger och syd är från vänster! Åk!

Vi har tyvärr ingen digitalkamera, ännu, men kanske det blir en investering i på Maui. Så bilder får ni vänta på. Ska dock filma en hel del, eller min sambo ska filma egentligen! tongue.gif

Kör på, imorgon kan det vara frost!
    /Magnus

• mag

mag

Medlem
    16 oktober, 2005 vid 20:03 som svar på: Blåst på Köp & Sälj

Skitstövel!!!
    Jag har sålt och köpt saker på konfen många gånger utan problem. Men en vattenskadad bräda skulle jag inte sälja utan att upplysa om det. Jag blir bara så sur när man ska behöva bli misstänksam här på konfen. Skottpengar kanske!
    Hoppas det löser sig.

Borra ett eller två hål i nosen och ställ brädan så att det rinner i alla fall så gör du brädan en tjänst.

/Magnus

• mag

mag

Medlem
    13 oktober, 2005 vid 22:31 som svar på: Packa inför surfresan!

Japp Ola, jag har lyckats ta med två kolli, ett bräd och ett segelkolli. De bryr sig ofta inte om den förhållandevis lilla segelbagen när de fått nos på fetebrädbagen. Speciellt så länge man håller sig till 2 kolli/person och under 32kg.
    /Magnus

• mag

mag

Medlem
    13 oktober, 2005 vid 22:17 som svar på: Maui April

Om det är Kahana i väster som du menar så är det snorkling du är intresserad av! Eller den ovanliga nordvinden=undantag.

Kanaha är stället de flesta svenska brukar segla innan de vågar sig ut i riktiga vågor. Då är du i princip inne i Kahului.

De flesta som surfar och inte snorklar bor däremot i och omkring Paia eller Haiku (billigare). Har du inte varit där innan så är Paia byn med lite nattliv och folk och Haiku byn med natur och avkoppling. Helt ok båda två.
    /Magnus

• mag

mag

Medlem
    13 oktober, 2005 vid 22:12 som svar på: Vågsegling i Chile – världens bästa!?

Chile är lätt ett av jordens mest vind och vågintensiva länder och står högt på min lista över ställen att besöka innan tiden rinner ut. Och det är det klart säkraste landet i Sydamerika, går ej att jämföra med övriga länder. I år blir det Maui igen men kanske nästa långresa blir dit. Har dock hittills haft svårt att övertyga min sambo om fördelen med 17 gradigt vatten. Hon föredrar minst 23 på våra resmål nämligen! Nästa vinter kanske ……….
    /Magnus

• mag

mag

Medlem
    6 oktober, 2005 vid 18:24 som svar på: SO på Challenger Short 100 / HotROD

Ja, dem fordralen är så coola. Kvalitetsprodukt. Och vad jag vet har masterna hållit bra generellt. Får väl se på Hookipa om 2 veckor hur de står sig jämfört med andra master.

Funderar på att skaffa en 400 extra eller en 430 så att jag kan rigga fler storlegel och ev införskaffa en 5,5/5,8 S.O.Båda dessa kräver ju tyvärr en 430 mast.
    /Magnus

• mag

mag

Medlem
    6 oktober, 2005 vid 18:17 som svar på: Då drar vi till Stavanger!

Och grabbarna ser ut att få en eller två fina sydliga kulingar på sin semester! Gött för er, mindre kul för oss här hemma.
    /Magnus

• mag

mag

Medlem
    5 oktober, 2005 vid 21:13 som svar på: SO på Challenger Short 100 / HotROD

Klart du ska ha Hot-master!!! Varför tvekar du?

Jag kör själv Powerex 400 (Simmer är samma) och den passar kanon till de större och sedan Gulftech 370 60% som sitter gjuten i de små seglena. Provade först mina gamla 2003or med vanlig mast med RDM kändes som ett klart lyft.

Skulle jag byta idag ser jag ingen anledning till att välja något annat än Hots master.
    /Magnus

• mag

mag

Medlem
    5 oktober, 2005 vid 21:05 som svar på: Bästa kolfiberbommen?

Ajdå det var ju inget vidare. Men jag tror bara att en arsmodell av HPL haft problem .Annars är det en erkänd kvalitetsbom vad jag vet och ett helt lass med proseglare på Maui vågar fotfarande köra på dem. Tror inte att de problem du hade gäller idag(?)

Har själv kört LSpirit och CHINOOK och är grymt nöjd med båda.
    /Magnus

• mag

mag

Medlem
    5 oktober, 2005 vid 20:53 som svar på: Då drar vi till Stavanger!

Gött mos!
    Man måste chansa för att vinna. Klart ni får köra, inte bara bil.
    /Magnus

Sida 116 av 164
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA