ola-h
Forumsvar skapade
-
Helt sant. ”Extra bredd” för mig är också sådär 56-57cm, kanske 58 om det är ”rätt” shape. Det är när det börjar gå ned mot 53-54cm som jag (med mina 70kg) börjar tycka att det hämmar farthållningen i segvågor.
55cm har varit en bra all round-bredd för mig de senaste åren. Funkar egentligen för all vågsegling. Nu har jag också en egendesignad variant på 53cm som har 5 liter mindre än min ”55:a” (67 vs 72). Även om 55:an är loose och skön och sitter bra i svängen gör de två centimetrarna mindre bredd (genom hela brädan) 53:an betydligt ”precisare” i känslan. Men de fem förlorade litrarna gör det också avsevärt mer krävande när det är dålig vind. 72-litaren känns närmast som en floater, medan 67:an sjunker snabbt och är svårare att hålla höjd med när man inte planar (även om själva planingströskeln med 5.0 inte skiljer sig så värst mycket).
-
@dr Masse 529567 wrote:
Även Chinook verkar hålla bra.
Av en händelse såg jag två avbrutna chinook kolbommar igår.
Så, som sagt, allt kan gå av.
Min egen gissning på den hållbaraste bomen är nog Hawaiian Prol Line Kol. Någon som sett en sådan ge vika?
Aerons kolbom borde vara rätt hållbar om men ser till konstruktionen, men jag vet inte hur bra dess ”track record” är.
-
Nu är det ju storleksfrågor snarare än tvecklingsfrågor, RRD. EN helt annan femma. Grejjen på Maui är ju att där en det som känns som en feting hemma (typ face på strax under mast) fortfarande en rätt lite våg. Och det är inte bara snack. Själv är jag verkligen ingen storvågsseglare, men vågor på logo-mast och till och med lite över är helt enkelt så mycket enklare och mer kontrollerat att segla här. Så även om det kanske är sant att single fin ger mer ultimat kontroll i STORA vågor så skall det mycket till innan vågen verkligen blir så STOR att det spelar roll. Dessutom, för mig personligen blir det en annan typ av segling när vågorna växer sig över halv mast/logo. När det är litet vågar/klarar man kanske av att verkligen lägga i rail och pressa brädan både i toppsväng och bottensväng. I mast plus går det visserligen kanske fortare, men det är mer att ”åka” på vågen än att lägga hårda skärande svängar. I själva verket tar jag hellre en lite större och paddigare bräda i sådana förhållanden eftersom det ger mer stabilitet även om det kanske i teorin blir lite studsigare. Så OK, kanske skulle en större single fi vara de optimala i sådana förhållanden, men det känns helt enkelt inte som brädan spelar så stor roll, i ala fall inte för mig. Det är klart, bodde man här skulle det kanske vara kul med en utpräglad storvågsbräda, kanske en singlefin. Men å andra sidan, bodde men här skulle man nog utvidga området i vilket men lägger mer tryck i svängarna, dvs köra hårdare i större vågor och därmed föredra sin svängiga twin fin i allt större vågor och göra den utpräglade storvågsbrädan redundant såtillvida man inte börjar segla Jaws…
Rent generellt är anledningen att man kan gå upp i storlek med en twin att de dels är mer loosa och dels enklare att få i railen på. Det blir ofta också lite mer volym eftersom de flesta sätter lite fetare rails på sina twin fin brädor. I bra vågförhållanden har ju de flesta av oss snarare problem att få in och hålla brädan i en hård sväng än att vi pressar den för hårt. Och då behöver vi inte oroa oss för att twin fin brädan blir för liten. Och i sega långsamma vågor, när det gäller att hålla fart, är det ofta bra med lite extra bredd, men det gäller ju oavsett fenbestyckning. Problemet i svenska förhållanden om man går upp på en större (twin fin) är ju att ren storlek alltid blir bökigt när det väl börjar tokblåsa. Mao: en hårdvindsvågis bör nog väljas hyfsat lik i storlek, men en lättvindare kan vara lite större.
Hemma är det kanske en annan femma, eftersom man ofta är rejält överriggad, det är onshore och allmänt stökigt. Helt andra krav.
-
Bra initiativ. (Men ett ”event” kanske inte är vad som får markägaren på bästa humör).
-
ola-h
Medlem2 februari, 2009 vid 18:08 som svar på: Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?Tackar. 225*53, så snarare rätt smal. 67 liter. När det gäller feorna, och hela shapen egentligen, har jag kört rätt ”safe” och försökt hålla mig till sådant jag är hyfsat säker på att det funkar.
-
ola-h
Medlem2 februari, 2009 vid 10:46 som svar på: Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?@dr Masse 528364 wrote:
Oj, vad kul! När får vi en gedigen Ola H. rapport av det däringa?
Ere Jonas som har kört fräs, eller?
Rapport kommer när vi fått lite rejälare förhållanden och lite mer bilder.
Nej, den är Maurizio Ubaldi som fräst. Anders Bringdals gamla shaper som var med och startade AB+. Nu driver han brädsidan av JinLi som bland annat bygger mycket SUP:ar, och vågsurf (bl a Santa Cruz) samt T1 vindsurfingbrädor. Men han sedan många år en fräs stående på Maui också, numer i sitt nybyggda hus i Haiku. Maurizio vet en sak eller två om brädkonstruktion. Hans idéer för JinLi (som handlar om allt från personalpolitik till konstruktion och produktion) är värda en egen tråd någon gång. Så själva bygget kan nog inte bli bättre. När det gäller shapen är jag dock ”on my own”. Men så här långt känns det bra.
-
ola-h
Medlem2 februari, 2009 vid 10:23 som svar på: Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?Jag är nog obildbar när det gäller grafiken, men när jag stod uppe hos Maurizio och han frågade om jag ville ha någon grafik så tänkte jag att den PSH SUP jag hade på biltaket så rätt snygg ut…så varför inte färgade rails med svart pinline? Tidlöst och klassiskt.
-
ola-h
Medlem2 februari, 2009 vid 09:43 som svar på: Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?Den VERKLIGA trenden som Kauli jobbar på handlar inte om antalet fenor utan om att förverkliga sina egna ideer. Om inte Kauli är bevis nog, kolla bara in Kelly Slater: http://www.surfline.com/surf-news/kelly-slater-talks-about-the-innovative-deep-six-shortboard-that-won-him-the-billabong-pipeline-masters-magic-_21187/
…och som av en händelse är mitt eget hemmameck just färdigt.
Hitta på några mer eller mindre vilda teorier och skapa lite kurvor som passar:

Sätt in i ett bräddesignprogram (boardcad.org)

Plutta ut filer i format som din byggare kan läsa (Rhino i detta fallet):

Låt någon med en bra fräs och koll på konstruktion och bygge sätta ihop det hela:

Testa:

-
För att återgå från brädshaper-rider-sociologi till de faktiska brädorna….
Man kan ju undra vad tanken är. Wingers används ju dels för att göra tailen smalare men kanske framför allt för att kunna skarva ihop två kurvor av olika karaktär. På swallowbrädan syns det t ex väldigt väl att en ”böjd” framdel skarvats med en ”rak” bakdel. Att göra så utan en winger mellan skulle se mycket märkligt ut.
Men sånär som på att båda brädorna har wingers och en outline som är rejält kurvig framför wingersen är det ju väldigt olika i tailen. Den ena är som sagt i princip spikrak. Den andra mer normal. För mig känns det lite som om det är två experiment för att helt enkelt se vad som händer.
-
Bruno Andre är på Maui nu och har en Sealion med sig. Giampaolo har en också, kanske kan jag få testa den här. Men det är nog ingen som hävdar att den skall funka särskilt bra i snabbare/större vågor. Är det våg nog för att få speed är det väl tämligen självklart att en mer normal bräda är betydligt bättre?
-
Jag har aldrigt byggt en swallow tail. Inte förrän nu – bara lackningen kvar på min egendesignade fast Mauibyggda bräda, så förhoppningsvis kan jag prova den till helgen.
Wingers…? Har sina poänger, men jag är skeptisk. Det vore dock intressant att veta vad grabbarna tror att den megaraka tailen på swallowtailbrädan skall ge för egenskaper.
-
Som du beskriver det vill du mer ha en mindre bräda mer inriktad för hopp och enkel hantering i vågorna än en bräda för att RIDA vågor på. Om det stämmer är en liten (<80) FSW eller en snabb klassisk (trad) vågor (kanske med några liter extra) det bästa.
Men som Surfmeister skriver, om du vill lära dig rida vågor så kommer deta gå klart snabbare med en stubbie.
Dock funkar ala moderna brädor till alt. det är mest en fråga om vilka saker som underlättas och vilka som kräver lite mer teknik med de respektive olika brädtyperna.
-
Pocket 78:an blir å andra sidan en grym lättvindsvågis den dagen du fyller på med en mindre….
-
@Sinker 526856 wrote:
Om du väger drygt 60 ska du nog fundera på 10-20 liter mindre än vad alla andra kör. Jag väger själv just 60 och har 75l som största volym och 66 som minsta.
Visst, en större planka på 80-90 liter funkar om man seglar i marginella förhållanden eller om man är nöjd med att fara fram och tillbaka på slalomvis. Vill du få ut lite mer av seglingen och väger kring 60 kg måste du hitta något smalare och/eller med mindre volym. Först då har du möjlighet att sätta din vikt på rätt ställe i olika moves.
Bästa jämförelsen jag kommer på just nu är att åka runt på för långa skidor med förstora pjäxor. Det funkar, men är inte lika roligt./sinker
Lyssna på Sinker nu. Allt för många lätta seglare kör på allt för stora brädor.
-
Vilken cliffhanger att sluta filmen precis före första cutbacken!