Forumsvar skapade

Sida 107 av 329
  • ola-h

Medlem
    21 december, 2008 vid 09:33 som svar på: Mauirapport

Någon annan som kommer vara på Maui i februari?

• ola-h

Medlem
    19 december, 2008 vid 10:59 som svar på: Mauirapport

Skön rapport. Jag kommer och avlöser dig om en dryg månad. Tänk – mer än en månad kvar för dig.

• ola-h

Medlem
    18 december, 2008 vid 20:58 som svar på: Det mesta av kroppsvärmen försvinner genom huvudet…

Med mitt resonemang ovan borde man kunna få till en studie som visar att 90% av kroppsvärmen går ut via pungen. Hela kroppen inklusive huvudet inlindad i folie och tjock isolering… hela kroppen utom pungen som får hänga utanför. Å så ut i minus 40 och mät med värmekamera.

Jag kan stå för värmekameran. Några frivilliga som står för pung?

• ola-h

Medlem
    18 december, 2008 vid 19:55 som svar på: I invented a new word last night

A while ago I invented the work quiverism (meaning an almost religious belief in owning a low of gear) on an english forum. And it’s catching on.

Variants: quiverist, quiverismatic.

• ola-h

Medlem
    18 december, 2008 vid 19:50 som svar på: Det mesta av kroppsvärmen försvinner genom huvudet…

Haha, det där kom jag på måste vara fake redan som ung. 90% av kropsvärmen går ut genom huvudet, sade de vuxna. Och det kanske är sant just om man bylsar på restn av kroppen nåon slags temorsliknande supertät klädsel dä i princip ingen värme kan undslippa. Då måste ju det som undslipper gå just genom huvudet. Men om man är helt naken torde endast en liten bråkdel av den avgivna värmestrålningen gå genom huvudet.

• ola-h

Medlem
    18 december, 2008 vid 19:24 som svar på: Moralen bland Windsurfare

@frippe75 521697 wrote:

Fast man kan bli JÄVLIGT trött på alla råttor som jagar klipp.. Inte behöver man ringa 8 gånger om ett segel som är utsatt som oprutbart och till ett jäkligt bra pris… Om någon annan sedan ringer och säger att dom kommer förbi och plockar upp seglet så tänkter inte jag spendera tid på att ringa den första vel-putten… Man vill ju inte lägga ut en hel arbetsdag på telefonprat…

En vill prata surfresor…… 25 minuter…. bla .bla bla…. ehh. jag ska nog inte ha seglet…

Haha, du anar inte hur många timmar, dagar, ja antagligen veckor, jag lagt ned på den typen av samtal. En mild självanalys säger mig dock at det inte bara är den presumtiva köparens fel…

• ola-h

Medlem
    18 december, 2008 vid 17:35 som svar på: Moralen bland Windsurfare

Jag tycker helt klart SÄLJAREN gjorde fel här. Som någon skrev, avtal är avtal, även ett muntligt sådant. I min värld är det helt självklart att man inte kan sälja vara till någon annan om man kommit överens med en viss person. Om man nu vill att den som först dyker upp med pengar i handen skall få köpa så är det väl inte så svårt att säga det vid första kontakten.

Jag har själv missat många säljdealar för att jag hållt en vara åt någon som sedan dragit sig ur, men det är ju helt och hållet mitt val eftersom det är jag som valt att ställa upp på arrangemanget.

• ola-h

Medlem
    17 december, 2008 vid 08:03 som svar på: En SUP till Jul!

Jag är tämligen säker på att det sitter en vanlig mastkassett under padsen som man sedan ”förlimmat” en mutter i. Så är det i alla fall på Starboard som också kör med ”mutter”.

Att bara limma i en plugg med mutter i tror jag inte håller. Kanske om man bara kör superförsiktigt på plattvatten. Så fort man är i vågor och trillar blir det rätt stora krafter på mastfotsinfästningen i och med att brädan är så bred.

Så, jag skulle nog sätta i en hel box och sedan, om man inte gillar looken, limma fast en mutter i med en klutt epoxy och lägga över padsen igen.

Att sätta i en box är inte svårt. Om man dessutom har pads över slipper man ju joxa med finisharbetet vilket säkert är 70% av jobbet med en boxinfästning.

Jag vet inte hur Gong-brädorna är konstruerade, men om de är klena i laminatet kan tom en vanlig enkel boxinfästning vara i klenaste laget.

• ola-h

Medlem
    15 december, 2008 vid 21:48 som svar på: RS:Racing evoII

Personligen tror jag EVO II:an blir lite jobbig i duckgipparna. Eller löser det sig om man har tillräckligt hög ingångsfart och lutar seglet rejält framåt?

• ola-h

Medlem
    12 december, 2008 vid 08:10 som svar på: Kolla in Emmas surfblogg!!!!!!!!

Haha, det är så kul med en diskussion som spänner över hela spektrumet från det naivaste naiva till det lite mer reflekterat insatta.

Här skall ni få ett dilemma (angående Jon Olsson skidor och annat):

Känner ni till nätverket Bara Bröst. Det är kvinnor som visar sig i bar överkropp på badhus, på stan etc med syftet att avsexualisera de kvinnliga brösten. Se tex http://uppsala.expressen.se/nyheter/1.922151/natverk-stoder-toplessbadarna . Fotografen Elin Berge har fotograferat många av kvinnorna i sina ”offentliga miljöer”, se tex http://svt.se/play?a=1339151.

Låt oss nu tänka oss att jag, i en slags travesti på Jons skiddesign, tar ett av Berges fotografier på en barbröstad kvinna och printar ut de över hela undersidan på min bräda (eller trycker det på ett Superfreaksegel), skulle det då vara sexistiskt eller feministiskt eller något annat?

• ola-h

Medlem
    11 december, 2008 vid 10:01 som svar på: Varning utfärdad:DYR brädfrakt med UA/LH !!!

Om någon dyker upp på Maui framåt slutet av februari så kan de få köpa mina prylar billigt…

• ola-h

Medlem
    11 december, 2008 vid 09:11 som svar på: Varning utfärdad:DYR brädfrakt med UA/LH !!!

Ja, man kan ju undra. Fast den kan ju vara så att man har en speciell bräda man vill köra. För min del är det ofta vissa brädor jag vill testa även på Maui.

Men i de allra flesta fall är det GIVET att det är bättre att köpa på plats.

• ola-h

Medlem
    9 december, 2008 vid 09:50 som svar på: Gaastra?
  • ola-h

Medlem
    9 december, 2008 vid 09:35 som svar på: Brädstorlek för "tung" gubbe på Torö ?

Svårt att säga. Många, även duktiga, seglare föredrar REJÄLT med volym på Torö. När jag kört där under hösten (i lättvind) har andra inte allt för mycket tyngre seglare seglat 15-20 liter mer än vad jag gjort. Och jag förstår poängen med det eftersom det den lilla reserv som volymen ger kan vara det som avgör om man tar sig ut helskinnad eller ej. Extra marginaler är nyckelorden.

Dessutom skulle jag säga att vågen på ett sätt inte är så krävande. I alla fall när jag kört har det oftare varit relativt korta sektioner. Mao man droppar sällan in och speedar 50 meter i 25 knop down the line innan man lägger bottesvängen. Det är punch i vågen men (för de flesta) inte så mycket ”driv” i den. Därför blir man inte lika tidigt begränsad av en större bräda rent ”vågmässigt” utan det handlar mer om när det blir för mycket segeldrag så att en stor bräda blir för krävande.

Så, i alla fall lite plusvolym tycker jag du skall ha.

Sedan beror brädmodellen rätt mycket på tycke och smak, men också lite på om du vill ha ”hjälp” av brädan även när det är lite sämre vinkel på vågen (typ cross on).

Eftersom du redan har FW86:an tror jag att det intressantaste komplementet är en relativt svängig bräda med lite mer volym. Typ en stor Fanatic allwave eftersom du verkar gilla fanatic (hur stora finns det?) alternativt en EVO 90.

En stor twin kan vara intressant, men då snackar vi direkt en del dollars det inte finns mycket begagnat. OM man inte är obotlig prylromantiker så finns det vissa poänger med att köpa billigare/äldre just för Torö Stenstrand. Bättre att våga ladda och skicka upp begagnatbrädan på stenarna än att fegköra med kartongnytt.

Edit: Jag tror alltså inte att en stor FSW är rätt val om du skall köra stenstrand.

• ola-h

Medlem
    6 december, 2008 vid 15:11 som svar på: Extrafena till starboard combat?

Aha, så du behåller 107:an. Ja, då klarar du dig långt på de två originalfenorna (30 crossover och 25 natural). Om du tycker det blir lite bändigt med 4.7 och 4.2 eller vill segla mer i vågor kan du sedan skaffa en mindre vågfena. Men teta 25:an först.

Sida 107 av 329
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA