Forumsvar skapade

Sida 116 av 329
  • ola-h

Medlem
    23 oktober, 2008 vid 20:59 som svar på: RS:Racing evoII

På mina vågsegel trimmar jag ofta känslan genom att köra antingen lång eller kort mast. Jag gjorde det även på mitt 6.6 Superspeed (bred mastficka men utan cambers) men just nu har jag inget cam-segel som har luff som passar två mastlängder.

Jag vill dock minnas en diskussion om masteer med Ian Fox som är inblandad i utvecklingen av Severne. Han menade att de hade problem med att normala master helt enkelt var för styva för speed, i alla fall den typen av speed de kör i sandy point. De hade till och med planer på att konstruera extramjuka master, men av marknadsföringsmässiga skäl så blev det inte så.

En spekulation är kanske att när det är extremt platt och det kanske lönar sig att köra mindre segelyta relativt vindstyrkan (som de verkar göra i Sandy Point) så ger en mjukare mast mer dynamik i seglet på djup slör.

Kanske vore det något att testa även för er här hemma, i alla fall på de lite plattare ställena. En segelstorlek mindre, men i gengälld en mjukare, kortare mast. Det mindre seglet skulle ge mindre motstånd, men tack vara den mjukare masten ändå fyllas ut och bli dynamiskt, även på slör.

• ola-h

Medlem
    23 oktober, 2008 vid 20:22 som svar på: Vad bör en 08a kosta?

Cool. Riktigt aggressiv gipp på bild 1.

• ola-h

Medlem
    23 oktober, 2008 vid 13:02 som svar på: Vad bör en 08a kosta?

Som abq skriver, i slutändan är det en fråga om tillgång och efterfrågan. jag säljer ofta ”årets” brädor just när nästa års dykt upp hos mig. Oftast är det superfräscha. Om det är en attraktiv modell kan de gå för 8500:-. Mer svårsålda modeller/storlekar kan jag få släppa för ned mot 7000:-. Med lite oflyt och om jag tröttnar på att ha prylarna i garaget kan de få gå ännu lite billigare, som tex min iSonic 76 snart får göra. Det är ett solklart exempel på en udda storlek.

Som köpare är det helt enkelt en fråga om vad DU tycker brädan är värd. Det FINNS inget absolut värde. Om det är den psykologiska välbefinnandeeffekt av att göra ett kap du är ute efter, skambjud lite då? Kanske går det hem. Om det istället är en bräda som du verkligen behöver, så är ju alla rimliga begagnatpriser på 08:or ett kap jämfört med vad en ny bräda skulle kostat. Och efter et par tre seglingar kommer de inte gå att avgöra om brädan du köpte var ny eller begagnad.

Som begagnatsäljare tror jag köparna är lite för snåla (eller för måna om att itnebetala ”för mycket”). Det är förbluffande ofta som jag har en bräda ute och ingen hör av sig. Sedan sänker jag priset 500 och säljer den direkt varefter 5 personer hör av sig och ångrar att de inte var snabbare. Det måste väl rimligen vara värt de där 500 och få knipa brädan tidigare och dessutom få lite större urval, eller?

• ola-h

Medlem
    23 oktober, 2008 vid 08:34 som svar på: Helgen som kommer en Toröklassiker?

Japp, västkusten komemr gå av med. Men själv skall jag på fest i Tokholm på lördag, vilket gör samordning med Torösegling till det föredragna alternativet.

Hoppas jag äntligen skall få vågor med lite linjer i. Det börjar närma sig 10 Toröbesök nu för min del och det har egentligen aldrig varit mer än ”mush” (sånär som på den stor, stora söndagen, men det var en annan sak, kan man säga). Pulver i enstaka sektioner, men inga linjer att verkligen rida med lite fart.

Risken är förstås mörkret. Windguru är UTC. Vriden kommer 13 på söndag som det ser ut nu. Det är i praktiken mörkt 16 UTC. Å så kan ju hela prognosen bytas ut mot fisvind förstås… så man skall nog inte skruva upp förväntningarna för högt.

• ola-h

Medlem
    22 oktober, 2008 vid 19:10 som svar på: Squashtail det nya twinfin?

Vid tillfälle skall jag montera på* Lars K på en EVO, så får vi se.

*Sexuella anspelningar undanbedes.

• ola-h

Medlem
    21 oktober, 2008 vid 20:56 som svar på: Bilder från Torö 20081019 pressfotograf.se

Kan tyvärr inte komma. Är i Åsa. Men lördag-söndag, kanske?

• ola-h

Medlem
    21 oktober, 2008 vid 09:29 som svar på: Gunsials! Reklamation?

Det verkar iofs dumt att sy segel som man inte bara kan tvinga in masten i och måste hålla på att dragspela (och skrynkla monofilmen).

På extrema racesegel kan jag kanske förstå det, men på vågprylar? Själv trycker jag alltid bara i masten så långt jag orkar och sedan pressat jag in resten med hjälp av nedhalet. Det funkar finfint eftersom seglet är gjorda för att tåla det vilket jag alltså tycker att alla våg- och freeridesegel borde vara. Hur svårt kan det va?

Man kan iofs se till att masttoppen inte har onödigt vassa kanter (vilket i samma anda masttillverkarna bode kolla innan masterna lämnar fabriken – men dett är ju någon man _kan_ fixa själv, till skillnad från en för klen maststrumpa).

• ola-h

Medlem
    20 oktober, 2008 vid 13:36 som svar på: Hjäääälp

@Oscar 509783 wrote:

HÄR finns lite bra att läsa.

Den nedriggningen i poolen ser ju lite väl idylisk ut. Verkligheten vid mastbrott är ju oftast minst 3m dumpande vågor och tokströmt. Då är nedriggningen ut utmaning (dock genomförbart).

En av de viktigaste sakerna tror jag annars är att inte segla sig för trött, speciellt inte när det är kallt. Händer det något behöver men ha rejält med kraft kvar för både eventuell spurtsimmning efter prylarna eller långsimning om något går snett.

• ola-h

Medlem
    20 oktober, 2008 vid 12:39 som svar på: Lejet måndag

Ni mötte inga partiledare från Alliansen? De skulle till Lejet idag sa de på nyheterna. Frågan är vad de kör för prylar. Reinfeldt tänker jag mig på ett blått NP firely. Björklund speedar nog runt med något litet perifert märke, typ Challenger – om han inte hängre runt surfskolan och propsar på att alla måste få betygsliknande omdömmen innan de går upp ur vattnet. Maud Olofsson sägs köra Kite.

Och Hägglund… helt säkert en Konalongboard.

• ola-h

Medlem
    20 oktober, 2008 vid 12:31 som svar på: Hjäääälp

AndersBQ skrev att han tänker ta med mobiltelefon. Man kan köra någon gammal utan kort i. 112 når man ändå.

Det verkar säkrast att segla masthöga vågor i pålandsvind, då vet man ju i alla fall att man spolas in till land…

• ola-h

Medlem
    20 oktober, 2008 vid 12:28 som svar på: Torö stenstrand söndag den 19 oktober

DET är alltså Peter Hammar.

• ola-h

Medlem
    20 oktober, 2008 vid 10:11 som svar på: Bäst vågseglet till en långboard?

Jag kan ta en bild nästa gång jag riggar upp det. Det ser iofs ut som ett typiskt SF (hmm, närmast en självmotsägelse, rent grafiskt – men jag menar formmässigt, alltså). Det har förhållandevis bredare topp, än t ex 7.0:an (som å andra sidan är rätt så högsmalt). Om vi ses på Torö och det är lättvind får du gärna låna det, Svennebanan.

• ola-h

Medlem
    19 oktober, 2008 vid 20:28 som svar på: Bilder från Torö 20081019 pressfotograf.se

Snygg. Du har skön look på bilderna, Pontus. Mjukt och rent men ändå väldefinierat, liksom.

Snyggt seglat också. Poppos aerials 9 och 25 står ut, men Calles spray i bild 16 gillar jag bäst (fast du borde ha kollat in i kameran, inte på sprayet…men man vill ju gärna se, jag vet…). Även Calles vertikala vågträff lite senare är grym.

• ola-h

Medlem
    19 oktober, 2008 vid 18:30 som svar på: Getwet skadad i TT

Krya på dig.

• ola-h

Medlem
    19 oktober, 2008 vid 14:56 som svar på: Bäst vågseglet till en långboard?

@Ola_P 509324 wrote:

Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara något annat än SuperFreak eller kanske Naish old school.

Att seglet verkligen blir helt platt när man skotar ut tror jag har mer betydelse när man seglar longboard. Kika in på Hotsails longboardforum, där borde du kunna få svar.

Det är del ”plattheten” men också att seglet är 100% tyst och så mjukt och skönt. Jag seglar blandat vanliga segel och superfreak och gillar både och, men varje gång man byter mellan åt endera eller andra hållet blir man förbluffad av hur stelt, ryckigt och oharmoniskt ett vanligt segel är (till och med om det är ett med normala mått mätt mjukt (film-)vågsegel).

Kom precis in från ett första testa av 6.7 superfreak (som är sytt för 430-mast). Jag hade tyvärr lite liten bräda (80 liter vågis) men så här långt känns det bra. Men för långboardsegling i vågor är det nog något mellan 5.0 och 5.5 man skall ha. Jag har en 5.5 UL som är helt fantastiskt lätt och skönt.

Sida 116 av 329
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA