ola-h
Forumsvar skapade
-
Shit, vilken stil och höjd i Aerialsen, Calle. Grymmt snyggt.
-
Var är den bilden tagen? Skum vinkel om det är Apelviken, tycker jag.
-
Billabong var ju ett litet tvåmansägt gräsrotsföretag för inte så jättelänge sedan. Det kan inte vara mer än 7-8 är sedan det såldes av de två grundarna till någon mer ”penninginriktad” grupp. Man kan tänka sig att grundarna gjorde en skaplig vinst…
-
För övrigt har jag sedan jag sålde min SUP (i väntan på ny) paddlat på min ”nybörjarbräda” en Starboard Starsurfer (samma shape som den gamla Aeron) 235*74, 127 liter. Den är i princip omöjlig att plocka vågor med (har försökt) men som familjeleksak och för insjöpaddling funkar även den (softdeck). Så det måste inte vara megagrejjor.
Men till nästa år blir det helt klart en kortare SUP. 10′ eller kortare funkar även det till att plocka med barn på, i alla fall om den vuxne inte är för tung.
-
Cambersegel känns ofta tunga på land och i stillastående manövrar men när man väl är uppa i planign känns de ofta förvånandsvärt lätta tycker jag. Antagligen för att de har så fin profil och därför så att säga funkar i fin harmoni med vinden. Då blir det mindre brytkrafter och seglet känns lättare.
Detta gäller också vanliga segel, dels rakt fram i planing och dels i manövrar. I det senare fallet kommer både den statiska vikten (och hur den är placerad) in, men också hur seglet reagerar dynamiskt i själva manövern. Många vågsegel bli i princip helt plana när det tappar draget och det gör dem mycket enklare att hantera.
-
Det är väl en av Starboard ståupppaddelbrädor han kör på? Iofs en slags longboard kan man väl säga.
Rätt kul att se racingkolossen Antione stå och tricka med seglet sådär. Minns att han faktiskt var freestylevärldsmästare en gång i tiden. Annars har jag lite svårt att bestämma mig för om det där lockar mig eller ej. Jag tror nog hellre jag skulle paddla eller köra en riktig vågis. Men precis som när det gäller att SUP:a stora skeppliknande brädor i vågor så kanske det finns en skön känsla i det här med, trots att det ser lite krystat ut när man tittar på det. Att hantera en stor SUP på en OK våg kräver, tycker jag, en del känsla för vågen och för brädan. Surfkänsla, helt enkelt, fast i slow motion liksom. Och när man ger känsla in får man oftast känsla ut av det också. Det är nog något liknande det som man kan få ut av att sätta segel på sin SUP (vilket jag aldrig tagit mig för att prova).
-
Vet inte vad det kan vara. Något med kodec? Fast youtube brukar väl funka om man har flash (har du det?).
Prova annars http://ncm.gu.se/media/ola/Maui08.m4v (h.264 komprimerat).
-
Möjligen en antydan, men det är mer en ompositionering för att plocka upp lite ny fart.
Dags att börja ladda redan nu så man istället törs gå upp och smacka läppen nästa gång man är på plats och Kuau levererar
-
OBS OBS OBS
Som Masse säger är det närmast meningsläst att diskutera nedhal och uthal i precisa termer utan att veta exakt vilket segel det gäller.
Som jag ser det är nedhalet ett sätt att sätta seglet i rätt grundform. JNär jag rigggar ett nytt segel försöker jag titta mer på hur spänningen i seglet som helhet fördelas än på någon enskild detalj som ”fladder”. Fladder, lattors position mm kan man sedan använda som en indikation för att komma ihåg hur man skall rigga nästa gång.
På alla moderna segel jag provat tycker jag det finns en undre gräns för hur lite nedhal man kan ha och fortfarande få seglet att funka. Kör man mindre än detta är det som att toppen bromsar resten av seglet och man får inget ”glid”. Segel som är sydda med mycket ”tvist” tycker jag alltså inte funkar med för lite nedhal ens om det är lättvind. Andre segel kan man köra med mycket tight top och ändå få den där sköna känslan av att hela seglet funkar som en enhet.
Även segel som till synes är rätt lika kan behöva helt olika mängd nedhal och mastvalet påverkar också detta mycket.
-
Schysst film. Vem är det som gör de supercoola tweakade tabletopparna?
-
-
Jag tror det säkraste är att hålla sig till mittenpunkten. Till och med med endast mittenpunkt aktiverad är det vanligt att den brytande vågen framför få kameran att hicka till. Man får helt enkelt veta om detta och vara lite försiktig när man fotar.
Ett annat alternativ är att köra fokus på tumknappen och släppa den när det är fara för att vågen framför stjäl fokus. Så körde jag ofta förr med min 10D som inte var så snabb i AF:en. Min 1D2 är väldigt snabb och jag funderar faktiskt på att ställe om AF för att reagera lite långsammare (vilket man kan göra på 1D-modellerna) just för att undvka detta problem.
Jag antar att du kollat att hus+objektiv är kalibrerade, dvs ger perfekt AF i en kontrolerad situation.
-
@Jesper_B 493053 wrote:
… Tex vad menar man med ”rent subjektivt”, ”smak” och ”färg”. Ola, du kommer väl ihåg färgdiskussionen från den där sommaren i Portugal? Tänk er själva, en filosofiskt intresserad samhällsvetare, tillika doktorand, en doktorand i biologi, en materialingenjör, en matematikdoktorand, en djädrans massa wiskey, flera dygns diskussioner… allt för att besvara ”vad är färg?”
Jo, visst minns jag. Men vad blev svaret nu igen?
Själv har jag tom glömt vad jag beställde för färg på mina 09:or. (Kanske beroende på att jag inte till fullo förstått begreppet färg? Jag känner att jag behöver prata lite mer om det där…).
Men jag hoppas att åtminstone någon av segla var rosa och jag tror att rosa är helt rätt för Roxens vatten.
-
Annars måste väl nästa steg i denna estetiska diskussion – speciellt i detta tidevarv av att kommunicera sina upplevelser via bilder på nätet – vara att matcha sina segelfärger med ljus och färger på det spot man seglar.
Vi kan ju inte bara prata snyggt och fult här. Det är dags att lyfta diksussionen till nästa nivå.
Lite som färganalys inom modevärlden. Passar Åsa kanske bäst med lite blåa nyanser? När Torö drar åt grönt när kvällssolen bryter igenom kanske man helst skall undvika den röda delen av skalan på sina segel? Och är det några speciella seglingstilar som passar i speciella grafiska uttryck?
Diskutera!
-
De sommarvärmesutrstrålande färgerna och formerna i seglet i Jeppes fjärde bild står i rätt skön kontrast till seglarens beklädnad.
Helrätt med lite färger i vinterkylan, tycker jag.