ola-h
Forumsvar skapade
-
Jag tycker precis som Masse. Jag väjer gärna och samsas gärna med alla slags vattenfarkoster (utom möjligen motordrivna) men det är väldigt svårt för en som inte kitar att veta vad en kitare är på väg att göra. Av den anledningen får jag skriva under på Masses ”jobbiga mening” att kitare har ansvaret att väja/hålla undan om det inte löser sig naturligt.
För övrigt försöker jag segla vågor enligt grundprincipen att ge andra så mycket utrymme som möjligt när det inte spelar roll för mig. Mao, även om jag är på väg ut så väjar jag och ger en seglare (även kitare) på vågen plats om jag kan det. (Däremot är det ju ofta man måste hävda sin rätt när det är ”fight” om vågen på väg in vilket det ofta är på vissa spots (sällan i Sverige iofs)).
Just Apelviken och Lejet är ju för övrigt rätt lättseglade spot med ”breda” vågor. Inte så noga precis var man rider eller var man hoppar. Det är på got och ont. Det blir svårare at veta vad folk skall göra, dvs mer svårberäkneligt. Å andra sidan kan man vara lite mer frikostig med att väja.
På små pointbreaks (typ ön/yttre i Åsa) är det i princip bara en liten sektion där allt händer. Ligger det surfare där så kan man inte annat än att köra väldigt nära om man vill rida vågen. (Jag har dock ej sett någon kita där, så det kanske är irrelevant i denna tråd.)
-
Jag kissar mindre i dräkten nu för tiden. Kanske har skorna blivit kladdiga av kvävebrist.
-
@Carl R 489686 wrote:
Stort tack för denna tråden. Jag har svajat fram och tillbaka mellan de där dojorna och np 3000. Jag har redan nya modellen av np’s låga och har varit nöjd med dem, så då lutar det nog lite mer åt att göra det enkelt och fortsätta med np.
Jag måste dock säga att tills klistrigheten kommer är Atanskorna FULLSTÄNDIGT överlägsna. Det går inte att jämföra smidigheten samma dag.
-
Viss klistrighet tycker jag låter som ett understatement i det här fallet.
Jag har haft Atan tidigare som aldrig blev sådär. Kan det komma av att jag ibland torkar dem ut-å-in? Att latexen suger upp fukt eller nå’t?
-
Det går men det är svårt att få in det på rätt ställe om man inte öppnar upp. Kör Svennes rekomendation istället. Slipa bort färg och lägg på ett lager väv med epoxy. Det tätar upp eventualla existerande sprickor och så kan du hålla lite koll på det hela och se om det verkar uppkomma nya eller om ytan som är mjuk sprider sig.
Med lite flyt kan brädan hålla flera år till på det sättet.
En anledning att kanske ge sig på en mer seriös reparation i vinter är helt enkelt för att lära sig att göra det. Det är en bra bräda med lagom stora skador att träna på.
-
@mahi 489438 wrote:
Jag antar att han har registrerat brädorna till Slalom 42, i så fall kan han ju inte registrera fler då max är 2 brädor, eller?
Jo, men det är ju två per tävling. På träning har man i princip tillgång till samma material som alla andra. Björn kan gå in och köpa en serie iSonic och testa mot sina egna brädor. Sedan kan han välja vilka två han vill registrera till varje enskild tävling. Nu har han alltså registrerat två iSonic, men nästa tävling kanske han kör T1 igen, vem vet.
-
Han kanske bara tyckte att iSonic hade mer konkurenskraftiga lättvindsbrädor. Detta är ju en lite kul sak med nuvarande regler. Det öppnar ju för de som itne är allt för sponsorbundna att shoppa runt lite och testa lite av varje. Diaz körde väl en blandmix redan förra tävlingen. Angulo har kört lite av varje också.
-
Jag menade inte limma på skumgummi utan att du slipar upp ett infasat rundaktikgt hål, lägger väv och flera lager sw-skum. Sedan skulle du idealt få detta att böja ned sig i hålet mev vacuum. Men om du inte har vacumm kan du lägga några lager skumgummi utanpå, sedan tejpa hårt runt brädan. Tejpen sätter tryck och skumgummit fördelar ut det så att lagningsmaterialet liksom bottnat i hålet.
Jag skulle definitvt inte limma bomgummi eller liknande över en befarad delaminering. När det börjar spricka upp KOMMER vatten sugas in ändå och det blir ju då värre eftersom du inte kan se skadan och förutsäga när detta sker.
-
Tror det kommer vara en rätt trevlig bräda och säkert rätt lättseglad. Jag skulle dock absolut inte lägga 2500 i reparationskostnader på den. OM du inte vill häge dig åt projektet det är att göra en perfekt lagning går det ju att fusklaga på lite olika nivåer. Eller helt enkelt köra med den. SLipa lite i färgen och se om det varkar vara sprickor eller ej. Ev kan du lägga ett lager tunn väv när du håller på. Sedan på med lite ny färg. Om du regelmässigt sätter fötterna där lagningen är kan det vara värt att göra det bättre dock, men fortfarande inte för 2500.
-
Den är säkert bra, men det är svårt att säga uifrån den sortens reviews. Vi människor tenderar att argumentera för de val vi gjort. Tom orginalpostare säger att Canons 2.8 trots allt är lite bättre (skärpa, kontrast, AF) men att detta för honom inte spelar någon roll. Den som satsat pengarna på Canons 2.8 kommer säkerligen säga att för honom spelar skillnaden roll.
Som sagt, vill du ha 2.8 är säkert Sigman ett prisvärt val och den _kommer_ att vara tilräckligt bra. Men om du köper den för att få 600/5.6 så är frågan vad den kommer prestera med konvertern. Tom Canons 2.8 tappar lite med Canons 2x konverter (fast den tappar i princip inget med 1.4:an).
Jag törs nog också lova att 300/4+1.4 i praktiken kommer vara en del skarpare än din telezoom + 2x, så i praktiken får du större möjlighet att beskära bilderna med bibehållen kvalitet. Och om du köper ett 400/5.6 så slipper du konverter helt, får ännu bättre skärpa och kontrast och dessutom snabbare AF.
Men, men. Det är svåra val. 2.8 är trevligt ibland också…
-
Min förra dräkt var en Rip Curl och den var ingen vidare. Trots att det var en vindsurfingdräkt var den trång över armar och axlar. Dessuomt osmidig överlag. Dock höll den väldigt bra.
Hur som helst, jag skulle vara lite skeptiskt till 1499-dräkten. Men om du bor nära kan du ju alltid prova den. Tänk bara på att minsta osmidighet i butiken, specielt i armregionerna, kommer kännas mer på vattnet.
-
Lite kul hur vågen peakar just bakom seglaren för at garantera att det blir över mast.
Men det är en grymt snygg bild.
-
Sviktar det inget runt det sprayade området? I så fall är det inte ett så belastat område och därmed inte riktigt samma krav på lagningen som om det t ex skulle varit under stropparna det varit problem.
OM färgen inte har sprickor tror jag det är helt OK att provsurfa den. Förresten, har förra ägaren haft skruven ur under lagringstiden? Annars vet man ju inte säkert att den torkat upp något.
Jag skulle göra en ”mjuk” nedslipning av området tills du hittar frascht laminat. Antagligen är sandwichmaterialet under överlaminatet skadat. Det kan vara lite lurigt att limma i sådant bra om man skall fasa in det i den ”mjuka nedbuktning” man får efter slipningen utan vacuum, men med lite skumgummi och hård tejpning kan man klara det.
Kolla Boardladys sida för lite inspiration. T ex länkarna i högerspalten på http://www.boardlady.com/repairmenu.htm
-
Helt sant, när man väl ställt upp det så stör inte storleken alls. Tvärtom, faktiskt. Men det är mer att det kräver en mycket större väska, är bökigare att bära runt på mellan fotograferingarna och dylikt som är det som ”stör”. Det är helt enkelt inget ”spontanobjektiv” som t ex 300/4 fortfarande är: Man kommer ned till sitt spot, går ur bilen för att kolla in förhållandena och plockar med kameran och tar lite bilder”. Med 2.8:an blir detta av betydligt mer sällan. Man får helt enkelt justera mentaliteten på surfare/fotograf-skalan lite mer åt fotografhållet för att motivera sig att plocka upp 2.8:an.