ola-h
Forumsvar skapade
-
Det var nog 65:an som Ola P avsåg.
-
Riktigt fin vågridning i lättvinden på em-kväll var det i alla fall. Antagligen var det rätt stora vågor ute till havs som inte riktigt orkade vrida in till fullo. Det gjorde vågorna i viken rätt ”settiga” dvs glest mellan de lite större. Dn lätta vinden gjorde att det i princip var helt glassy på vågen också och nära udden på än var det tidvis superskönt (om man lyckades hitta tillräcklig fart från vågen).
Jag kan inte minnas när jag senast hade så fin lättvindsvågridning i Sverige, faktiskt förutom lite enstaka vågor just när vinden dör. Nu var det många timmar med den sortens segling.
På morgonen idag var det snäppet större vågor och klart mer vind, men vinden vred gradvis mot alt sämre vinkel.
För mig var det i alla fall ett otroligt lyckat första besök i Rullsand som som lök på laxen är en riktigt vacker plats.
-
ola-h
Medlem3 augusti, 2008 vid 21:50 som svar på: Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?Redan 08 (och 09) EVO 75 är märkbart enklare att hantera i toppsvängen än din E74. Men ET 74 är snäppet enklare ändå.
Det är mycket snack om det där med att gå upp i storlek. Personligen tycker jag att det stämmer om man pratar vågridningshastighet vs brädbredd, dvs på en given (snabb) våg klarar man lite mer bräda med twin. Men i ren hårdvindhanteringsförmåga är skillnaden klart mindre. Sedan kan man ju välje en rätt stor twin fin som lättvindare eftersom de svänger så bra, men det gäller egentligen vanliga EVOn med.
Så jag tror inte du behöver gå upp till ET80, speciellt inte om du tänker ha en större bräda också. ET 74 känns rätt lik EVO 70 rent storleksmässigt på vågen och med twin fin är det ju ingen fena att bända mot i hårdvind. Men i 4.0-3.5 vind tycker jag ofta det är själva brädytan som ”stör” och då är det rätt mycket att släpa runt på 74:an för mig. Så jag tror samma sak skulle gälla för dig med 80:an.
-
ola-h
Medlem3 augusti, 2008 vid 20:24 som svar på: Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?Evos onda tvilling. Allvarligt talat är den väldigt lik i känslan, fast med lite twinfinkrydda i toppsvängen. Då får testa min 74:a vid tillfälle.
-
ola-h
Medlem3 augusti, 2008 vid 20:18 som svar på: Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?@surfmeister 486876 wrote:
… ex har jag funderat på att köpa en till E74 ´06 (som jag har idag) innan den försvinner helt från marknaden då jag verkligen älskar den brädan.
Nää. Nu måste du köpa en Evil Twin istället…
-
ola-h
Medlem3 augusti, 2008 vid 12:01 som svar på: Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?Rent utvecklingsmässigt måste man i alla fall göra prototyper år 2 för att hänga med, skulle jag säga, så jag tror inte att man totalt sett sparar på den delen.
Givetvis skulle man kunna gå för en ”ren” tvåårsmodell, men jag kan lova att det skulle få till följd att folk hellre köpte brädor år 1 än år 2, trots att man rent teoretisk kan hävda att det finns fördelar med att köpa år 2 då brädan funnits ett tag och man kan få mer info om hur den funkar. Men hur många skulle verkligen tänka så?
När det gäller Starboard så behåller de ofta modeller i 2 år. Varje år görs prototyper som testas mot varandra och mot den existerade produktionsbrädan. Ofta blir beslutet att den existerande brädan är så bra att man kan köra den en gång till. Jag tror ingen tillverkare gör småjusteringar för deras egen skull. Det är formarna alldeles för dyra för.
Sedan är ju reklamsnacket en sak för sig. Det får man helt enkelt sila och på andra sätt ta redan på vad de verkligen förändringarna är om man är intresserad. Personligen skulle jag föredra mer ärlig och informativ marknadsföring, men det är inte många märken som vågar sig på detta.
-
@getwet 486734 wrote:
Då är det väl slutsnackat om ABs förmåga att köra fort…….Har inte tävlat på många år och inte seglat så mycket heller och sedan placera sig på den platsen, …
Ja, helt otroligt egentligen. Grymt imponerande av Anders. Han spöar ju rätt många internationella och nationella hotshots som säkert seglat 10 ggr mer speed än Anders de senaste åren.
Man undrar ju vad det är som skiljer (precis som man undrar hur Antoine konsekvent kan vara så bra som han är). Hur mycket är teknik? Hur mycket är atityd? Hur mycket är känsla? Hur mycket är självförtroende?
-
ola-h
Medlem3 augusti, 2008 vid 08:58 som svar på: Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?Maui: Vem vinner på att 08 och 09 är oskiljbara? Om du då som kund köper en 09 (för fullpris) så blir den så att säga två år gammal direkt. Det är ju bara fördelar för de som har 08:an (och antingen väljer att behålla den eller säljer den begagnad och kan säga att ”det är samma som 09”).
Sjäv tycker jag att årsmodellsprincipen är bra och ”ärlig”. Man vet ju att det kommer nya modeller en viss tid varje år. Jämför med kameror eller datorprylar. Där är det ju ett lotteri. Den kamara du köper tillfullpris idan kan imorgon, i princip utan förvarnning, ersättas med en ny, bättre och billigare. Givetvis blir ju inte din kamera sämre för det (lika lite sombrädorna blir det) men ur ett begagnatprisperspektiv så händer det ju en del. Så årsmodeller är en praktisk princip. Sedan är det ju upp till var och en om man vill hänga med i den (överdrivna) hetsen eller ej.
Men även när man kör årsmodeler är det förstås logiskt att många brädmodeller kan behålla sina shaper i två år (vilket också är något som de flesta tillverkarna låter många modeller göra) men att kräva samma grafik tycker jag är lite att gå för långt. Om man är så fåfäng att man byter eller värderar en bräda bara för grafiken kan man ju få betala priset…
Dessutom ÄR det ju inte samma brädor 08 och 09 när det gäller Fanatic. Konstruktionen är ju lite uppdaterad i år. Så har det också varit när Starboard kört samma shape. Det är alltid några mindre detaljer i konstruktion eller tillbehör som skiljer, plus grafiken. Jag tycker det är en bra kompromiss. Inga (utom de allra mest hängivna prylbögarna) lockas att byta i onödan men de som ändå köper en bräda ”år 2” får ändå ett litet mervärde.
-
Frågan är hur ofta du rent ljusstyrkemässigt måste ha 2.8 för att få bilden tagen? 2.8 till 4 motsvarar att ändra iso från 400 till 800 eller från 800 till 1600. Ofta kanske en sådan iso-justering är acceptabel. Det är väl mest när solen börjar gå ned som det är skönt att kunna vrida upp till 2.8 och fota en halvtimme extra eller så.
Så, jag röstar på 70-200/4 och så kan du använda en del av pengarna som ”blir över” till en 1.4-konverter som detta objektiv klarar riktigt bra.
IS-versionen är naturligvis trevligare, men kostar också betydligt mer. Tveksamt om det är värt det i surfsammanhang. Man klarar sig långt med ett enbensstativ också.
För övrigt är 70-200/4 et av de ojektiv man nästan alltid kan hitta till bra priser begagnat (inte för det är dåligt utan för att det är lite av en instegsmodell och väljer att uppgradera till IS-versionen eller 2.8IS så småningom).
-
@tobhed 484382 wrote:
Nu ska jag inte dissa AB, men vad har han gjort de senaste åren? Hans namn är väl inte så speciellt hett längre och han syns ju i princip aldrig. Ska han bli ett namn igen så får han väl vara med på tävlingar och visa vad han kan eller visa sig vara en erkänt duktig segeldesigner på någotvis. Just nu förstår jag inte hur han ska kunna sälja fler segel åt Challenger om han inte syns mer än vad han har gjort de sista 2-3 åren.
Preliminärt är Anders 5:a i första racet i Fuerte. Inte så illa, eller…
-
Rigning är inte så jobbigt när man väl trimmat in cambers och har koll på hur riggningen bör gå till. Vattenstarter tycker jag inte heller är någon större problem. En camberrigg är visserligen tung, men cambersen ger ju ockå ett rätt bra driv vilket underlättar. Kanske kan det bli krångligt om prylarna ligger åt helt fel håll, men det har egentligen aldrig hänt för mig.
När det gäller gipparna är frågan snarast vad man jämför med. Kör man ”slalom style” är det bara att bita ihop och ta det extra ”böket” i gippen. Om man gör rätt är det inte så farligt. Snarare är det så att cambers begränsar vilka slags gippar man kan göra. Själv seglar jag ofta lite ”freespeed” dvs letar efter lite snabba slörar men gör också lite 360, seglar lite baklänges, gör lite olika slags gippar etc. Då är det helt enkelt inte lika kul med cambers.
Men min känsla är att nästan alla som överhuvudtaget är intresserade av camsegel är rätt ointresserade av manövrar.
-
@gurra1978 484630 wrote:
Ok, men är det lagligt? Måste inte det godkännas av någon för att klara en besiktning? Jag tänker på bilbälten och infästningar. Anledningen till att jag frågar är att jag också funderar lite på buss med inredning och plats för 4 personer. Så det är bra att du visar vägen så att säga :laugh:
Nej, det är inte lagligt innan man besiktat det. Vi har i alla år kört urtagbara inredningar och då finns egentligen ingen laglig väg att göra det. Antingen kör man olagligt med originalinredningen på vintern eller så kör man olagligt med campinginredningen på sommaren. I princip tror jag det är ”mer lagligt” att behålla den registrarad som vanlig bil. Campinginredningen kan ju ses som en slags last.
Men när det gäller bältena så är det ju framför allt av säkerhetsskäl som man vill att det skall vara bra gjort och då är det ju inte fel att någon besiktningsman tittar på det. Jag tror min konstruktion skulle gå igenom eftersom bältena fäster direkt i en stabil punkt i golvet och det inte behöver bli några avlänkningar på vägen upp.
-
@Svenne 484637 wrote:
Snyggt Ola! Släng på lite lack på sågytorna så att inte plyfaskivorna drar åt sig vatten om det blir blött. Dessutom kommer det se ut som att du har köpt hela bygget. 🙂
Du vet att lim fäster dåligt på plyfa? Tänkte på om du ska laminera på den röda ytan.OK. Bra att veta. Eventuellt byter jag de skivorna mot något lättare så småningom. Apropå lättare så komemr bordet bli ett laminat av 6mm björkplywood med silverfärgadet kolfiber på bägge sidor.