Forumsvar skapade

Sida 134 av 329
  • ola-h

Medlem
    17 juni, 2008 vid 09:00 som svar på: Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?

Intressant Masse.

Koa: Fanaticen ser riktigt gosig ut. Testade du på Maui?

• ola-h

Medlem
    17 juni, 2008 vid 07:53 som svar på: Used Boards Maui??

Skall du åka dit eller köpa och få hemskickat?

Väl på plats är det hur lätt som helst att hitta begagnat (i alla fall om det är en vågis mellan 70 och 80 liter man söker). Provsegla före köp är dock att rekomendera. Det finns en hel del ”experiment” på begagnathyllorna.

• ola-h

Medlem
    17 juni, 2008 vid 07:08 som svar på: Akuta trimtips isonic 76

En bra poäng som Joth har. Jag har märkt att jag får bättre fart på slörar om jag först ligger och trimmar in brädan på halvvind ett tag. Antagligen handlar det om att vänja sig vid farten (samt förstås om att accelerera).

• ola-h

Medlem
    16 juni, 2008 vid 20:12 som svar på: Akuta trimtips isonic 76

Björnen, vad väger du? Jag har 76:an och väger 70. Jag har kört den med 5.5 och 6.6 med fenor från 23 till 32, alla standard Drake Slalom pro (utom den misnta som är Starboard speedfena). Sist körde jag 30 till 6.6, men oftast kör jag aningens mindre. Jag har stropparna som du och kör oftast mastfoten i mitten, med lite justeringar fram eller bak för att få seglet att ligga lagom tätt mot brädan.

Jag har visserligen knappt någon annan slalomseglingserfarenhet (har bara iS1010 att fämföra med) och har aldrig varit någon snabbseglare direkt, men för mig känns 76:an väldigt lättseglad och oproblematisk. Jag seglar oftat på insjö med rätt mycket chop redan i 6.6-vindar. Kanske är det jag som seglar för försiktigt, jag har toppat ca 30 knop de flesta gånger när jag kört 76:an, men för mig känns den väldigt stabil och skön. Möjligen kan det kännas lite nervöst med 5.5 på djup slör, men det har jag mest kopplat med för små ballar hos seglaren. På halvvind och lite lagom slör tycker jag den känns kanon.

Dessuom är den ju helt fantastisk i sväng. Jag gör ofta fullfarts 360 med brädan.

Kanske är det så att du kör mycket fortare än jag och att fladdrigheten känns endast där? Eller så är det en trimfråga i alla fall. Vad har du kört förut? Har du provat olika segeltrim? Möjligen skulle du kunna prova att flytta fram stropparna ett snäpp tills du fått känsla för brädan (i början när jag körde iS101 funkade det tricket bra).

Kolla också fenan. På en del är tydligen själva Drake-texten lite ojämn och då blir det oroligt. Slipa i så fall på texten med 400 våtslip tills det blir helt slätt.

• ola-h

Medlem
    16 juni, 2008 vid 10:54 som svar på: Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?

Låt oss höra ett utlåtande om Witchcraften.

• ola-h

Medlem
    16 juni, 2008 vid 10:13 som svar på: Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?

Säga vad man säga vill, men RRD har i alla fall en förmåga att hitta på intressant grafik.

Blir du sugen, Masse?

• ola-h

Medlem
    13 juni, 2008 vid 15:20 som svar på: problem med cutback

”Flippa upp” skrev jag. Jag menar att man liksom trycker upp brädan över skummet lite men någon slags aktiv rörelse – oftast en kombination av att man lutar sig lite över tailen och sedan eventuellt kanske lyfter lite med framfoten. Men det är den där sortens subtila manöver som är svår att förklara. Det handlar helt enkelt att inte bara åka mot skummet utan att mitt i svängrörelsen få upp brädan ovanpå skummet. Flippa upp den, helt enkelt. När man väl gjort det är brädan i princip viktlös på skummet och det lilla som skummet puttar på i kombination med det du gör med kroppen gör att ”svängen” fullföljs.

Bilden nedan (som Ola P tog i tisdags, mer på http://www.facebook.com/album.php?aid=28849&id=571866730) visar t ex en sådan ”sväng”. Det ser ut som en sväng men egentligen kör man bara upp ovanpå skummet med ”kroppen i rätt position” och så vrids allt ned på plats igen av sig självt. Hmm, lite svårt att förklara det här…
    Edit: Tänkte lite till. Jag tror att det som är speciellt med den här sortens skumsväng är att man måste göra allt klart innan man träffar skummen. Hela svängen måste vara helt färdigförberedd eftersom skummet inte erbjuder något stabilt att svänga mot.

n571866730_664065_3064.jpg

• ola-h

Medlem
    13 juni, 2008 vid 14:08 som svar på: problem med cutback

Det har nog mycket riktigt en del att göra med brädbytet. Om du framöver skall utnyttja brädan perfekt så tycker jag du skal fundera över hur du går in i bottensvängen. Istället för att gå upp och ”stanna” för att sedan kunna droppa in i snäv vinkel och göra en tight bottensväng skulle jag säga att det är bättre att försöka åka med vågen backside med fart och sedan gå högt upp på vägen och påbörja svängen redan där. Det blir alltså inte samma ”drop in” utan man seglar rakt in i bottensvängen. Sedan handlar det om att förvalta den fart man får med sig genom att ”våga” ligga kvar i skäret och även ta med sig den fart seglet genererar.

Men som jag ser det är ditt huvudproblem nästan säkert kopplat till segelhanteringen precis i cutbackinledningen. Det är EXTREMT bra om man kan ligga lite före i segel hanteringen. Istälet för att tvingas släppa ut seglet när vinden komemr ifatt i cutbacken bör man vara så tidig att man hinner skota ut lite före detta ögonblick. Helst skall man också hinna påbörja tillbakasvängen innan man kommer till vågtoppen.

Och för att knyta ihop det hela: för att klara av ovanstående är underlättar det om man har mycket fart med sig från bottensvängen. Ju snabbare du kör, destom mindre drag är det i seglet när du skall gå in i cutbacken och desto enklare bli segelhanteringen.

En anledning att brädan spelar roll är att den snabbare brädan med mindre rocker helt enkelt kräver lite mer aktivt arbete för att gå in i och drivas igenom cutbacken. Då blir det ännu viktigare med segelhanteringen i detta kritiska läge. I själva verket är detta anlendingen till att jag tror väldigt många skulle rida vågor bättre med en EVO än en trad. En EVO har visserligen sina egna egenheter och tillfällen där den behöver ”passas” men just i övergången från bottensväng till cutback går EVOn i princip på autopilot. Så fort man släpper trycket i bottensvägnen så börjar den av sig själv svänga vertikalt. Detta gör att seglaren kan koncentrera sig på segelhanteringen. Men en typiskt snabb ”trad” är det just i övergången som brädan behöver som mest input från seglaren.

Jag tror iofs du kommer märka att om det blara blir lite mer sidvind och bättre vågor så är den känslan du beskriver som bortblåst. Det beror egentligen inte på att brädan funkar direkt annorlunda utan på att segelhanteringen är så mycket enklare att det blir mer energi över att lägga på brädhanteringen.

Så vad göra (förutom att köpa min EVO 62…). Åk ut i kass onshore och sikta bara på att rida skumkammar. Låt vågen bryta lite, gå in i bottensvängen, upp mot skummet och flippa upp nosen på skummet och låt sedan brädan tryckas runt. Poängen med denna övning är att du för att lyckas väl måste låta kroppen ”gå före” och avöasta brädan, dvs luta dig in i den nya svängen samtidigt som du flippar upp brädan över skummet. Det är en massa konstiga saker som skall hända samtidigt. Ihopflyttning av händer på bommen, skota ut, släpp mastfotstryck, luta dig lite över aktern, titta och vrid axlarna i den nya svängriktningen etc etc. Men just den där skumridningen tenderar att skola in allt detta. När man sedan går tillbaka till att göra svängar på ren våg så sitter tajmingen bättre.

• ola-h

Medlem
    13 juni, 2008 vid 13:25 som svar på: Kraftfullt vågsegel med bra drag men ändå hållbart?

Johnny: Hur högt har du bommen mätt t ex från mastfotens nederkant? Det behövs någon slags kvantifiering här.

Annars är min uppfatting efter diverse segeldiskussioner med tungviktare genom åren att det finns två vägar att gå. Antingen segel med riktigt mycket drag eller att köra segel med väldigt stabil profil som man sedan väljer lite större. Det brukar också vara så att tungviktare väljer segelstorlekar lite annorlunda, dvs inte bara större utan också tätare mellan storlekarna i spannet 5-6 (el 5.3-6.3) än vad många lättviktare kör. Det lönar sig oftast att ha lite tätare mellan storlekarna i det register där man seglar mest och för en tungviktare ligger detta register högre upp.

Ett exempel: Själv har jag inga som helst problem att köra 5.3-6.3. 5.3 räcker som största vågsegel och 6.3 är i praktiken ett plattvattenssegel och då kan man hålla det i mer vind utan direkt negativa konsekvenser.

Många tungviktare jag pratat med tycker dock spannet 5.3-6.3 blir för stort. För lite möjlighet till finjustering i detta för dem viktiga spann.

När du kör 5.2-6.3 är det nästan som att jag skulle köra 4.2-5.3, vilket är lite väl glest.

Så jag skulle rekomendera att fundera på antingen spaca dina segel lite annorlunda (4.7-5.5-6.3, t ex) eller utvidga till 4 segel (6.3-5.8-5.0/5.3-4.5, eller liknande). Det hela beror lite på vilka brädor du komemr segla också.

När det gäller tjockare mono eller xply så är det för det första skillnad på xply och xply. En del använder xply med trådmaterial som iofs är mycket starka men också har extremt dålig vidhäftning (typ spektra). Men annars tror jag den största skillnade är efter en tid i solen när dukarna blivit skörare. Då är min känsla att xply brukar klara sig lite längre (men Superfreak i Dacron är förstås helt i en egen liga här). Sedan spelar ofta detaljarbetet i praktiken minst lika stor roll som dukvalet – troligen större roll.

När det gäller ”mitt märke” Hot så är som Jesper skriver Smack det mest naturliga valet. Det är trimbart i den meningen att då både kan köra det med lite mer släpp i akterliket och ler mer ”locked down”-känsla om du riggar stort. Samtidigt kan man trimma det för en lite mjukare känsla med mer bottendrag om man inte vill rigga lika stort. 09:orna som Jesper skriver går att beställa snart är ännu bättre när det gäller denna trimbarhet. Dessutom känns det lätt och fint på vågen och har ett driv i svängen som jag tror passar tyngre seglare bra.

• ola-h

Medlem
    13 juni, 2008 vid 07:13 som svar på: Slalombilder från PWA Costa Brava

Ganska intressant hur Albeau väljer segelstorlekar. 7.2+7.8 och sedan 9+9.8 (om jag minns rätt). Antagligen ett segelkit om två segel till respektive bräda (iS111 respektive 133).

• ola-h

Medlem
    12 juni, 2008 vid 20:09 som svar på: BYTE: har F FW 86 ’08, söker F FW 95 ’07/’08

@dr Masse 474472 wrote:

I förrgår provseglade jag en 80-liters bräda (Witchcraft) som jag lätt skulle kunna tänka mig att köra med fulltryck i 4.0 eller till och med ännu mer vind. Det var en ny upplevelse. Lustigt nog sjönk den brädan snabbare än min moderna klassiska 75-liters om man stod fel (för långt bak), trots mer volym och bredd. Lite volym i häcken, helt enkelt.

Shapen är grymt viktig för ”sjunkkänslan”. Jag anser mig vara en hyfsat bra balanserare och är dessutom ganska van att byta mella olika brädor. Ändå hade jag vissa balansproblem på den Quatro jag körde på Maui jämfört med volymmässigt lika stora EVO.

Delvis tror jag det är en absolut grej – den mer jämnbreda EVOn med plattare däck (väldigt viktigt) ÄR helt enkelt lite enklare. Men mest tror jag ändå det är vanesaken. När man blir mer inkörd på brädans volymfördelning och den rankare bulligare shapen så går det nästan lika bra att sjunka på den.

Vad tyckte du annars om Witchcraften, Masse? Jag körde själv några vändor på min trifinmoddade EVO 75:a i tisdags, men tyckte inte det var något större lyft. Bra höjdtagning och så, men jag tyckte den brädan faktiskt tappade lite loosehet mer tri fin jämfört med hur den är med singlefin. Det blev en slags låst känsla i svängen och en viss stelhet kant till kant. Men jag skall ge den några chanser till i lite annorlunda förhållanden. Nu var det små vågor nära land och lite cross on när jag körde den, så det var liksom väldigt lite utrymme att komma runt i bottensvängen. Tänkte försöka testa den i lite mer klassiska Varbergsförhållanden med sega vågor och se om den funkar där.

• ola-h

Medlem
    12 juni, 2008 vid 05:53 som svar på: Extrafena till starboard combat?

Nikke: Du kan eventuellt käna lite på en större fena, men brädan i sig är inte optimerad för megastora fenor. Jag tror egentligen man tjänar mer på att jobba med tekniken som krävs för att koma igång tidigt och sedan hålla fast vid 30:an. Men om du vill ha snabbare resultat så kanske en fena runt 34 kan vara något.

Som referens kan jag säga att jag oftast kör 28 eller 30 til 6.6 på min slalombräda och oftast 26 eller 28 (Crossover) till 7.0 på min freestylebräda (när jag seglar ”freeride” på den).

Att sedan komplettera med två vågfenor låter som en utmärkt ide. Om du håller dig till Starboard/Drake skulle jag då välja en Drake Natural 26 och en Natural 23. 26:an funkar bra i vågor med 5.9 och blir även en bra B&J-fena för plattvatten. Ev kan du välja 25:an, speciellt om det är en fena av 2008 års modell (lite styvare). 23:an är perfekt med 5.3 och på 107:an är detta i praktiken den minsta fena du behöver.

• ola-h

Medlem
    11 juni, 2008 vid 08:53 som svar på: Storlek på std-fena till Mistral-vågis

Helt sant. Till den typen av bräda är det bättre att köra lite större fena för B&J. Det blir mer driv i hela brädan. Av skäl som Masse nämnt skall det mycket till innan fenan blir för stor i den meningen att det blir fenplaning och den sortens problem. Om man däremot rider vågor är det helt andra variabler som spelar in. Då handlar det more om hur fenan beter sig i svängen och då är jag rätt säker på att 24:an är för stor för allt annat än sega vågor och 5.3+. Så skaffa en kompletterande 22:a av samma typ, kanske tom en 21:a.

• ola-h

Medlem
    11 juni, 2008 vid 08:23 som svar på: Extrafena till starboard combat?

Det beror lite på vad du vill köra för segel och vilken sorts segling du skall göra. Det är en 30cm Drake crossoverfena med. Om du inte verkligen skall utmana lättvindsregistret skulle jag säga att denna räcker som största fena. Det är rätt mycket driv i den fenan.

Alltså är det antagligen ett mindre komplement du söker. Jag skulle kolla på en mindre Drake Crossover, t ex en 26:a. Om du fundera på att ta ut brädan i vågor så kan t ex en Drake Natural 25 eller 26 passa bra.

Skall du få ut max av hårdvindsregistret kan du kolla på en fena runt 23-24cm också, t ex en Drake Natural.

• ola-h

Medlem
    6 juni, 2008 vid 20:59 som svar på: Bilsemester och en sup?

@Mag 471371 wrote:

…Eller frun för den delen om du har en större SUP.
    /Magnus

Hur många fruar kan man klara med en normal SUP?

Sida 134 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA