ola-h
Forumsvar skapade
-
Många, men inte alla vågsegel tillveras för rdm. När det gäller at förlänga mycket bli mastvalet viktigt. Personlgen tycker jag Powerex är OK att förlänga mycket, men både HotRod och Gulften needle 100 tycker jag klarar förlängning snäppet bättre.
När det gäller segel så är det största jag med framgång kört på 400-mast Hot Diva/Dawg 6.3 med ca 45cm förlängning. Det funkade mycket bra som största segel (jag väger ca 70). Man tappar lite stabilitet när det brallar i, men eftersom det just är det största seglet så byter man ju då hellre ned, eller hur? Så i praktiken tycker jag 400:an gör sitt jobb i det (extremt lätta och sköna) seglet.
”Mitt märke” Hot har även flertalet segel runt 5.5-5.8 som går bra på 400-mast, vilket gäller även många andra märken.
Jag körde länge, länge med 400-mast som längsta. Vid min vikt funkade det kanon. Jag tycker det get BETYDLIGT mer att se till att ha rätt mastlängder till de mindre seglen (370, 340 – berende på storlek).
-
Strongt att filma i det vädret. Vågen där jag försvinner bakom ser maffig ut. Synd bara att jag inte laddade på läppen….
Dude: På sätt och vis var det ganska representativt när Davo filmade. En del vågor var fortfarande större än vanligt, men nästan allt man ser på filmen var hyfsat typiskt för en bra Åsa dag. Det var i princip helt konstant vindrikting hela dagen. Det är faktiskt vanligt att det kommer ett litet vrid och blir bättre sidvind. Då blir det lättare att hålla fart och med lite planering ka man då börja ridningen på den övre, fetare delen av vågen, pasera mittensektionen och sedan gå på den nedre, mindre fast finare, delen. Det är då det blir en riktigt bra våg med många svängar.
Jag tycker också yttre visar fin potential på filmen. Bättre sidvind, men långsammare våg som (sånär som på en rejält tung sektion) också är lite ”mjukare”.
Den nedre delen brytar rätt fint hyfsat tidigt (dvs vid små dyningar) men då är nackdelen att man kör väldigt nära stenarna.
Annars är det helt rätt att det är en point, och sånär som på stenorienteringen rätt lättseglat, i alla fall tills man trillar.
Det absolut svåraste i Åsa (både på inre och yttre) är att välja bra vågor. Det är väldigt svårt att i förväg se vilka vågor som kommer bli bra. Även om man tror sig veta vad man skall leta efter så får man ofta leta ett tag.
-
@Klang 441417 wrote:
Kan även förstå ”the natives”, om Habo Ljung skulle vara spot av världsklass och tyskarna kom invaderande och gjorde så att allt blev dubbel så dyrt… trång på vattnet… ja… då skulle jag också bli pissed och försöka slänga ut dem…
Fast om du fick välja:
1. Habo bli en spot i världsklass och tyskarna kommer på köpet
eller
2. All för blir som det är nu.
(Obs, det finns ett uns av hypotetisk touch i ovanstående dilemma. Dilemmakonstruktören utlovar inga förändringar av de faktiska förhållandena i Habo Ljung.)
-
För wave är nog kopp fortfarande dominerande (trots att systemet egentligen är vansinnigt för en rdm-förlängare).
-
N14: Vilka förlängare? Alla kolförlängare är inte desamma.
Jag har sedan 2001 regelbundet kört förlängning över 40cm (Libertys kolförlängare) utan hållbarhetsproblem, trots att det ibland handlat om hyfsat stora vågor och rejäla spolningar (Maui mm).
-
[QUOTE=MatsB;441205Btw Ola – kör inte Jesper B omkring med reklam för just Gul-dräkterna på några av sina segel…hmm?
mats
Jo, Jesper är någon slags teamrider. Men jag har betalat fullpris för min. Så om jag gör ”smygreklam” så är det inte av någon slags ”team-skäl” utan för att det är en produkt jag gillar.
-
Det är torrkedja på den, men modellen till vänster (som jag har) har en vanlig vertikal dragkedja i ryggen. Jag tyckte torrkedjemodellen blev lite väl dyr, och nu så här i efterhand känner jag att den dräkten jag köpte är varm nog för vindsurfing.
-
@Oåxen 440902 wrote:
BILD TRE!!!
Man riktigt ser hur hela brytet bara kokar!
HUR kom du ut igen? Spolad? Tjusig gipp och sen fullt spätt ut genom det vita? Låt höra.
Faktum är att det med lite planering inte är så svårt i Åsa, även när det ser ut sådär. I alla fall inte så länge men har hyfsat drag i seglet. Rider man vågen och hamnar mitt på brytet är det bara att bita ihop och köra ut. Möter man set då så slutar det ofta med spolning, men eftersom det inte är så tätt mellan setten så kan man klara även detta. Om man har ridit en setvåg och inte trillar eller fumlar i gippen är det normalt sett inget set när man seglar ut.
Men säkrare är att antingen försöka rida hela vågen ned i vind och avsluta med en lång bottensväng och droppa av. Då har man fritt vatten ut. Alternativen är att bara rida en eller två svängar av den övre (fetare) delen av vågen och sedan ta rejält med höjd. Då kommer man in i viken och där finns det några ytor med djupare vatten där men kan gippa/slå och ganska enkelt ta sig ut igen.
Mao, så länge man har kvar lite precision och inte är för trött kan man segla bra många vändor utan att bli spolad. Fast det är klart, börjar man chansladda på de fetaste läpparna så blir det ju ofta spolning direkt, men då ha man ju liksom valt det själv.
För en klen fegis som mig själv handlar segling i den här sortens förhållanden rätt mycket om planering. Att trilla och bli spolad i onödan kostar helt enkelt för mycket energi. Fast å andra sidan hör spolningarna till, men jag vill så att säga få betalt med en riktigt bra vågträff för att ”köpa” spolningen.
Överlag är det alltså inte så svårt, men hur svårt/jobbigt det bli beror mycket på vilka val man gör och kanske ännu mer på hur bra uppsikt/koll man har på omgivningen.
-
Jag har en 5/4/3 Gul Delta och jag tycker den har funkat OK den här och förra helgen t ex. Det är ingen torrkedja och den tar in lite vatten vid spolningar, men för mig är det ändå inte nedkylnign av kroppen som sätter gränsen. Snarare är det rörlighet/stelhet som avgör då jag tenderar att få ge upp för att jag helt enkelt blir för trött i armarna när jag kör med handskar. Så, tjockare/stelare dräkt skulle nog inte göra det hela bättre för min del.
Jag har kört med väst med inbyggd huva över och ett par neoprenshorts under, men inga andra förstärkingaplagg i övrigt. jag har tidigare provat med diverse olika extratröjor under, men det har mest gjort mig stelare.
Handskar: Vet inte ur tjocka cold water mitts är. I handflatan äe det supertunnt, lite hårdare material. Runt handen gissar jag på 3-3.5mm
Skor. Vet inte skillnaden på de olika Atan-skorna. Jag har någon utav 7mm-varianterna och de är mycket varma. Jag har EXTREMT känsliga fötter, men med Atan 7mm funkar det bra så här års till och med för mig. Trots sin värme är de fotfarande smidiga nog för vågsegling.
-
@Tim.Eriksson 441033 wrote:
Problemet är ju att jag inte är så duktig på matte (nåja, okej men det går för dåligt) Å att forska :/… Kan man verkligen utbilda sig till forskare ? Trodde man blev det om man blev riktigt duktig på något område ungefär..
Normalt sett blir man först doktorand, vilket är en forskarutbildning (dvs en del kursläsande och en del forskning). Efter det kan man med lite tur få en tjänst någonstanns som innehåller mycket forskning (och resten undervisning) men det är inte helt lätt att få dessa tjänster.
-
Seglade Åsa mellan 12 och 15.30 ca. Mellan 12 och 13 var nog vågorna de största jag kört i Åsa. Om det inte var mast så var det i alla fall inte mycket mindre. Jag var där redan 10, men det var så löjligt mycket vatten att det var svårt att se hur man skull ta sig i och sedan ut. Vågorna minskade så småningom, men det blev å andra lite enklare att segla med aningen bättre vinkel. RIKTIGT KUL.
-
Jag försöker vara nere vid 10.
”Hyfsad novis” kan funka OK, men kombinationen av vad som en del bedömmer som lite hårigt i och ursteg, att det kan bli en del spolningar samt att det så här års är lite kallt kanske inte är idealiska.
I princip är dock Åsa rätt lättseglat. Både ”inre” och ”yttre” består av en point, så det finns plats att åka och spana lite på vågorna innan man laddar på rejält. Det är bara om man bli inspolad (på inre) som det kan vara lite lurigare att ta sig ut igen.
Men som sagt, just så här års kanske det är onödigt mycket utmaning.
-
Åsa kommer bli bra. Där ute blir det perfekt sidvind, men även där inne kommer det bli nära sideshore om prognosen håller.
Kul om du kommer, Gurra (+ övriga).
-
Åsa fredag för mig.
-
Kommer segla Åsa. Häng på.