ola-h
Forumsvar skapade
-
Som Ola P säger.
Visserligen skall en bra designad förlängare gvetvis kunna köras på max förlängning (och n bra mast skall klara det) men det är vanligt att man behöver dra någon cm mer än vad tillverkaren anger. Dessutom mäter inte alla tillverkare på samma sätt och det är inte en säkert att alla master verligen är lika långa (en 400 kan vara 399 om du har otur). Många variabler alltå. Testrigga med prylarna i fråga och se till att du har minst ett hack i reserv om prylarna töjer sig lite och/eller om du vill dra lite extra nån gång.
För övrigt är det troligt at seglet kommer funka mycket bra med en 400 mast som PX. Det är tom så att de flesta segel på marknaden med 435 luff verkar rekomenderas på 4m-mast. Det finns inte ens särskilt många förlängare som kan bli så korta som 5cm.
-
@Surferboy 440459 wrote:
Snarare att SX 07-brädorna har visat sig vara så bra att det är svårt att göra dem bättre. Och för att inte ha en massa teamåkare på äldre brädor så går de försiktigt fram med att byta ut modellerna innan de nya bevisats funka bättre under tävling. Som du vet Ola så får man ju inte tävla på prototyper längre.
Jo, de är ett annat sätt att uttrycka det – att 07:orna är så bra. Fast kontentan är densamma.
Om man vill gå den här vägen framöver också så vore det schystare mot kunderna att inte göra några uppdateringar på den serien som får ny grafik men i stort är förra årets brädor. Då skulle fler våga behålla förra årets bräda. Nu känns det lite som man både vill behålla kakan och äta den.
-
Ojdå, den där Dietelm kan svamla på…
Tolkningen är alltså att SX TE är helt nya shaped (med nya formar) men at de egentligen itne vet om de är bra eller ej.
2008 SX är samma formar som 2007 SX, fast med små modifikationer (som kan göras direkt i formen) som t ex cutout och i lite lättare konstrktion än 07 (avsaknad av air pipes etc).
Kontentan är helt enkelt att kombinationen av lite dålig kontroll på att formar verkligen liknar prototyper och dylikt gör att F2 inte vågar riskera att byta ut sina 07-slalombrädor.
Eller?
-
Känner inte till X-type i detalj, men som du säger pallar det antaligen mer vind än ditt Goya. Frågan är snarare om du pallar att hålla det och kontrollera brädan så värst mycket längre? Fast i 5.3 vind är det normal sett inte så choppigt och bökigt, så det borde nog gå.
-
4.5-5.0-5.7 är en garderob förutsatt att man inte behöver et mindre segel än 45 som minsta. Anledingen att denna linje inte nämnts så mycket är nog just att de flesta bedömer sig behöv ett mindre segel än 4.5.
4.5-5.0-5.7 är dessutom en av få tresegellinjer som man faktiskt med gott samvete kan få på på en mast (om man väljer 5.7:an smart och inte är för tung).
-
En hel del ligger nog också i efterbehandlingen. INte för jag är någon expert på det, men det hjälper ju att pilla lite på bilderna i alla fall. Men det tycker jag det ser ut som du har koll på.
Nu råkar ju jag har bra prylar, men det som betyder mest är tiden man fotar, bra seglare, samt att man planerar det hela lite och ser till att få lite ”intressant framing”. Själv är jag inte särskilt bra på något av detta (förutom att man ibland har tillgång till bra seglare).
-
Carbonarmband måsta vara vindsurfarnas motsvarighet till hiphopparnas bling-bling.
En fråga: skall carbonarmbanden gjutas på plats och sitta permanent eller tänker du dig att kunna ta av dem mellan vinterbad-tillfällena?
-
Ser helt sjukt ut. Man får nog prova innan man uttalar sig.
Men jag måste passa på lovorda frambeslaget. Grymt lättanvänt och smidigt. Jag kör Hot Sails Mauis egen bom nu, men saknar verkligen just frambeslagets smidighet.
-
Bakfoten i bakstroppen och framfoten i bakhuvudet tycker jag funkar bäst.
-
Aeronkurvan: Skönare för främrehandleden samt lite större felmarginaler vid gippar och dylika manövrar, speciellt om det är riktigt blåsigt och choppigt.
Jag tror många skulle föredra denna kurva framför en mer traditionell (även om båda är lika smala).
Jeppe själv kör mycket med underhandsgrepp och han verker gilla bommarna så jag tror inte det är något problem.
-
Kopierade ut lite fler bilder på Gurra till herrn själv och passar på att lägga upp även dem under några dagar om någon vill se lite fler bilder från dagen i fråga.
-
@Lars_K 439859 wrote:
Hmm. Det blir ofta lite sånt här dis när jag fotar. Kanske skulle beställa ett polfilter ändå…
Känns som jag är på väg rakt ut i nån form av köp-träsk. Foto är rätt kul faktiskt. 🙂Det går att göra en del i redigeringen också. Öka kontrast lite, dra ned ”lightness” och dra upp ”exposure”, Sedan lite mer färgmättnad på det.
-
@arnout 439459 wrote:
nope, JP himself kör ju Quatro customs… det borde säga en del om JP brädorna, och/eller JPs inhouse shapers… men, men, jag är kanske biased…
Jag tror inte det säger så myckt om JP-brädorna. Jag har inte kört JP på länge nu, men att dömma av andras referat så funkar de väl bra. Jag tror alla shapers i den här klassen kan få fram bra brädor. Den största skillnaden handlar nog om vilka brädor som det bestäms att de skall ta fram. Vilken _inriktning_ bädorna skall ha, alltså. Och de är huvudsakligen detta oms avgör om brädorna blir lyckade so produktionsbrädor eller ej. Vad är det kunderna vill ha, är frågan. Och när det gäller detta är jag inte säker på att Keith är ”bättre” än JP-folket.
Däremot har som sagt Keith en extrem kredibilitet bland de duktiga vågseglarna. Som jag skrev tidigare beror det antagligen på att han lyckats omvandla deras önskemål till bra brädor och kanske även ibland utmana dem med lite nya ideer. Man kan spekulera om varför just Keith har fått detta rykte. En gissning är att det beror på att han själv är en grym seglare. Själv tror jag det bara är halva sanningen. Givetvis är det lättare för seglarna att få förtroende för en shaper som själv kan utnyttja brädorna. Men kanske ännu viktigare är att Keth _genom_ att han segler så mycket får tillfälle at diksutera brädorna med sina seglare på plats på stranden. Direkt, när intrycen är färska. Han är helt enkelt på plats när de händer och får inte bara verbala kommentarer om brädorna efteråt utan ser med sina egna ögon hur de påverkar seglaren i fråga. Det är det här som jag tror ger honom en stor kommunikationsfördel som han sedan förvaltar väl i verkstaden. Ett mycket intressant fenomen.
-
@gurra1978 439864 wrote:
Jag tycker Lars_k bilden är bättre för det är ingen sten i vägen :tongue:
Faan, jag som kämpade så för att få den där hårda sten-inramningen på din framåt.
@Knatte 439866 wrote:
Tänk på att polfilter tar två bländarsteg …
3/2 bländarsteg är det väl?
-
Många fina ingångar i bottensvängarna igår, men det var inte helt lätt att komma tillbaka och träffa läppen.