ola-h
Forumsvar skapade
-
Ja, det var oväntat. Jag trodde också han var inblandad som ägare på något sätt.
-
”För sporten” är det kanon at Kauli är på Quatro. De kan u vara helt öppna med alla ideer och konstiga shaper han kör – till inspiration för andra.
När han börjar segla ett stort märke blir de direkt mer hysch-hysch.
Fast det är klart, det vore rätt coolt om någon av de stora verkligen tror på Kaulis ideer även för ”normalseglaren” och sätter liknande brädor i produktion. Även om han på många sät är en unik seglare kan han säkert vara användbar vid produktutveckling.
-
Tror inte yrket i sig är avgörande. Det handlar om hur man förhandlar och planerar för sig det yrke man nu har. Jobba hårt när det går, ställ upp när det behövs, men var tydlig med att du vill ha frihet utbyte.
-
@styret 437279 wrote:
Dane. varför skulle plastbrickorna bara funka till brädor efter 2006, det är väl bara en bricka med ett par taggar som sätter sej i padsen?
Nej, det är taggar uppåt mot stroppen men nedåt är det en plastplupp som passar i en ”slits” i brädan.
-
4 skruv är inte huvudsakligen för at stropparna inte skall paja utan för att de inte skall vrida sig.
-
Det finns väl bara två skäl för at bara ha tå plugar per stropp. Dels väger det mindre. Dubbel uppsättning pluggar väger några 100 gram extra (och mer straffvikt ju fler positioner som finns för troppen). Sedan är det jobbigare at skruva i (eller flytta) stroppen. Det sista är väl för de flesta ett pseudoproblem. Så, jag tror nog vikthysterin är det största skälet till detta.
-
Saknar bom? Ring mig på 0709-589384 så skall du få låna en bom tills det att du får tag på en egen. Kan ta med till Gbg på måndag och någpn kan säkert få den till Vbg sedan.
-
Bara 2.5 veckor? Det är det värt.
-
Håller med Pure (Boards). Jag seglar väldigt mycket olika utrustning hemma i Örebro där de flesta andra seglar liknande utrustning hela tiden. Men om jag seglar fortare eller långsammare än de andra seglarna där beror mest på om jag verkligen försöker segla snabbt eller ej, inte så mycket på prylarna. Det är VÄLDIGT mycket attityd i det där med snabbsegling. Givetvis fnns det betydlgit mer fartreserver att ta av om man t ex seglar en slalombräda, men om det är choppigt å dant krävs det också nästan ännu mer attityd för att utnyttja denna prestanda.
Så, hur snabbt du seglar är nog 60% teknik, 30% attityd och 10% material.
-
Jag tror Kombat 107:an kan vara ett bra alternativ. Jag har inte kört större än 87, men väger å andra sidan 15 kilo mindre än du. Kombat brädorna kan kännas stora i vågor ibland, men på plattvatten klarar de rätt mycket vind – 5.0 kommer inte vara något problem. Iofs tror jag som flera ovan att du kommer upleva även en 97:a som enklare att både segla och gippa än din nuvarande Flow. Valet mellan 97 och 107 handlar mer om hur ”rätt” det skall ännas med 6.9. 97:an kommer ta 6.9 helt ok, men det blir enklare at komma igång tidigt med 6.9:an på 107:an.
Tvärtemot PG ovan skulle jag säg att Kombatbrädorna både är snabba och planar tidigt. Däremot är t ex en Carve eller Futura mer _lättplanad_. Med det menar jag att det kräver lite mer teknik för att få en Kombat att plana rikigt tidigare (ett resultat huvudsakligen av lite kortare rockerkurva). När det gälelr fart så är den nya Starboard Futura bedömd som snabb i diverse tester, men när jag själv har kört Futura (101) Kombat med GPS har det skilt mindre än en knop, så man kan nog säga att Kombat håller rätt bra fart den med.
Överlag är Kombat rätt så prestandaorinterad, dvs den blir bättre och bättre ju mer koll man får på tekniken. Det gäller både i platvattentrim och i vågor. Det är alltså en bräda som man kan tycka är spännande även när man utvecklas som seglare. En mer freerideorienterad bräda som Futura är som sagt enklare att segla, känns lite stabilare innan man har planing och är möjligen lite snabbare, speciallt med stora segel, men den blir också lite mindre spännande att köra när det blåser. Eller rättare sagt, om man skall få Futuran att bli rikigt spännande så bör man nog vara en rätt fartinriktad seglare som kör rätt hårda och fartorienterade segel.
-
Åsarna (Guldbyn i folkmun) ligger i södra Jämtland vid sjön Grannen som är en del av Ljungan. Jag har aldrig surfat där, men jag är rätt säker på att Torö kan erbjuda fler vågsurfdagar.
-
@dr Masse 434880 wrote:
Ja, det är nackdelen med Portugual (Guincho). Det kan blåsa på våren, men är osäkert. Maj-september är rimlig förväntan, med en peak i juni-juli-augusti. Framförallt juli-augusti, men då är vågorna ofta lite sämre.
Tydligen är det mycket bra lättvindsegling med stora vågor hela vintern. Oftast babord, enligt vad jag har hört. Bra surf hela vintern också.
-
Jag hamnar också ofta på ”ovansidan”, men min bästa Kuausegling har definitivt varit ned mot Noriegas.
-
Man kanske kunde jobba som shaper på Maui?
-
@Lars_K 434749 wrote:
Vred tummen ur led när jag höll i bommen i en fet spolning i somras,
Just ja, tummen glömde jag. Jag har också dragit tummen ur led i ett misslyckat freestyletrick. Hela tumme satt på ovansdan av handen och pekade rakt ut. Det gick fint att bryta tillbaka den och segla in, men sedan kom smärtan. Spydde faktiskt på stranden, men det vara bara att rigga ned och åka till dagis och hämta barnen med god min.
Gips och 6 veckor rehab blev det. Min allvarligaste vindsurfingskada. Nu efter 1.5 är är jag huvudsakligen helt återställd. Lite sämre rörlighet och lite ont vid väderomslag bara.