Forumsvar skapade

Sida 165 av 329
  • ola-h

Medlem
    9 september, 2007 vid 10:45 som svar på: Liten vågis med två fenor?

Jason hade för övrigt bara twin fins med sig till Guincho, tror jag. Levi hade inga twin fins med sig utan två Mark Nelson (som nog hade 1-2 år på nacken) och en eller två Teboul. Kauli körde också bara twins, men jag läste någonstans att han hade kört singlefin på Pozo.

• ola-h

Medlem
    9 september, 2007 vid 10:17 som svar på: Apelviken lördag?

@suecocabron 412925 wrote:

Lyckades för övrigt dinga brädan ganska rejält på undersidan av aktern, någon som varit med om det tidigare? Har ingen aning om hur fan det gått till…?? Masten kommer ju knappast åt där och hade jag slagit i hängselen där hade jag fått fenan i fejan, så det hade jag kommit ihåg.. 🙁

Det beror lite på hur dingen ser ut, man det är fullt möjligt att bommen slagit i ovansidan så att (den mjukare) undersidan spruckigt. Speciellt om det är sprickor längs brädans outline är detta en möjlig förklaring.

• ola-h

Medlem
    9 september, 2007 vid 09:50 som svar på: Liten vågis med två fenor?

Men man kan egentligen se det som en fördel också. Kevin och Levi är trots allt med och testar brädor och kan ge input. Att de samtidigt kan segla och samarbeta med massa andra duktiga shapers gör att Starboard kan få erfarenheter som närmast skulle betraktas som industrispionage i din bilindustriliknelse.

Men jag håller med. Om jag var shaper skulle jag gärna utveckla åt alla teamkillarna – om så bara för att själv lära mig mer. Fast det är klart, om jag dessutom hade på mitt bord att ta fram några dussin slalomprototyper, utveckla nya freeridebrädor och dessutom jobba med Formula (tror det byggdes 60 prototyper till senaste revisionen) så kanske det inte längre skulle låta lika kul att också shapa custom till Levi.

• ola-h

Medlem
    9 september, 2007 vid 08:55 som svar på: Alla borde ha hjälm i vågor

Jag har också blivit påseglad av en kille som inte såg mig förrän efter smällen. Det var i Åsa. Han seglade rakt över brädan kanske 50cm från mitt huvud och fenan gjorde ett 7-8cm djupt jack rakt in i railen, från topp till botten på brädan. Kevlar, dyneema och hela skiten rökt rakt av. Och brädan är helt säkert starkare än vad skallbenet är…

• ola-h

Medlem
    9 september, 2007 vid 07:08 som svar på: Liten vågis med två fenor?

@Rasmus_W 412819 wrote:

Kompletterande fundering: finns det några som helst tankar om att t.ex. Levis Quatro-customs skulle kunna bli förlagor till t.ex. Acid 70 eller anser man att de brädor levi kör på är så speciella att de är mer eller mindre olämpliga för gemene man?

Jag har inte kört Levis brädor, men i princip tror jag de är rätt normala och skulle kunna gå i serie. Detsamma gäller Kevins och även de flesta andra av proffsens brädor (pratade dock med Marcus som seglat Kaulis brädor och menade att de INTE var dirket lättseglade). Omvänt så rippar proffsen i princip lika bra på seriebrädorna och om de tvingades till det så skulle de säkert snabbt köra in sig å dessa. Så, jag tror inte det är ren ”prestanda” som skiljer utan det handlar om att man för en seriebräda vill kunna ha en viss inriktning och fundera på hur man vill att brädan skall funka för att passa så många vanliga kunder som möjligt. Man kan säg att precis som varje proffs har ”sin ide” om hur de vill att brädorna skall funka så finns det en egen ide för seriebrädorna som man jobbar för att förverkliga. Många, kanske de flesta, custom pro-brädor som kommer ut på markanaden är ju också rena experiment från seglarens sida. De vill helt enkelt testa runt lite och om de inte gillar brädan så behåller de den inte (vilket inte betyder att brädan i fråga är dålig). Jag tror t ex inte att Levis Quatro här ovan härstammar från hans ”reguljära utvecklingsprogram” utan gissningsvis är det nåt han ville testa efter att ha blivit inspirerad av Kauli.

Scott McKercher som utvecklar EVO tycker jag egentligen delvis offrar sin egen prestanda eftersom han bara utvecklar för serieproduktionen. Förra året var t ex 75:an lite ”extremare” men i år fick de delvis gå tillbaka till den gamla typen av bräda beroende på vissa tidningstester. Jag är tämligen säker på att Scott själv egentligen gillade 07:an bättre, men han ”offrar sig”.

Jag tror iofs att även Scott kommer börja fundera på lite mer ”flippade” brädor nu, i alla fall för att ha till tävlingar på Kap Verde och Maui. Även många andra har instprerats av Kauli och jag tro vi går mot en tid då det återigen kommer skilja lite mer mellan brädor för vanligt folk och extrema brädor för de bästa seglarna och de bästa ställena. Många av dessa brädor kan nog passa för vågridningsorienterade seglare även i Sverige, men det blir nog svårt att bibehålla den extrema snabba, lättseglade och effektiva känslan som många av dagens vågbrädor levererar. Min gissning är helt enkelt att det kommer bli lite större polarisering av marknaden de närmaste åren…i alla fall om några av producenterna vågar gå den vägen.

• ola-h

Medlem
    9 september, 2007 vid 06:46 som svar på: Alla borde ha hjälm i vågor

Var det i Apelviken?

• ola-h

Medlem
    8 september, 2007 vid 19:38 som svar på: Liten vågis med två fenor?

Starboard gör helt enkelt inga custom, alla prototyper som görs är för utveckling av den ena eller andra seriebrädan. De teamriders som liksom kör sin egen linje håller sig till sin favoritshaper. Levi kör Quatro och en och annan Mark Nelson. Kevin kör Mark Nelson och någon enstaka SOS och hade i alla fall till Guincho ett par Starboardprotos med sig också. Albeu, McKercher, Boujmaa kör serie och en och annan prototyp för kommande seriebrädor. Scott har i många år varit den som så att säga stått för tänket bakom brädorna och när det gäller de små brädorna är Boujmaa ordentligt inblandad nu. Levi och Kevin kör proto från Starboard ibland med, men det är i princip endast för att liksom godkänna shapen eller testa när det är helt nya koncept på G. Visserligen kan man tänka sig att Starboard (Tiesda) skulle utvecklas i sin vågbrädesshapning genom att också leverera individuella brädor Kevin och Levi, men bedömningen är att det helst enkelt skulle ta för mycket tid och focus från jobbet med seriebrädorna, dvs kosta mer än det ger.

Jag vet att Sebastian Wenzel som shapar för Fanatic gör custombrädor åt en del av sina teamriders. Mark Nelson (Mistral) gör det med och jag tror även att Fabien (Tabou) gör rätt mycket custom och i praktiken är det väl upp till varje shaper/märke hur man vill ha det.

Det skojigaste i den här genren är väl annars att JP inte kör JP utan också jobbar med Keith Teboul/Quatro.

Köpa twinfin: Quatro kommer med twin i serie till 08. Kolla med Mackan i Surfersparadise om de tar hem något. Det lär knappast vara någon tvekan om att Quatro har mest erfarenhet när det gäller twin fin just nu.

• ola-h

Medlem
    8 september, 2007 vid 14:57 som svar på: Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

Ja, där ser ni…

En (tycker jag) stor fördel med fler master är att man kan ha ett extra segel uppriggat. När vinden ökar och man går in och riggar ned lämnar man det gamla uppriggat. När det sedan minskar igen så är man ungefär 20ggr mer benägen att byta upp storlek igen än om man måste rigga om från början en gång till. Detta har gett mig många fina timmar i solnedgång och döende vind när andra guppat runt utan planing. Men ni kanske har full kontroll över era psyken och kan tvinga er till omriggning…

• ola-h

Medlem
    8 september, 2007 vid 13:55 som svar på: Liten vågis med två fenor?

@Star 412685 wrote:

Min Quatro/Starboard…

Beställde du den från Quatro med Starboardloggor eller är det en bräda byggd för Levi eller någon annan av teamseglarna?

• ola-h

Medlem
    8 september, 2007 vid 10:05 som svar på: Inga fler privatboenden på Maui

Jag signerade petitionen efter ditt inlägg, frippe.

• ola-h

Medlem
    8 september, 2007 vid 07:51 som svar på: Liten vågis med två fenor?

@rookie 412600 wrote:

På vågsurfingbrädor med tre fenor (thruster) har de två yttre fenorna ”bara” halv profil. Det ser ut som de är kapade på mitten och placerade med profil-sidan utåt. Sedan är ytterfenorna vinklade typ 3-5 grader.

Hur ser det ut på vindsurfingbrädor (vinkel och profil) med 2, 3 och 4 fenor?

Både när det gäller 2 och 3 fenor har det varit lite olika med profil och vinkel. Det finns både varianter med lätt invinkling mot nosen och varanten att man sätter dem paralellt. Detsamma gäller profilen. En del har körd assymetriskt och en del symmetriskt. Pio Marasco säger i intervjun på Boardseekermag att de nu huvudsakligen kör symmertriskt.

4 fenor har jag inte sett användas på vindsurfing, men med tanke på hur bra det verkar funka på vågsurfing kanske det är nästa grej. Inom vågsurfing tillverkas en hel del brädor nu med fem boxar, så kan man själv välja om man vill köra quad eller thruster (3 eller 4 fenor, alltså) eller möjligen twin. Det finns speciellt utvecklade fen-kit (från t ex FCS) för detta. Det är iofs rätt mycket snack om att brädan måste optimeras för den fenuppsättning man väljer, men vågsurfingbranchen antyder alltså att det inte behöver vara så. Istället ser man alltså fenkonfigurationen som ett sätt att trimma en given bräda. I Boardseekermagintervjun säger också Keith Teboul att även om twin inte funkade så bra på de gamla singlefinbrädorna så verkar de nya twinfinbrädorna funka bra också med singlefin. Om vi skall gå den vägen på vindsurfing behöver vi dock fundera både en och två gånger på vilken slags fenbox som är lämplig. US-box är både tung och svår att täta när man inte använder den.

• ola-h

Medlem
    8 september, 2007 vid 07:06 som svar på: Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

@Drakglenn 412598 wrote:

Du bör spana in Northsails två våglinjer eller Severne S1 seglen där samtliga storlekar riggas på en 400 RDM mast

Jag undrar dock hur bra t ex en 4.2:a på 4m mast kan bli? Mitt märke har under de år jag kört det haft en del 4.2:or som speciellt designats för 400-mast. De har varit rätt bra. Fast när de senare designat om dem för 370 har de blivit klart bättre och egentligen tror jag de hade funkat bättre på 370 även när de hade rek mast 400.

Så, å ena sidan är det säkert så att om man nu nödvändigtvis skall klara sig med en mast så är det bäst att leta efter en linje där 4.2:an är designad för 4m. Å andra sidan tycker jag folk snålar på master lite för mycket. Master kanske inte är så kul, men de är i praktiken rätt bra investeringar eftersom de (med rätt val av mast…) håller väldigt mycket längre än ett segel.

Själv skulle jag t ex hellre ta en linje med två master och tre segel än en med en mast och fyra segel.

• ola-h

Medlem
    7 september, 2007 vid 19:41 som svar på: Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

Kombat 96: Problemet är som sagt att jag inte själv seglat brädan. Anledningen till att jag har 10 brädor är just att det är extremt svårt att ta reda på hur en viss bräda funkar om man inte seglar den själv. Därför blir det bara gissningar från min sida. De textsnuttar du postar är trots allt mest reklam. Det är iofs säkert sant att brädan är förbättrad på de punkter som nämns, men min gissning är som sagt att det är relativt små skillnader och att grundkänslan i brädan är ”densamma fast bättre”. Jag tror den största skillnaden är att brädan är aningens tunnare (kompenserat med lite mer bredd). Många hänger upp sig på bredd mm, men en brädas tjocklek spelar enormt stor roll för känslan. Rocker och rails var redan 2007 hämtade från Pure Acid. Det man möjligen också kan gissa är att 96:an blivit mer lik 87 (89) som var en mycket populär bräda 2007. Jag skall försöka kolla med folk som verkligen seglat 96:an så återkommer jag när jag vet mer.

• ola-h

Medlem
    7 september, 2007 vid 11:50 som svar på: Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

Eftersom jag varken seglat Simmer CO elller Ezzy själv så kan jag inte säga. Det blir mer en kombination av hörsägen och observationer på seglare som jag känner. Då känns det som Simmer CO är rätt normalt när det gäller relationen melan drag och segelstorlek medan Ezzy verkar ha väldigt mycker drag för sin storlek. Å andra sidan är det inte fel med lite mer lättvindsdrag, men det beror lite på dina brädor vilken linje som är smartast. En kombat 96 tar enkelt även en Ezzy 6.3, så frågan kanske snarare blir vad din mindre bräda (RWW) trivs bäst med för största segel. Om man anser att 6.3 i praktiken är ett rent B&J och plattvattensegel så kanske det är lika bra att ta 5.3 som nästa och därmed få lite mer trimmöjligheter i det viktigaste registret runt 5.0?

När det gäller Kombat 96 08 vet jag inte. Enligt den information jag fått av Tiesda så är det rätt lite skillnad på 96:an och förra årets 97:a. Det är mer i de större storlekarna samt i konstruktionen det är nytt. 6.3 är säkert en rätt lagom största storlek. Det går att ha större med. OBS, skall du köra Kombat 96 i vågor bör du köpa till en riktig vågfena. Den crossoverfena som är med passar brädan bra och en skön för B&J, men för riktig vågsegling är en vågfena överlägsen.

Vilka överväganden är det annars som får dig att titta på Kombat 96 och inte storleken mindre?

• ola-h

Medlem
    7 september, 2007 vid 11:34 som svar på: Liten vågis med två fenor?

Det är tydligen rätt stor skllnad på två och tre fenor, både på hur de funkar i sväng och på hur de är vid ”vanlig segling”. Till skillnad från två fenor ger tre fenor t ex helf fantastisk höjdtagning och även förhållandevis tidig planing. Som att köra med en gigantisk mittenfena men utan nackdelarna, liksom. Två fenor ger inte alls den känslan. Nackdelen med tre fenor är att det bruka kännas lite segt rent hastighetsmässigt, men detta verkar inte gälla twin.

Man kan också gör en jämförelse med vågsurfing där fyra fenor har börjat bli väldigt populärt. Även här verkar den allmäna åsikten vara att den avgörande skillnaden är mellan ett jämnt och ett udda antal fenor, så att säga.

Sida 165 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA