Forumsvar skapade

Sida 207 av 329
  • ola-h

Medlem
    14 september, 2006 vid 10:45 som svar på: Fel kabel

löste sig…med milt våld

• ola-h

Medlem
    14 september, 2006 vid 08:12 som svar på: Vilka är de bästa hängselelinorna?

Jag har tidigare kört Pryde och de har hållt rätt OK. Nu seglar jag (förståss) på HotSails Mauis variant. De ser i princip ut som alla andra (sånär som på läderdetaljerna då) men de har en unik detalj: ett kevlarsnöre som ligger inne i slangen tillsammans med den vanliga tampen. När tampen går av (vilket den förr eller senare gör) kan man i alla fall segla in ikrokad och kanske rent av plocka ett par vågor till. Märkligt att ingen tänkt på en sådan lösning förut.

• ola-h

Medlem
    14 september, 2006 vid 07:37 som svar på: Naish GlobalWave 87 2007
    manno wrote:
    har den bara en fena? då är den förmodligen helt ute, kolla in mr naish http://www.stehsegelrevue.com/pod/20060913102927/pic2.jpg

Multi fin rules! Körde själv thrusters från 88-92 och sedan ett regelrätt tre-fin arrangemang från 92 till 2001. Har många gånger funderat på att montera in två extra boxar i en EVO och testa conceptet (men helst bör ju hela brädan vara designad runt tre fenor).

• ola-h

Medlem
    12 september, 2006 vid 21:47 som svar på: Naish Playmate 2007

Hugg tag i mig om du ser mig på Torö så skall du få en slurk Bowmore – surf edition. Siktar på att ta mig dit vid nästa lämpliga väder som inte samtidigt ser allt för lämpligt ut för Åsa.

• ola-h

Medlem
    12 september, 2006 vid 19:31 som svar på: Naish Playmate 2007
    Basse wrote:
    trumvirvel…… trumvirveeelll….. truuuummmmmviiiirveellllll………

125cm på 99’an ! Minus böjjen på linjalen för stroppen var på bak och minus, eller plus, lite eftersom jag inte la den mot väggen och mätte till väggen. Då har jag mätt till platsen där man kan sätta mastfoten.

Bra gissat.

OK, så ca 123 till där själva boxen börjar. Endast jag var ute och cyklade. Det måste bero på att min PowerBook liksom har böjt sig hela datorn efter att ha packats lite taskigt i ryggan. För inte kan jag väl ha räknat fel…

• ola-h

Medlem
    12 september, 2006 vid 17:52 som svar på: Stulen bil med utrustning i!!!

Anna – du får låna min Flare 99 om det inte ordnar sig på annat sätt. Skulle möjligen kunna bistå med en 5.0:a också, men där tar nog mina resurser slut.

• ola-h

Medlem
    12 september, 2006 vid 17:07 som svar på: Den ultimata brädan?

En crossover är grym för att bara köra fram och tillbaka och jippa. Kanske de bäst jippande brädorna av alla. En skillnad mellan dessa och lite mer ”nybörjarorienterade” freeridebrädor är att rockerlinjen är annorlunda. I praktiken gör detta att det krävs mer teknik för att plana riktigt tidigt. Lite förenklat kan man säga att den (nästan) plana delen av rockern sträcker sig längre fram på de flesta freerides detta gör att man liksom bara kan ställa sig på dem och åka tills man såsmåningom planar. Med ”kortare rocker” måste man själv se till att för brädans framdel ”ur vägen”. Detta sker lämpligen med ett litet pumptag eller via att man faller av lite. Det hela handlar oockså mycket om tajming när man går bakåt på brädan. Pungar det märken man inte av detta direkt, bara när det är marginella förhållanden. Och tro inte att det skall vara något jättesvårt – freewaves/crossovers är fortfarande mycket lättseglade, bara inte det _allra_ mest lättseglade.

• ola-h

Medlem
    12 september, 2006 vid 16:48 som svar på: Naish Playmate 2007
    adde wrote:
    Notera att detta är en freestyle (har du ingen sådan Ola?) den är extremt platt så det lär inte vara en skillnad på 7cm mellan ovan och undersidan!

Ehum, jo det ligger nog en sådan någonstans i brädhögen. Dock tro jag ändå det blir rätt många centimeters skillnad.

Lars K wrote:
    Jäkla tjöt om detta lilla avstånd… Var mastboxen optimalt hamnar på brädan beror ju mest på hur brädans volym är fördelad. Kort nos och fet häck – mkt volym bak – mastbox långt bak. Klart som korvspad!

Njae, inte bara. Det handlar om en balans med stroppar, rocker mm också. I freestylefallet tror jag att vissa märken kompromissar med balansen i fart för att få bättre balans i snurr – lite som att mittmontera att par skidor.

• ola-h

Medlem
    12 september, 2006 vid 15:44 som svar på: Naish Playmate 2007

Åååååh vad spännande det är nu. När skall Basse komma hem och mäta, egentligen. Jag kan knappt bärja mig.

Vad ligger i potten, Masse och Adde. Öl, Whiskey, middag på Statt i Härnösand?

• ola-h

Medlem
    12 september, 2006 vid 13:48 som svar på: Naish Playmate 2007
    dr Masse wrote:
    Ja, 124 känns ganska ordinärt, och jag sneglade på mindre. Men 117 är lite vågat, känner du dig kanske lite extra vild och vacker idag?

Fler gissningar? Det här är ju mer spännande än Idol!

124 är rätt långt bak det med. Jag brukar oftast hamna med mastfoten på 130-132 på mina vågisar.

Jag mätte från nos till tail resp från tail till kassettenbakdel och fick kvoten till 0,52. Sedan gissade jag att ovansidans längs är ca 225cm baserat på att undersidans längs är 232. Då fick jag positionen 117cm. Först lade jag dock till en centimeter för att normalisera lite och tänkte alltså skriva 118, men sedan tog mycket riktigt det helgalna i mig över och det fick bli 117.

• ola-h

Medlem
    12 september, 2006 vid 13:21 som svar på: Naish Playmate 2007

Hmm, jag tror på färre procent och tippar på att kassettens bakdel är 117cm från tailen.

• ola-h

Medlem
    12 september, 2006 vid 09:09 som svar på: Naish Playmate 2007
    Basse wrote:
    Från kassettens bakkant menar du? Hmm.. har inte det måttet i framför mig nu men jag kan kolla ikväll.

Japp, just det måttet menar jag. Det är inte direkt så att min liv hänger på informationen, men det kan vara kul att veta.

Basse wrote:
    Om vi antar att brädan är helt platt (vilket i sammanhanget är rätt så korrekt! ) så kan du bara mäta i figuren ju! brädans längdernas förhållanden bevars ju under skallning och projektion!

Ola, är det inte dags att koda en rockermätaralgoritm som utgår från ett foto?

Skallning? Risken är väl att med en vikt på 5.8 kilo kan en riktigt hård skallning faktisk inverka på brädans längd.

Annars mäts ju längden oftas på undersidan, så det kan skilja rätt mycket på det projicerade måttet och den angivna längden.

En approximiativ rockermätalgoritm som utgår från ett foto är rätt enkelt att göra. Problemet är dock att verkligen fotografera rockerkurvan. Brädan måste hållas absolut vinkelrät mot kameran och eftersom ”höjden” perdefintiion ändrar sig med scoopet blir det svårt. Man måste exakt veta objektivets avbildningsegenskaper och även om man vet det kan det bli svårt. Tänk t ex på en konkav bräda.

• ola-h

Medlem
    12 september, 2006 vid 07:41 som svar på: Naish Playmate 2007

Nice. Ser ut som mastkassetten sitter långt bak. Vad är avståndet till tailen?

• ola-h

Medlem
    11 september, 2006 vid 18:26 som svar på: Hur stor ska brädan vara?

Min formulering av problemställningen: Du vill ha det snabba och snärtiga du har (FW78), fast samtidigt det lugna och mysiga du hade (Beast84) och dessutom spetsa anrättningen med den snäppet svängigare brädan du lånade (HCW69).

Correct?

Min vågbrädografiska psykoanalys: Snabbheten och lättsvängdheten är egenskaper som är väldigt lätt att bli förtrollad av eftersom sådana brädor helt enkelt känns sååååå sköna. Lugnet – som du märkt – är en egenskap man snarare på något slags subtilt, undermedvetet sätt längtar tillbaka till.

Min generella åsikt: Det är lättare att bygga en lugn bräda med ett stort användningsområde. Man betalar för detta i känsla.

Mitt råd: Kolla på en NW 80 liter. Alternativet är en Allwave 75 om du vågar gå på den (tror jag) lite lugnare linjen.

• ola-h

Medlem
    11 september, 2006 vid 17:17 som svar på: Hur stor ska brädan vara?
    dr Masse wrote:
    I bakgrunden lurar ett betydligt värre problem. Jag kan f-n inte bestämma mig för vilken typ av 75-80 liters bräda jag vill ha och behöver. Kris är det, ah!

Aaaah, här öppnar sig möjligheter för ändlös argumentation i det högdimensionella universum som vågbrädesdesigndiskussioner utgör. Ett problem i sammanhanget är möjligen att ”vill ha” och ”behöver” relaterar till två disjunkta mängder – men just detta kanske är det aldrig sinande bränsle som den här debatten skulle drivas av?

Sida 207 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA