ola-h
Forumsvar skapade
-
Med de förutsättningarn (B&J-inriktningen) så tror jag också Kombat är rätt. Jag skulle dock snarare säga att den numer är en slags stor version av Acid-brädorna än en ”modifierad” EVO. Rockern är väldigt lik den som är i Acid 80 och 86.
Återkommer då jag testat lite med. Om du är i Vbg och jag är där får du givetvis låna min och testa själv.
-
Maui-mange wrote:Det var faktiskt ett råd från Keith som är ansvarig för shoppen och som väl har lite inblick i Simmers utveckling. Enligt honom var det många på Maui som körde kombon 370/430 utan att märka någon prestanda förlust mot 400 masten. Man kan t.o.m få en 400 mast med 2 olika styvheter beroende på om man tar botten från 370 eller 430.
Simmer/PX är lite speciellt eftersom deras 430 är väldigt mjuk och deras 370 väldigt styv. Det brukar i ”mastkretsar” skämtas lite att PX egentligen bara tillverkar ett maströr som de kapar i olika längder. Iofs bra just i kombinationssyfte.
När det gäller ”märka någon prestandaförlust” är det också rätt individuellt. Det är ju t ex rätt många som seglar NP med rdm och säger att det är lika bra som NPs egna master, men fråga S.. så får ni höra på annat. Dock har du helt rätt i att ultimat prestanda i praktiken oftast inte är den viktigaste parametern vid trustningsval. Typ 80% av ett modent vågsegel räcker långt.
-
Andreas F wrote:Jag är också intresserad av Kombat, funderar på minsta modellen på 86 liter. Den ska delvis användas som lättvindsvågis så jag undrar hur mycket man förlorar i vågegenskaper jämfört med en ren vågbräda. Brädan kommer få åka mycket plattvatten också så därför är jag inne på freestylewave istället för en stubbievågis.
Man förlorar en del. Mer exakt så skulle jag säga att ju bättre vågseglare man är, desto mer kan man ”jobba runt” de små svårigheter som finns när man skall rida vågor på en freestylevågis. Speciellt gäller det om förhållandena ändå inte är så upphetsande (typ x-on, 5.3 i Varberg). Om man ännu inte har så bra koll på hur man på ett effektivt sätt svänger en bräda i en frontsidesväng så är den lite stelare freestylevågisen ett större handikapp.
Å andra sidan är en freestylevågis rent allmänt en enklare bräda att segla (plana, ta höjd etc) och för hopp och backsideridning är skillnaderna mot stubbisar typiskt små och ibland till och med till frestylevågisarnas fördel.
Jag har precis fått in en liten Kombat som jag tänkte testa ett tag som stor vågis och plattvattensbräda för att få ännu bättre känsla för hur den funkar. Den ser fin ut i alla fall.
-
Herodude wrote:manno wrote:Orkade inte läsa så noga om vilka master ni ska ha när men ett alternativ är att köpa en 370 och 430, sen kan ni sätta ihop 370 underdel med 430 överdel eller tvärtom och få två 400 master, en polare kör på det och han tycker det är helbra. Han kör powerex/simmer, kanske är lurigare med andra märken men dessa är ju starka/prisvärda samt rätt böj för hot.
det funkar alltså att göra så? grymmt som fan isof.. man förlorar ingen prestanda eller något då?
Ibland är det smidigt att kunna kombinera, men givetvis så förlorar man prestanda. Jag ser det som en nödlösning eller möjligen att det är något man gör för att fintrimma någon detalj i ett visst segel (typ sätter en 4m topp på en 430-botten på 5.3:an).
Speciellt om ni är två som skall dela på en linje verkar det ”överdrivet snålt” att inte ha den bästa möjliga passformen på de segel som skall gå på 4m-mast (vilket är de flesta).
-
OK, jag tror det mesta har sagts. Jag har kört i princip alla Hots 5.3:or (och även större) på 4m-master och det fungerar utmärkt, speciellt om man är hyfsat lätt (som ni båda alltså är). Rent generellt skulle jag säga att i längden 400 funkar många master till Hots segel, speciellt vet jag att Powerex, Hotrod och GT100% alla är bra och också hyfsat lika. Dock är Hotrod aningens styvare vilket gör den till ett marginellt bättre val just om man skall förlänga mycket.
I andra längder, båda kortare och längre, är HotRod bättre än Powerex och de flesta andra master (GT100 är hyfsat lik dock, både i 430 och 370), så är det fler master som skall inhandlas är det enklaste att köra HotRod rakt över. Endast om man är grymt ekonomiskt pressad kan det vara ide att leta efter något billigare ekonomi-alternativ, men då är det mer osäkert med passsformen. -
callep wrote:swift på nya combat och RWW (?)
Tror det var en Quatro med RWW-liknande nos.
-
Skönt reportage, Jonas. För alla: mer bilder kommer så småningom. Har lite för mycket annat runt mig just nu för att hinna ta reda på 8 gigabyte bilder dock.
-
Köp min Starboard Flare 94. Freestylebräda med slalomrocker så du har grym speed och samtidigt möjligheter till trick mm. Klicka på länken i min signatur. Bra deal utlovas…
-
Kom precis innanför dörren efter prisutdelning mm. Kevin var helt klart en värdig vinnare med grym vågridning i de väldigt svåra cross on-förhållandena samt mycket varierande och höga hopp. Josh, Kauli och Nik körde också extremt bra, och vem som helst kunde vunnit. Matt P imponerade också stort.
Det var rätt radikala förhållande med ett klassiskt Guinchoshorebreak och 3 m face som mest. Bra läge för hopp, se te x Josh enhands bakåt med skönt häng (Bild 1). Jag han själv segla lite också (bild 2).
En längre story och mer bilder kommer på surfineurope snart.
-
Toka wrote:Varför väljer man att kalla det Boxer Slalom?? Det verkar som om det är ett helt nytt segel, gjort för annan typ av åkning än ”klassiska” Boxer. Och ändå behåller man namnet? Vad är hemligheten, Adde?
Vill man bara få folk att förstå att nya segelet har kvar gamla ”ladugårdsdörrs-känslan”?Min gissning är att det är en ”Kauili-grej”. Naish har ju en av de hetaste seglarna i form av Kauili Seadi. Kauli kör Boxxer. Varför inte låta ”jag-vill-vara-som-kauili-och-köper-därför-boxxer”-känslan få smitta av sig lite även till rkatframseglarna som är presumtiva kunder till Boxxer slalom?
-
Japp, det lutar åt Kombat efter den beskrivningen. I ”gps-mätning” tror jag inte man kan säga att det skiljer några knop sådar rent generellt. Det kommer bero helt på seglaren.
-
Janne: Här kommer ett tips. Även om du har bussen som fotografimobil så lär det väl finnas tillfällen då du lämnar hele eller delar av utrustningen i bussen och sedan går och oroar dig för inbrott. Jag har funderat ut att det smartaste stället att placera värdefulla prylar är i ett fack som man enbart når via bakluckan. Man bygger alltså en låda med öppning endast bakåt. Givetvis _går_ det att bryta upp bakluckan med, men min gissning ar att de flesta tjuvar inte bryr sig om det eftersom det finns så många andra enkla sätt att ta sig in i en bil.
Annars kan man ju lita på turen också. Jag är fn i Portugal där det är väldigt vanligt med stölder ur bilar. Efttersom jag både har laptop och i princip hela min kakerautrustning i bilen så har jag varit lite orolig på dagarna och i alla fall försökt gömma dessa grejjor rätt nog i bilen. När jag kom upp till bilen första dagen upptäckte jag dock att jag efter allt gömmande glömt att låsa bilen. Grejorna var kvar dock. Igår var det ännu värre. När jag kom tillbaka till bilen upptäckte jag att jag glömt att jag visserligen låst den, men istället helt glömt att stänga en av dörrarna. Grejorna var kvar…
Så, det går ju att lita till turen också.
Hälsninhar från Ola H. (som också är medlem på fotosidan).
-
Kombat 06 har en helt ny och mer ”loose” och snabb rocker än 05:an som mer var orienterad mot kontroll. Personligen vet jag ittne säkert vilken jag föredrar, men det är i princip alltid så att snabbare brädor vinner tester…
Dock, som mer freerideinriktad allroundbräda är det ingen tvekan om att Komabt 06 (96) är klart vassare. Jag har inte själv kört Carve men enligt mina kollegor som har så är den stora skillnaden att Carnve är extremt enkel att segla och också enkel att segla fort. En kortare bräda som Kombat blir helt enkelt mer lite mer tekniska att få igång. Å andra sidan är ju skillnaden i vågor som natt och dag och här blir det Kombat som är enklare.
Slutsats:
Carve: enkel att plana tidigt, enkel att segla snabbt, enkel att jippa. Rejält brytig i vågor.
Kombat: Lite mer krävande, men med bara aningens bättre teknik troligen lika snabb (snabbare om det är stökigt). Markant mer naturlig om det är vågor. -
Det är ju lite kul att föra en diskussion om detta just när jag råkar ha tillgång till diverser världscupseglare mm att fråga. Jag pratade med Kauli Sead idag och han är ju för det första inne på superkorta brädor och har jobbat på att få dem att funka i flera år. Gissa vad som inkluderades i seanste konceptet? Japp – tri fin. För övrigt har han med sig fem vågbrädor till Guincho från 51 till 58 cm breda. Detta exemplifierar en skillnad mot skidindustrin. På vindsurfingsidan kan man nog säga att för en given seglare funkar det rätt bra att i princip bara bredda samma shape lite – på skidsidan upplever jag att det inte riktigt funkar så, i alla fall är vi inte riktigt där än.
Jag pratade också med Sebastina Wenzel (Fanatic). Han menade i kontrast till Kauili att för korta brädor absolut inte vara bra. Det kanske funkar för Kauli, men inte för några andra. Kauli själv menade dock att alla som kör på hans brädor tycker de är rätt lättseglade, och samma sak säger Keith Teboul (som shapar dem). Sanningen kanske ändå Levi Siver kommer närmast. Han menade att det faktum att brädorna i princip kan se ut hur som helst och ändå funka (för någon viss seglare) är ett teckan på att vi är rätt långt från en riktigt, riktigt bra design – och det är ju hoppfullt.
Själv seglade jag för övrigt tri-fin från 94 till 2001 (och egentligen redan på 80-talet, fast då medd en stor mitten fena och små, små sidofenor) och saknar fortfarande vissa aspekter av den känslan. När jag tänker efter så hade min första riktiga vågis från 88 tre fenor och sedan hade var enda vågis jag ägde fram till min Quatro från 2001 olika varianter av tri fin. Rent vågseglingsmässigt är jag i princip uppfödd på tri-fin.
-
surfslusken wrote:Nu när du ändå är i gång Ola H så kan vi väl få en kommentar på gubben Boukes shape teorier. Han har alltid haft lite egan/udda ideer om hur en vågbräda ska se ut, bla har han alltid hållit fast vid att en bräda (freestyle som våg) aldrig ska ha färre än 3 fenor! Men ja vet att de konsumeras en del annat än ofantliga mängder starkt kaffe i verkstan på Witchcraft;)
Kolla in hans avhandling ”The Evolution of the rail” på
http://www.witchcraft.nu/download/The%20Evolution%20of%20the%20Rails.swfJag får ta Bouke en annan gång. Skall ut till Guincho nu. Jag har för mig att jag kommenterat det förut nån gång. Till och med på Maui såg jag en eller två seglare med hans brädor, så det kan ju inte vara helt värdelösa. Risken om jag svarar är väl att min avhandling blir ännu mer omfattande än Boukes. Dessa saker tenderar att börja växa när man drar lite i dem fast leder ändå inte alltid till ett aaahhhh i slutet.