ola-h
Forumsvar skapade
-
Jag är helt övertygad om att du kan bli kvitt fensläppen och få ordning på höjdtagningen med lite träning (eller tillvänjning), ev i kombination med en annorlunda fena.
-
Som ni säkert vet vid det här laget var vinden rätt tveksam på fredagen. Lovat, är lovat, dock, och jag seglade. Det blev dock Aero 117 (235*71), 38cm fena, Hot Speed Demon 7.5 (487*209). Mestadels guppsegling, men mot slutet ett par repor med bra med fart. Jag återkommer med en rapport om Aeron som jag seglat några gånger nu, men en sammanfatning är att den verkligen är två brädor i en. Med lite sämre drag eller med en upprätt ”vågstance” går den verkligen som en vågbräda. Den kan plana i otroligt låg fart och liksom låter sig anpassas till vattnets form. Så fort det finns tillräckligt med drag och man kickar upp brädan på fenan blir det en helt annan känsla. Farten ökar MARKANT, man ligger och pressar enbart på fenan, med 100% tryck på bakfoten (ibland snarare 120% eftersom man liksom kan trimma för mer fart i vissa förhållandn genom att lyfta lite med framfoten – som jag fått lära mig av en viss formulaseglande polare). Som sagt, jag återkommer med fler intryck av Aeron så småningom.
-
Avancerat. Och kul.
Jag gissar 5.2 (Lejet).
Själv KOMMER jag segla fredag kväll och möjligen lördag. För säkerhets skull tog jag med lite olika prylar, Segel från 3.5-7.5, brädor från 62liter till nästan det dubbla i längder från 218 till 234 och bredder från 54-71, fenor från 19-49cm, bommar från 130-220, master från 340-460. Den som idag ger en korrekt gissning på vilken generaliserad multidimensionsvolym* den utrustning jag kör på imorgon har får en bräda.
*=produkten brädlängd*bredd*seglets mastlängd*bomlängd*fenlängd. Svaret skall anges i enheten m^6 med 10 gällande siffors noggrannhet.
-
Ola H. wrote:Dock, men nuvarande prognos blir det Lejet kl17-21 fredag och sedan Åsa yttre 06-08 på lördag morgon. Passar för övrigt på att jobba i Göteborg på fredag så man är i trakterna i alla fall.
Jaha, nu har prognosen ändrat sig så det blir Lejet fredag 23 till lördag 02 och Åsa lördag 04-06. Mörkt och kallt, känns det som.
Ola H. – med förhoppningar om nya prognosförändringar
-
Håller med.Om du inte kör något ”udda märke” som NP och samtidigt har ohemult höga krav på riggkänslan (hej S..) så är en RDM helt given. De finns i bra pris nu. Idag är det snarare så att en riktigt vågmast betyder en _extra stark_ rdm och att valet står mellan olika typer av rdm.
-
Det har verkligen gått upp och ned och med bara hälften av instituten kvar att bilda sina viktade medelvärden mellan är det svårt att ha koll.
Dock, men nuvarande prognos blir det Lejet kl17-21 fredag och sedan Åsa yttre 06-08 på lördag morgon. Passar för övrigt på att jobba i Göteborg på fredag så man är i trakterna i alla fall.
Det är väl säkrast att kolla prognosen när man drar från Örebor på fredag morgon. Eventuellt kanske man får testa min nya 7.5:a istället för vågprylarna…
-
Med motsvarande kroppsvikt som du och väldigt mycket erfarenhet av att sätta stora segel på små brädor och med även lite erfarehet av Wave Swallow skulle jag säga att 6.1 är över gränsen för vad som är effektivt. Jag tror att du troligen planar tidigare med en bra 5.8:a. Det sagt, det _går_ troligen att montera på en 6.1:a och få planing på ekipaget, speciellt om du plockar på en lite freerideinriktad fena i lämplig storlek.
Vad det exakjta rådet blir beror på lite övriga förutsättningar. OM du redan har 6.1:an är det ju bara att testa (låna en fena av någon om du inte har). Om du inte har 6.1:an finns två möjligheter. OM du tänker dig att så småningom komplettera med en större bräda är det troligen OK att satsa på 6.1 nu (med inskränkningar i prestanda och känsla med SW78:an inräknade) för att få en bra spridning på seglen så småningom. Om du inte kommer satsa på större bräda framöver skulle jag hellre satsa på en bra 5.8:a med ordentligt med bottendragmöjligheter. Det ger dig troligen tidgare planing och betydligt mer skoj.
-
Praia Grande ligger på andra sidan berget – norrut. Så vattenvägen är det nog bara några kilometer (med bil får man dock åka runt berget så det tar en liten stund). Jag har varit med om dager med i princip vindstill (2-3m/s) i Praia Grande med fullt 4.0-drag i Guincho.
Vid Praia Grnade finns för övrigt några intressanta fossillämningar i forma av dinosauriefotspår på en klippa. Fråga om det på plats om du vill veta mer.
-
Vet inte hur det är med uthyrningen, men enligt vad jag hört har de expanderat rejält. Efter ett par Mauitrippar med familjen och överdådiga windsurfbagage vet jag vad släpande innebär, så jag förstår dig här. Jag skall ned till Guincho över WC-tävlingen (6-11/6) en kort sväng. Kanske kan jag kolla upp hur det står till med uthyrningen m du inte får kontakt med dem själv
När det gäller vinden så beror det på. Är det vindperiod kan man mer eller mindre vara säker på att det sätter igåång framåt lunch/em och då behöver man inte vara så stressad. Är det en mer skakig period får man antingen hålla sig i närheten, prata med locals som ”vet” vad som är på G eller kanske hålla koll på webbkameran (fann i alla fall förr).
-
Kan bara tillägga att iSonic i princip är slutsåld över hela världen och att tillgången nu är ransonerad…
Har själv en på order, men vet inte när den kommer. Skall bli grymt kul att köra lite slalom. Har inte haft annat än manöverprylar sedan 80-talet då jag hade ett NP raf speed coh den legendariska Tiga Slalom260
-
Judo-Freddan wrote:Ja det där känner jag igen. Min EVO74 beter sig likadant. Stubbysar är helt enkelt ingen höjdare att slogga genom monstershorebreak i kass vind med. Men man lär sig..:tongue:
Märkligt. Jag tycker precis tvärtom, att det är mycket enklare att stå och guppa med en stubbie och BETYDLIGT enklare att ta sig igenom skumvallar på vägen ut. Som sagt dock, oavsett bräda måste man ju vara van vid volymfördelningen för att vara maximalt guppeffektiv.
På min EVOsar kan jag för övrigt lätt stå och guppa med båda fötterna kvar i stropparna.
-
Jag kan inte tillägga så mycket, men när det gäller vindsurfingen funkar Guincho ofta så att det är hårdvindsperioder och lättvindperioder (=0 ibland). Hårdvinden kan vara 3-10 dagar is streck och i värsta fall kan det bli lättvind eller ingen vind 10 dagar också. På tre veckor är du dock (vanligen) garanterad minst en blåsperiod. Blås kan mycket väl betyda överriggad 3.5 i Guincho (som vid 90 kilo kanske betyder 4.0-4.2). Lättvind kan som sagt vara allt från 0 till lätt 5.3. Blås betyder ofta sidvind, men lättvind betyder ofta x-on eller onshore.
Ett råd är alltså att även under familjedagarna hålla koll på läget i Guincho. Det är ju inte kul med två veckors blås som du missar för att sedan kompletterar med 1 veckas stiltjesemester med din polare. Kom också ihåg att Guinchovinden kan vara extremt lokal, det kan uppleves som helt vindstilla för övrigt med blåsa 4.0 i Guincho.
Hyrbil är som sagt ett måste.
-
Den där var man ju sugen på. Efter mycket sparande blev det en midjeselesvariant av samma typ istället. Denna kompletterade senare med nymodigheten sittsele (en tillsats till midjeselen, alltså). Notera den gummibandsuppgända kroken som kan glida i sidled.
Jag må vara en fanatisk prylgalning, men på hängselsfronten är jag tämligen konserativ. Min första var en kort bröstsele från tidigt 80-tal, sedan kom nämnda NP-sele som efterträddas av en Gaastra midjesele anno 88. Denna körde jag fram till 2001 då jag investerade i en ”ny”, men för att inte shocka allt för mycket valde jag en lätt slutseglad och supermjuk gammal hyrsele från Hitech Maui (DaKine). Den har jag fortfarande. Det blir väl fyra selar på sisådär 24 år.
-
Som grabbarna ovan varit inne på finns fördelar med kolbommar. T ex så är det nog ett välbelagt faktum att en väldesignad kolbom håller längre än en dito aluminium. Givetvis är en kolbom också styvare och ju längre bommen blir detso större utslag får detta.
Som Niklas_S säger vänjer men sig ju också lite vid den bom man kör, men däremot håller jag inte alls med dude om att en styvare bom kan få riggen att kännas död. Då är det nog snarare något annat fel på riggningen. EN sak som däremot spelar väldigt stor roll är bommens böjkurva – men detta gäller ju oavsett om det är alu eller kol.
Själv köpte jag min kolbom för ca 2500-3000 lätt begagnad för 5 år sedan. Den har 60cm förlängning ock täcker in segel från 3.5-7.0. Jag har kört den rätt hårt genom åren och den funkar lika bra som när den var ny. Så, jag tycker att den har varit en bra investering – antagligen en av de delar av min utrustning som kostat minst om man slår ut det på antal användningar.
Allt detta sagt, jag ser en kolbom som lite av en lyxdetalj. Det man satsar på när resten av utrustningen är komplett. Något att komma ihåg är att också alubommerna utvecklats de senaste åren och en bra alubom är idag bättre än de var innan kolbommarnas intåg.
-
Hzon wrote:Jag funderar på att köpa en Prolimit Aero modell.
Hur många bommar, segel och master får du i bagen?/Andreas
Jag har den korta varianten av Aero (bagen, jag har en bräda som heter Aero också, men ingen bil vid det namnet, trots att det finns en). Jag upplever att den både känns rymlig och trång. Formen dikterar ju liksom att den är trång fram med rymlig bak. Det gör att så länge man inte försöker pressa den allt för full så är det oftast en enkel match att stänga öppna. Det blir helt enkelt inte längts bak som platsbristen uppstår.
Jag brukar typiskt få i 5-6 vågsegel i min, men då får inga master eller bommar plats. 2-3 master 1-2 bommar och kanske 3-4 segel kan nog pressas in i absolut nödfall, men betänk då att det hela blir ett väldigt tungt paket. När jag packat min full på det viset krävs det både uppfinningsrikedom, finess, teknik och styrka för att få upp den på biltaket.
En liten miss är hur infästningen till hjulanordningen som finns som tillbehör fungerer. MEd denna på är det svårare att packa baggen, och dessutom böjer sig plattan så att tyget under slits om man har baggen fulllastad.
Överlag skulle jag säga att session aero är OK, men inte mer. Den gör sitt jobb men jag är inte direkt upp över öronen förälskad i den.