ola-h
Forumsvar skapade
-
Ett meningsfullt inlägg. Just denna typ av fråga tenderar ju annars att få svar som går ut på att den bräda som respektive seglare kör nu är den skönaste. Visserligen kanske detta är sant, men det blir liksom mer intressant med svar som det ovan.
Just F2 verkar för övrigt vara det märke där brädorna skiljt sig mest mellan årgångarna.
-
Någon enstaka bräda någon enstaka rum kan min familj klara av, men några större utsvävningar i vardagsrummet blir det inte. Istället blev det källarskrubben för min del, eller snarare mina prylars del (se mitt tidigare inlägg). Faktum är att det kanske trota allt var för min del med. Min fru kunde säga: ”Nej, de där sakerna får du ha i ditt rum (=källarskrubben)” eller ”det där får du mecka med i ditt rum” etc.
-
Snyggt, men erfarenhetsmässigt så brukar även dessa konsollarrangemang bli aningens överlastade…
-
Jag har både haft 5.0 och 5.3 i två säsonger. Det är en tydligt skillnad, speciellt på mina som är lite olika typer av vågsegel, men ett bra segel i ena storleken täcker rätt mycket av användningsområdet på det andra.
Det var egentligen mest på Maui som jag verkligen kunde uppskatta att ha dessa två storlekar. Hemma var det t ex aldrig så att jag riggade på 5.3 när 5.0 var lite för litet eller att jag drog på 5.0 när 5.3 blev lite för stor, då gick jag direkt på nästa storlek uppåt eller nedåt (5.9 resp 4.5).
-
Jag kör upp till 6.3 på 400-mast, det ni, men med tanke på min mast-quiver så är det knappast för att jag inte gillar att ha många master.
En fördel med att pressa in många segel på få master är när man reser med flyg och måste pressa packningen lite. Då är det skönt att bara behöva ha en mast och får man plats med två så kan ju en reservmast som passar till alla segel vara smidigt.
-
Personligen tror jag din flickvän vant sig vid att sitta lite för nära ratten. Min fru är av samma längd och han kan köra bussen med stolen lika långt bak som jag (som har den en bra bit bak) om det kniper. Köp lite blommor och gör all typ av bussfärrd till väldigt positiva upplevelseer för din flickvän, så kanske hon kan offra sig och sträcka lite extra på vristerna.
(OBS jag menar inte att vara sarkastisk, ironisk eller dissa någon eller något här, men det ÄR väldigt mycket en smaksak hur man sitter och det är lätt att få känslan av att man inte får ned kopplingspedalen, fast det i praktiken går bra.En sådan känsla övervinns dock knappast med ett ”äh, skärp dig för fan, trampa till lite”, men lite mer subtila tricks kan vara värt att försöka innan man bygger om bussen).
-
Det blev ju lite jobbigt med 999km/h. Visserligen var jag alart och reagerade på 0,42s, men stoppsträckan blev 5 kilometer ändå. Lite jobbigt om en bräda flyger av taket och man måste bromsa.
-
Det har diskuterats otaliga gånger och slutsatsen är väl att det beror på. Beror på var du seglar, beror på brädorna du har, beroro på dig själv etc. Om t ex din lilla vågis funkar bra med 5.0 men blir lite segl med 5.3, så kanske en 5.0:a är bra t ex. Annars tycker jag nog att 4.2-5.0-5.7 rent allmänt känns som det bästa alternativet.
-
Själva programmet har väl aldrig varit offentligt, det är i lite för ”rå” form för att kunna användas.
-
Jag skulle säga att både freestylevågisar och brädor av EVO-typ (korta breda) generellt funkar med mindre volym än vad man typiskt väljer på en klassisk vågbräda. Freestylevågisar kan väljas större också och blir då markant mer lättvinsdorienterade (och blir snabbt mer svårkontrollerade i mer vind och chop). På EVO-brädorna finns, tycker jag, inte lika mycket att vinna på att köra större bräda (förutom i vissa specialfall). Klassiska vågbrädor är lite mitt i här, dvs man kan justeera användningområdet lite med storleksvalet, men inte hur mycket som helst.
Sedan finns ingen så generell regel att man bara kan ”lägga på 10 liter”. Det beror på vad man väger. 100 liter för en 90kiloskille blir inte samma sak som 70 liter för en 60-kilos.
Mitt förslag, för den typ av allroundbetonad segling som frågeställeren verkas syfta till, är en freestylevågis av något slag med ca 95 liters volym. Sedan är brädans specifika egenskaper viktigare än några liter upp eller ned.
Fanatic FreeWave, RRD FSW, JP FSW alternativt RWW (lite vågigare) eller Starboard Kombat kan vara några intressanta alternativ som de flesta som prova verkar gilla. -
ola-h
Medlem17 februari, 2005 vid 09:29 som svar på: Volyms kvotering på brädorna, kan man lite på dem?Rent generellt kan man inte lita på tillverkarnas volymangivelser. Visserligen har tillverkningstoleranserna hos Cobra (som tillverkar t ex RRDs brädor) blivit bättre, så produktionsbrädorna ligger ungefär i volym som tillverkarena tänkt sig. Dock så finns det en slags marknadsföringsmässig aspekt av volymangivelsen och många tillverkare verkar ge brädan en volymangivelse som skall berätta för den typiska kunden hur stor brädan känns i allmänhet (snarare än hur stor volym den verkligen har).
Å andra sidan är det lätt att plocka bort 7 liter från 97 utan att det syns särskilt mycket på brädan för ett ltie otränat öga, så FSV-brädorna skulle mycket väl kunna ha de angivna volymerns.
Sedan har du nog rätt i att dessa brädor vare sig gillar slalomfenor eller Cambersegel särskilt bra. Jag kan inte personligen jämföra FSW med axxis, kanske kunde något av de nya segel för super-X som dykt upp vara bra. Dessa har oftast inga cambers och är lätthanterliga, men ändå snabba (så är det tänkt i alla fall).
-
Mina vindsurfingbrädesdesignprogram är gjorda i MATLAB…
Om du inte vill kör pirat och vill slippa licensproblem kanske du kan prova gratisklonen från http://www.octave.org .
-
Dropsfabriken? Är det inte (JinLi eller vad de heter) i Kina fortfarande (som i och för sig också bygger brädor till Drops)?
-
Det blir lite mer Starboardtjat nu, men en bräda när vi diksuterar att framtiden kanske är en kompromiss av de två olika brädtyperna så är det definitivt värt att nämna Starboard Acid 70. Detta är volymmäsigt den minsta brädan i Acidlinjen, men den är samtidigt bredare än ”storebror” Acid 74. I själva verket är Acid 70 inte utvecklad från tidigare Acids, utan är en ”spin off” av EVO 70. Bottenformen är densamma, och rockern rätt också rätt lik. Dock är tailen utdragen en aning och man har lagt till 9cm i nosen. Slutligen är kansterna en aning tunnare bak.
Så, detta är ett av svaren på vad som händer om man kompromissar de två kategorierna. Jag har tyvärr inte testat brädan själv, och faktiskt inte ens pratat med någon som kört den förutom designern själv, Per Andersson. I dessa marknadsföringsdagar verkar det som Acid 70 kommit bort bland alla Starboards brädor och den har inte sålt så bra. Kanske är den före sin tid, eller så är det bara det faktum att brädan dels är rätt liten i volym och att den dessutom inte beskrivits för vad den är, vare sig på webben eller i katalogen, som gjort att intresset inte vaknat.
Enligt Per så är A70 lite stabilare down the line och i hög fart än E70, men samtidigt inte lika ”slashig”. När jag beställde mina 2005:or var jag sugen att testa denna, men det blev lite mycket med 3 brädor mellan 54 och 55cm, så jag tog den 53cm breda Acid 74 istället. Kanske får jag möjlighet att testa Acid 70 under våren, dock.
-
Matt Pritchard kör dock vidare på Gaastra och Tabou (som jag faktiskt misstänkte, http://www.surfzone.se/forum/showthreaded.php?Cat=1&Board=konfennew&Number=276083&Forum=f32&Words=Pritchard&Searchpage=0&Limit=25&Main=276083&Search=true&where=bodysub&Name=&daterange=1&newerval=2&newertype=m&olderval=&oldertype=&bodyprev=#Post276083 ) och får också ett större ansvar där.
Det har tidigare varit mycket rykten om att Kevin P skulle gå till Severne, men det antyds ju kraftigt på MauiSails att han hamnade där tillslut.