Forumsvar skapade

Sida 157 av 201
  • oscar

Medlem
    5 januari, 2003 vid 18:35 som svar på: Köpa bräda billigt

kolla in på http://www.stehsegelrevue.de under links. Där finns massor av tyska shoppar.

• oscar

Medlem
    5 januari, 2003 vid 18:07 som svar på: Har utvecklingen stannat?

Vad menar du med ”inte så tungt som du påstår”?
    Densiteten för aluminium ÄR 2.7kg/ dm3
    Jag tycker också att 5 mm verkade att ta i men jag räknade bara eligt killen ovans förslag.

Aluminium eller ngn annan metall är inget alternativ för surfbrädor. Men det finns säkert riktigt snordyra kompositer som är bättre än kol. Personligen tror jag en hel del på AHDs NT teknologi. De hade tydligen en 70DT i NT på Paris mässan. Den skulle jag vilja ha.

• oscar

Medlem
    5 januari, 2003 vid 01:30 som svar på: Gaastra lanserar egna master.

Vindsurfingindustrin är så oerhört liten. neil pryde skulle t ex inte ha någon vindsurfingutrustning om inte det fanns entusiaster inom företaget som ville hålla sporten levande. NP tjänar mer på sina våtdräkter än på ws prylarna. Så att säga att ws industrin är penningstinn är så fel det kan bli. Att t ex GUN kan ha bra priser beror mkt på avsaknaden av mellanhänder dvs direktförsäljning av prylarna från ett centrallager. Det de förlorar på detta är exponering i tidningar och tester då de övriga stora märkena kan ställa större krav på tidningarna och utebli med annonser om Gun testas. Nu har vi ju sett en ändring av detta de senaste åren och detta kan vi nog tacka Internet för. GUN har heller inte haft några återförsajlare som promotar prylarna i varje land.

Att Gaastra nu lanserar egna master ser jag som något positivt. Nu får de 100% kontroll på de master som säljs med deras segel och man kan förhoppningsvis även erbjuda kompletta paket till rabatterade priser då man kanske kan få lite bättre marginaler.

Att en mast kostar 4-5000 ser jag inte som något konstigt. Du kan ju själv välja att köpa en billigt C30 mast för 1700 om du vill men JAG kanske vill betala 5000 för en 1.3 kg freestyle mast. Det finns ALLTID kunder som efterfrågar det lilla extra och det kommer ALLTID tillverkarna att försöka tillfredställa.

Det finns altid kunder för Rolls Royce liksom det finns kunder för KIA. Samma sak för Burton och WARP.

Vad det gäller hållbarheten på master så kan jag säga: har den inte smällt första dagen så smäller den inte alls på några år om den inte körs rakt ner i botten i en masthög våg.

Angående brädvikt: hade inte Tigas hinkplastbrädor funnits kvart om hållbarhet hade efterfrågats före vikt?

Jag tror inte att sporten kommer gå i graven så länge det finns några som vill utöva den. Däremot kommer nog en del märken att försvinna, t ex går det rykten om att Arrows försvinner i framtiden. Boars and More har ju några märken i sin ägo och de prioriterar nog North, Mistral samt Fanatic om de får välja.

Personligen tror jag att de företag som satsar på en effektivare distribution av sin utrustning samtidigt som man ställer högre krav på sina återförsäljare kommer överleva. Det går inte att ha butiker som inte promotar sina prylar och sporten och som samtidigt ska försöka överleva på att sälja grejer.

Vi får se vad som händer…….. själv hoppas jag att vi får fler lite större butiker som t ex SP i Sverige, men jag tror att de större importörerna i tyskland som har bättre marginaler kommer konkurerra ut hobbybutikerna i Sverige.

Postar detta u och går och lägger mig. Får korrigera imorrn. GONATT!

• oscar

Medlem
    4 januari, 2003 vid 15:40 som svar på: Har utvecklingen stannat?

Nu ska vi se här:
    Bräda, 2.5×0.6 m: skulle åtgå ca 2.5×0.6×2 m2 aluminium inkl stag dvs ca 3m2.
    5mm tjock 3×0.005 = 0.015m3 aluminium
    Alu har en densitet på 2.7 kg / dm3 vilket medför 2.7kg/dm3 x 0.015m3 x 1000dm3/m3 = 40.5 kg bräda

Får vara en jävligt lätt gas för att få ner vikten under dagens ca 7 kg bräda.

Och hur dyr skulle inte denna bräda bli? Gjutform, svetsning samt gas…….

• oscar

Medlem
    4 januari, 2003 vid 14:01 som svar på: Den nya tävlingsformen.

Har nämnt detta tidigare i en tråd, men ska försöka fixa något sådant på Roxen i maj, juni. Då brukar det blåsa ca 9-12 m/s rätt så ofta. Eventuellt kan man ju slänga in ett hopp vid målgången i form av ett par liggande uppblåsbara bojar med en presenning över. Då blir det ju lite mer spektakulärt. Men det måste kanse blåsa 10 m/s då.

• oscar

Medlem
    4 januari, 2003 vid 10:16 som svar på: Hur börjar man?

Ta kontakt med en klubb om du har någon i närheten. Var bor du?

• oscar

Medlem
    4 januari, 2003 vid 10:08 som svar på: willy skipper?

Det ska nog inte vara några problem. Du kanske får ta i lite mer då en freestylebräda ska ha bättre ”pop” ur vattnet. En lite fena underlättar då allt över 30 suger fast rätt bra i vattnet vid hoppmanövrar som willys.

• oscar

Medlem
    3 januari, 2003 vid 20:16 som svar på: en pris värld freestyle fena?

Tror det var 399 eller 499….

• oscar

Medlem
    3 januari, 2003 vid 19:36 som svar på: en pris värld freestyle fena?

Fin´s freestyle hos surfunique funkar bra till ett bra pris. Märker ingen skillnad på den och min förra Maui Fin Company Goya för närmare 800:-

• oscar

Medlem
    3 januari, 2003 vid 19:35 som svar på: willy skipper?

Långt ifrån någon expert men har satt ett par. Mitt problem är snarare att få fötterna på rätt ställe och att sen flippa seglet utan att krascha.

Ett par tips:
    Sätt foten bakom bakre stroppen.
    Slöra lite och kolla efter ett LITET chop.
    När du träffar chopet drar du båda fötterna upp rakt under dig och kickar bakfoten under dig så brädan roterar. Behåll framfoten löst inkörd i framstroppen så att du kan styra brädan lite. Detta hjälper dig även att hålla kroppen över brädan. När rädan roterat runt en bra bit drar du ut foten och den hamnar då mellan stropparna.
    Landa och ”slida” en bit, flippa och segla iväg.

Vanligt fel är att man kastar kroppen bakåt när man ska kicka runt brädan. Brädan flyger då bara iväg och man landar med röven i vattnet.

Träna på vilket jag gör!

• oscar

Medlem
    3 januari, 2003 vid 14:47 som svar på: Mast längder – nu är det kluriga problem på gång!

Har seglat mina Dr.X samt Volcano på Simmers nya master med mkt bra resultat. Bytte min 430 fiberspar tidalwave mot en SC6 då jag tyckte den fungerade som kräk i mitt 5.9, med SC6an blev det andra bullar.

• oscar

Medlem
    2 januari, 2003 vid 12:24 som svar på: Joker!

på en grekisk sida http://www.windsurfing.gr
    Inte mkt fakta då jag inte kan grekiska men nästan samma mått…

• oscar

Medlem
    2 januari, 2003 vid 10:45 som svar på: Freestylebräda, lämplig volym? 95L? 110L? 115L?

Det har hänt mycket på freestylemarknaden de senaste åren. Jag har haft fem st freestyles i olika storlekar:
    RRD Twintip Max (265×65 110 l),
    AHD Maxxride 58 (250×58 85 l),
    AHD Maxxride 64 (250×64 110 l),
    RRD twintip wave (255×57 85L) samt
    Mistral Twister (253×67.3 117 l).

Nu har jag i och för sig utvecklats lite själv sedan TTmax tiden men det är skillnad på hur de stora freestylebrädorna uppför sig nu för tiden. TTmax kändes alltid stor, seg och svår att få upp ur vattnet. Den funkade egentligen bara bra till segeltrick.

Första gången jag seglade på Maxxride 64 fick jag runt den i en willyscipper på spegelblankt vatten (det var så jäkla byigt och frånlands vind) helt utan ansträngning (givetvis kraschade jag den när jag skulle flippa seglet crazy.gif)

Twistern 117 är likadan. Den poppar ur vattnet så otroligt lätt. willscippers och vulcans är inga problem (i själva rotationen alltså, vad som händer när jag roterat runt är en annan sak blush.gif)

Enda nackdelen med min 117 jämfört med Twister 102 är att den inte svänger lika lätt. Men 102an är gjord för 4.5 – 6.0 och då är det oftast lite mer vågor så då är svängegenskaper bra att ha.

Så jag kan säga en sak: det är INTE volymen som avgör hur radikal en bräda är. Volymen gör även brädan mer förlåtande i trick då den inte sjunker igenom så lätt. Vill du maximera ditt freestyleseglande så gå STORT! Det är ju trots allt planing man är ute efter och då är det bredd tillsammans med volym som gäller. Tror mer att det är längden som avgör hur lätt brädan käns i luften, som på snowboards där en lång bräda känns mkt segare att rotera än en kort sk ”swingweight”.

Många av de nya brädorna har dessutom diverse konstiga tailshaper t ex compstyle, maxxride, twister. Dessa gör att släppet i tailen inte blir så bra vilket gör att det krävs lite mer för att plana tidigt. Detta kompenseras med mer volym och bredd.

De flesta tillverkare kommer ju nu med större och större freestyles t ex Maxxride 70 DT, Exocet compact move 115.

Att många i svenska cupen kör med 100 liters brädor beror nog mest på att de är grymt duktiga och klarar tricken på mindre brädor och så verkar de inte vara några tungviktare direkt. Kläppe och Living kan nog inte väga mer än 70 kg och då passar ju en 100 liters bräda rätt bra.

Om du nu väger 75 kg så är det kanske lite svårare att välja volym, men jag skulle lägga till 30 på din vikt och då hamna på ca 105 liter. Comp style 248 är ju bara på 99 liter och enligt SURF passar den bäst i hårdare vind (vilket även John skye visade i Pozo då han använde den under tävlingarna där). Så i det fallet hade jag nog valt 258an.

Avslutar med ett citat från World PWA Freestylechampion som i Bonaire vägde 81 kg:
    ”My theory is go big or go home. if you have big gear, you will be able to sail more often. that is the key. time on the water.”

SAMT:

”The new AHD 70 is a big board and very freestyle oriented. Easy to do tricks on being as it is wide and short. the longer the board, the harder it is to do tricks on. Shorter and wider is easier for tricks.”

• oscar

Medlem
    1 januari, 2003 vid 10:19 som svar på: Ngn som har testat följande brädor?

Hur kan du säga så? Det beror ju helt på vilka förhållanden du seglar i dvs vind, vågstorlek, vågens hastighet, strömmar, söt eller saltvatten och seglarens vikt och kunskap. Det är inte heller volymen på en bräda som avgör hur ”radikal” och loose den känns på vågen.
    Att det säkerligen sälj mest 75 liters vågisar beror nog på att människans medelvikt ligger runt 75 kg och därmed passar den volymen rätt bra för de flesta.

• oscar

Medlem
    31 december, 2002 vid 15:01 som svar på: sail 360?

Japp sekvensen på SP är en backwind jibe och inget annat.

Sida 157 av 201
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA