Forumsvar skapade

Sida 102 av 336
  • pjoter

Medlem
    5 april, 2009 vid 17:36 som svar på: Dags för Kitesylt snart?

kitesylt är aldrig fel! Dåligt med info om sylten dock tycker jag, man vet ju inte om det blir blåbär, hallon eller drottning riktigt. Men all sylt är god sylt.
    För egen del hoppas jag att det ska vara bitar i sylten, gärna i form av kickers och sliders.

• pjoter

Medlem
    3 april, 2009 vid 15:52 som svar på: Gissa SPOT

@Gadget 538589 wrote:

Du får försöka övertyga världseliten om det…

Frågan är ju vad som är bäst på vad. C-kites är bra på vissa saker (dock är jag skeptisk till att dom är överlägset bäst) men ganska kassa på andra saker.
    De flesta surfare i sverige har mer nytta av depower och safety från en hybrid/bow/foil än av hardcoreprestanda från en C-kite.

Att nybörjare skaffar nya balla C-kites och sen krampaktigt försöker hålla kiten i luften känns ungefär lika ball som 20åringar som skaffar en R1:a å sen gasar som tokar på varje raksträcka för att sedan stå stilla i kurvorna.
    Enkelt sagt, rätt kite till rätt ändamål, precis som för brädor. Man kör inte freestyle med en vågbräda och man lär sig inte ta höjd med en C-kite. 🙂

• pjoter

Medlem
    3 april, 2009 vid 10:22 som svar på: Storlek på övningskite

mjölkman…
    Har IMPen dynemalinor av samma hållfasthet som vanliga kites? Känns lite overkill i sådana fall, inte många jag känner som orkar hålla 300kg i armarna. sen är frågan vilken vindstyrka man måste ut i för att det ska vara nån nytta med det. men bra att ha i reserv till sina vanliga iofs.

Sen är långt ifrån storleken allt när det gäller trainers. Har flugit 1,5kvm (SS wasp har jag för mig modellen var) som nästan dragit omkull mig i 5m/s samtidigt som jag flugit andra 1-3kvm som knappt hållt sig flygande och styrbara i den vinden. Men precis som andra kites är frågan vad man vill ha, som en trainer vill man gärna ha nåt lite lugnare och stabilare så eleverna kan lära sig tekniken i lugn och ro medans man själv vill ha en bålgeting om man nu ska leka med en trainer.

Men du har rätt i att de flesta 2-linors vrider sig påvägen ner när man krashat, dock skulle jag inte kallat det att loopa, att loopa är när kiten gör en stor sväng igenom fönstret och genererar massor av kraft. En kite som vrider sig medans den faller till marken loopar inte. Men håller med om att det kan vara lite störande, fast samtidigt så lär sig eleven att håller man bommen åt rätt håll så svänger kiten trots korsade linor vilket är en bra erfarenhet.

• pjoter

Medlem
    2 april, 2009 vid 19:08 som svar på: Gissa SPOT

@Gadget 538584 wrote:

Många c-kites iallafall… kanske beroende på åldern på korten…

Precis, nu när det finns bättre grejer väljer ju folk det. 😉

• pjoter

Medlem
    2 april, 2009 vid 18:11 som svar på: ny artikel ang björkäng idag

@ölandstoken 538505 wrote:

Vilken hänsyn tas till synpunkter från markägare och kitesurfare?
    – Vi försöker få förståelse för det vi gör ..”

Dom tänkter alltså inte ta hänsyn till andras intressen, utan få alla att förstå att det dom gör är nödvändigt?

haha, låter som en definition av representationsdemokrati i stort.

Jäkligt surt alltsammans, men är det någon som testat att maila exempelvis uppdrag granskning, gnällrutan å allt vad dom där debattprogrammen heter?
    En tv-sänd debatt där vi står för det unga,friska, miljövänliga och dom är surgubbarna som måste plocka fram argument hade ju varit fint som snus.

• pjoter

Medlem
    2 april, 2009 vid 17:08 som svar på: Undersökning – skolarbete produktutveckling kite

nej jag sålde den vidare tyvärr. hoppas nån läser tråden å säger att dom har den så man kanske kan ta sig en provtur med den gamla skönheten.
    Haha, det var den kiten jag lärde mig hoppa med.

• pjoter

Medlem
    2 april, 2009 vid 15:24 som svar på: Undersökning – skolarbete produktutveckling kite

Sam, vilken sjukt vacker kite!! undrar var den gömmer sig nuförtiden?

• pjoter

Medlem
    1 april, 2009 vid 10:27 som svar på: Ny kite sele…???

Du skrotar med för lite power. 🙂

• pjoter

Medlem
    1 april, 2009 vid 10:13 som svar på: Undersökning – skolarbete produktutveckling kite

Det största irritationsmomemtet är helt klart när vinden dör precis när man gjort sig klar och är påväg ut på vattnet.

Efter det är det nog att bära grejerna som är tråkigast. Eller pumpa en LEI. När jag tänker efter är det nog inte alls kul att rigga upp eller ner en kite. Uppfinn en liten robot som bär sakerna å riggar åt en. Den ska funka fint i sand, ha inbyggd rescuefunktion om nåt skiter sig, inbyggd kamera så den kan stå i vattnet å fota en hela vintersessions och självklart måste den ha ett inbyggt giffel-bakeri och varm choklad kran. Gärna för en billig peng.

• pjoter

Medlem
    31 mars, 2009 vid 21:12 som svar på: Kite Size !

Tror det får bli lite videoinspelning i sommar. man kan ha sjukt kul i lättvind med bra grejer. å då menar jag bra grejer, alltså inga gamla sletna facklor. 😉

• pjoter

Medlem
    31 mars, 2009 vid 19:27 som svar på: Kiteläger..

Bor du i västra skåne finns ingen anledning att åka någon annanstans för att lära dig kitesurfing. Vart du än åker i sverige/världen kommer du inte hitta en bättre nybörjarspot än haboljung.

För kurs där kan du till exempel kontakta mig eller någon av oss andra som håller till å kör kurser där.

• pjoter

Medlem
    29 mars, 2009 vid 07:50 som svar på: Kitebook !

iko kursboken är rätt bra skriven.

• pjoter

Medlem
    28 mars, 2009 vid 18:09 som svar på: Nybörjarkite?

komigen nu grabbar. Klart det finns vissa kites som funkar bättre till nybörjare än andra. Inte för att det är rena nybörjarkites utan för att dom är mer förlåtande och inte toksnabba.

Du kommer att lära dig oavsett vilken kite du väljer men vissa kites kommer få dig att lära dig fortare än andra.

Vart bor du nånstans och har du gått kurs än? ett bra alternativ är att köpa samma kite som du haft på kursen (om du tycker den känns ok). Dels har du redan från början koll på säkerhetssystem och hur den funkar, du har en person att fråga om det är något och ofta kan man få en bra deal genom skolan.

Alla märken som säljs i sverige gör bra kites, så vilket du än väljer kommer du säkert att bli nöjd. Sen när du kört ett tag så kan du ju testa olika kites och bestämma vad du tycker är viktigt och utifrån det välja kite.

• pjoter

Medlem
    26 mars, 2009 vid 15:21 som svar på: Ludde du har virus

haha, e de här en tråd där alla som har med ludde på sin msn får skriva?
    Då vill jag också va med här.
    På dom mess jag fått skriver han att både han å pappa bajs har gått ner i vikt med ett nytt mirakelpiller. Hoppas det inte bara är virus utan att det är sant. Dom är ju lite chubby dom där. 😉

• pjoter

Medlem
    25 mars, 2009 vid 00:28 som svar på: Spleene Kites 😉

nope. dock har flysurfer haft spleene-snubben Rainer som brädbyggare då han är tokigt bra på att bygga snabba lättplanande brädor som funkar kalasfint ihop med foils.

Sida 102 av 336
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA