rasmus_w
Forumsvar skapade
-
@Svenne 503563 wrote:
Å andra sidan, har någon någonsin fått fartböter på en surfingbräda? 😀
Gamla SurfSport rapporterade om nån sån incident, nånstans i världen. Om jag inte minns fel, hade surfaren presterat närmare 30 knops fart fast max var 5 eller nåt sånt.
-
Det kommer garanterat blåsa. Jag kommer vara upptagen med att ta upp båten på land hela nästa helg.
-
Och min oerhört ovetenskapliga observation ifrån Hurghada i somras var att även om det är lätt att segla fort med kite så verkar de flesta inte göra det. Jag seglade ikapp och ifrån kitare mest hela tiden med min Freewave 86 och 5.7. Tror nån enstaka kitare höll ungefär jämna steg med mig och nån vindsurfare körde ifrån mig vid nåt enstaka tillfälle.
-
Plus att Exocet är det nya svarta.
-
När jag flög till Hurghada i somras behövde jag inte betala en spänn. Hett resetips: http://surfbutiken.nu/products.php?cid=19&pid=323. Jag köpte en inför resan och den var kanon. Bräda, mast, bom, förlängare tre segel gick på 25 kilo. Till vardags är det inte vidare användbart att stoppa in hela surfutrustningen i en bag, men på resan är det perfekt.
-
@Hagel 502422 wrote:
En stor anledning till att jag handlade så mycket på Surfspot var att butiken låg så centralt i stan. Perfekt att sticka förbi efter jobbet när man bor & jobbar i stan.
Håller med. En surfbutik på promenadavstånd är farligt för plånboken. 🙂
-
Känns det obekvämt när du provar dräkten är det fel. För tajt brukar kännas rätt fort, nånstans kommer det göra småont av den tajta dräkten typ.
-
@Bicless 502259 wrote:
Tror de flesta dräkter är rätt stora i armarna för att minska risken för kramp.
De flesta märken har både dubbelneopren och enkelneoprendräkter. Välj enkelneoprenvariant om du skall använda den i blåsiga sporter, den är varmast i dessa förhållanden.Ja, naturligtvis, jag kanske skulle ha lagt till att så länge man köper en dräkt som är avsedd för vindsurfing (och antagligen även kite, om det nu är nån skillnad) så lär man inte få problem med för tajta armar, i alla fall om man har normalstora bicepsar. Det är mer om man försöker använda en dräkt avsedd för t.ex. dykning eller vågsurfing som det kan vara ett problem.
Däremot har jag för mig att Anders Bringdal ibland tog fram saxen och klippte lite i ärmarna på sina våtdräkter eftersom han hade rätt rejäla överarmar.
Hoppas jag inte jag startar en ”klippa i armarna”-trend nu bland folk som ska låtsas ha jättemuskler. 🙂
-
En gammal tumregel är att du inte ska kunna nypa i dräkten utan att huden följer med. Å andra sidan så behöver vindsurfare en del utrymme för arm- och axelmuskler och blodförsörjning till dem, annars blir det mjölksyra bums.
-
@Ola H. 501815 wrote:
Men nu blir det fyra:

Ja bland vågsurfare är visst fyra fenor det nya twinfin, läste jag i en artikel i Surfer Magazine för nåt år sen eller så.
-
Å har du haft brevvågen framme och kollat hur många gram de väger? 🙂
-
Som det stod i nån tidning om den lägre gränsen ”Yes, in two knots of wind, you can stick a 4.5 in it and teach a kid”. Ungefär så realistisk kan rekommendationen vara.
-
@Planing 501224 wrote:
Det känns som att man riskerar att slå i svanskotan eller ryggen i nosen på brädan när man landar om man gör på det viset. Hur undviker man det? Det kanske helt enkelt inte händer? Varför inte isåfall?
Det händer inte för du kommer landa i lä om brädan så när din kropp är över brädans nos är du fortfarande en bra bit upp i luften. Det som kan hända (om du liksom jag alltid skiter i att kroka ur) är att centrifugalkraften blir så kraftig att ryggen böjs bakåt så du nästan sparkar hälarna i bakhuvet. Fast kroppen verkar tåla det, i alla fall om man har sittsele. Jag har vissa misstankar om att det skulle kunna vara farligt för ryggen om man har midjesele men jag har inte provat.
-
Plus att om man blandar segeltyper så kan saker bli lite knasiga. Ta t.ex. en relativt vanlig våg/slalom-kompromissare, som kör vågsegel i småstorlekar och fullcambrat i större. Låt oss säga att 6.3 och 7.6 har massa cambers och en mastficka som rymmer halva semesterpackningen, medan 5.2 och neråt är vågsegel. Då kommer antagligen nåt segel användas rätt lite, antagligen tål race-7.6:an nästan mer vind än våg-5.2:an så 6.3 eller 5.2 blir lite överflödig.
Däremot kan det så klart vara vettigt om man väljer grejor efter förhållande och inte bara vindstyrka. Man kanske har en vågis som tar 5.2 som största och en 90 liters slalom som med nöd och näppe fixar 7.6 t.ex.