Forumsvar skapade

Sida 116 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    8 juli, 2008 vid 08:48 som svar på: Hållbarhet hängseletampar standard vs vario?

Jag har bara dragit av en enda tamp sen jag slutade använda tampar man knöt fast på bommen (typ tidigt 90-tal) och då gick den vid infästningen. Nu gick den inte p.g.a. nötning utan för att jag fick ett kastfall när jag testade hur mycket vind en fullt nedhalad fullcambrad 6.6:a tålde.

• rasmus_w

Medlem
    8 juli, 2008 vid 07:50 som svar på: Vad är livslängden på ett segel?

@Dragenrof 480945 wrote:

Måste man torka segel innan man rullar ihop dem, eller när man kommer hem? Är det någon skillnad på om salt- och sötvatten i det här fallet?

Det jag frågar är väl egentligen om de kan mögla och om livslängden förändras beroende på om man torkar seglen eller ej.

Segel möglar inte men ”skit” i seglet kan mögla. En tångruska du rullar in i seglet innan du stuvar undan seglet för ett bra tag framöver kan de intressant ut om seglet inte förvaras ordentligt torrt.

• rasmus_w

Medlem
    8 juli, 2008 vid 07:45 som svar på: Allt högre priser

@DrX 480919 wrote:

Den allmänna missuppfattningen att ”bensinen är så dyr nu” är väldigt utbredd, men om du räknar efter lite så kommer du märka att allt annat har blivit lika dyrt, om inte dyrare (förslag, kolla lägenheter) jämfört med innan. Men det fina är ju att lönerna ökat också, så relativt hur mycket man tjänar har faktiskt bensinen bara blivit billigare om man jämför med 30-40 år sen.

Det finns ett namn för det du beskriver: Inflation. Vi hade mycket av det på 70-talet och det var sååå bra för ekonomin. Inte. Skänk en medlidsam tanke till u-länderna som just nu har tvåsiffrig inflation och i allmänhet inte har centralbanker som kan/får hantera det.

• rasmus_w

Medlem
    7 juli, 2008 vid 14:42 som svar på: Spricka i brädan av hängselen

@Spray 480744 wrote:

Varför ska man lägga den i solen någon timme för att vara säker? OM brädan tagit in vatten tar det väl bra mycket längre tid än en timme för vattnet att hitta ut genom det centimeterstora hålet?

Nej, vattnet hittar ut bums. Det handlar om att ta reda om om brädan innehåller vatten, inte att tömma den. Att tömma den på vatten kan ta tid.

• rasmus_w

Medlem
    7 juli, 2008 vid 13:55 som svar på: Hur tränar ni (förutom windsurfingen)?

@filipl 480688 wrote:

Någon som har tips om sätt att träna underarmarna på?

Det jag själv kört, och tänker köra, är underarmscurls med skivstång och handklämma där jag gör mycket långsamma repititioner med alltså ganska statisk belastning.

Filip

Om man ändå håller på och kör en massa tunga övningar på gymmet så är en av de enklaste metoderna att helt enkelt vägra använda dragremmar. Gör man t.ex. ett set marklyft med mycket vikt på stången så får underarmarna jobba hårt, har man sen hantelrodd, chins, latsdrag och en massa andra övningar som går ut på att dra med underarmen ungefär i dragriktningen så kommer underarmarna få jobba mer eller mindre statiskt under nästan hela träningspasset.

Sen har jag såklart en gyroboll i metall. Nästan tung nog att funka som hantel, och att sätta rejäl fart på rotorn ger mjölksyra nästan bums.

• rasmus_w

Medlem
    7 juli, 2008 vid 13:39 som svar på: Hur tränar ni (förutom windsurfingen)?

@surfan 480691 wrote:

Tag en 1.5 liters flaska med sand(blöt) bind fast en tamp på flaskan och tag en pinne typ
    en bom bit på 50cm och ha armarna rakt ut från kroppen sedan är det bara att rulla upp
    tampen repetera 10,15 gånger vila 1min påt igen. 😉

Ju längre tamp desto bättre. Har du två meter tamp och ställer dig på en stol och snurrar så garanteras yrsel. 🙂

• rasmus_w

Medlem
    7 juli, 2008 vid 11:25 som svar på: Slippa trasig händer?

Är det bara jag som på sydligare breddgrader fått feta skavsår på fötternas ovansidor? Säkert samma motmedel iofs, var mest nyfiken på hurpass vanligt det är.

• rasmus_w

Medlem
    7 juli, 2008 vid 10:20 som svar på: Tuta i T4

@jopi 480666 wrote:

På min -03a sitter det två signalhorn framför/innanför vänster (sett framifrån) framhjul. Dessa är nu bytta mot två nya (biltema) då båda originalen la av efter ett tag.
    Din tuta på första bilden känner jag inte igen, men kan ju vara en efterkonstruktion. På origalpositionen sitter de rätt utsatt för hjulsprut, och jag undrar om inte min tuta har havererat igen nu faktiskt.

Den liknade tutan på http://www.bildelsbasen.se/index.php?index=default&link=item&searchmode=1&listmode=3&vc%5B%5D=202137100&vc1=202&vc2=137&pc%5B%5D=109107102&pc1=109&sortfield=vehiclemodelyear&sortorder=1&page=1&id=14628861 och det tutar om den när man aktiverar larmet så det skulle ju kunna vara tutan. Däremot sitter det två saker som ser ut ungefär som http://www.bildelsbasen.se/index.php?index=default&link=item&searchmode=1&listmode=3&vc%5B%5D=202137100&vc1=202&vc2=137&pc%5B%5D=109107102&pc1=109&sortfield=vehiclemodelyear&sortorder=1&page=1&id=13314242 i princip rakt nedanför batteriet och från början gissade jag att det var tutan. Kanske värt att kolla dem med.

• rasmus_w

Medlem
    7 juli, 2008 vid 09:50 som svar på: Slippa trasig händer?

Min strategi: 1: härda händerna. 2: Om inte tid finns, plockar jag fram mina gamla neonfärgade tyskhandskar.

I vissa lägen (typ om jag har en dag på mig och vet att jag ändå inte kommer kunna segla mer på ett bra tag så ignorerar jag smärtan och låter handflatan bli köttfärs. Det behövs mer än bara 1-2 dagars segling för att smartan ska bli olidlig.

• rasmus_w

Medlem
    7 juli, 2008 vid 07:55 som svar på: Torö i ostligt regn ?

Skalasand.

• rasmus_w

Medlem
    6 juli, 2008 vid 23:21 som svar på: Brädan släpper och far med vinden

Spinout kallas det. Vanligtvis är det en stall (för hög belastning i förhållande till farten) eller ventilation (det sugs ner luft ner till fenan, vanligt när brädan studsar till i lite chop eller i landningen efter ett hopp, kan iofs också vara stall) men det spekuleras i om det i väldigt höga farter skulle kunna vara kavitation (trycket på fenans lågtryckssida blir så lågt att vattnet kokar).

På Haga kan orsaken mycket väl vara sjögras, det har en tendens att driva in i stora sjok där. Bara att vända på brädan och kolla om du ser den fena du är van att se eller Bob Marleys kalufs. Att fenan är trasig och sliten kan risken för spinout också öka. Såga av fenan låter som en dålig idé, bättre då att köpa en mindre fena men tänk på att en mindre fena tål mindre belastning och lättare släpper. Om det är sjögräs som är problemet så finns det speciella sjögräsfenor att köpa.

Pressa med bakfoten för att få fart i grejorna, javisst, men man måste också ha fart i grejorna innan man börjar pressa. Hur mycket beror på hur liten fenan är, jättefenor på 60-70 cm kan man belasta stenhårt när brädan knappt rör sig medan små fenor bara kan belastas hårt när det går undan rejält. I princip kan alla fenor belastas stenhårt i sidled med bakfoten men det förutsätter att man kan komma upp i tillräckligt hög fart. Vissa brädtyper (typ våg- och freestylebrädor) seglas t.ex. vanligen inte på ett sätt som gör att man kan panga på stenhårt med bakfoten och även om man kanske kan göra det så förtar det syftet med de brädtyperna.

• rasmus_w

Medlem
    6 juli, 2008 vid 23:02 som svar på: Tuta i T4

Är det här tutan? Om så är fallet så kan jag med hundra procents säkerhet säga att den funkar. Sitter till höger i motorrummet och liknar de bilder jag såg när jag googlade på ”Signalhorn vw eurovan” eller nåt sånt. Ena sladden sitter i chassit, den andra försvinner in under torkarmotorn och sen vet jag inte var den tar vägen. Är det vetigt att följa den eller är det bättre att gräva inne i kupén? Det luter åt att nästa projekt blir att skruva av ratten, om inte annat så av nyfikenhet.

Bild 2: Vad är egentligen det här? En dadaistisk smältsäkring? Vila i Frid, motorrumsbelysning? Hur som haver verkar bägge anslutningssladdarna vara av. Sitter till vänster på plåten man skruvar av för att kunna fälla fram kylaren. Är det en viktig grunka eller inte?

• rasmus_w

Medlem
    6 juli, 2008 vid 21:48 som svar på: Hur tränar ni (förutom windsurfingen)?

@filipl 480414 wrote:

Kan man segla så mycket räcker windsurfingen utmärkt som träning.

Själv seglade jag sammanlagt 6 timmar och 20 minuter igår och hade på mig min nyinköpta pulsklocka. Det var intressant att kolla genomsnittspulsen. Under det längsta passet, ca 4 timmar, var jag varken över- eller underriggad, jag seglade mest halvvind och tränade gippar. Genomsnittspulsen låg på 127, vilket för mig är ca 67% av maxpuls, alltså perfekt träning för i första hand fettförbränning, men även för konditionen. Är man överriggad och vattenstartar mycket går pulsen upp rejält vilket ger rätt bra intervallträning.

Filip

Problemet med vindsurf som träning är att vissa muskler tenderar att få väldigt mycket träning och andra inte speciellt mycket. Vilka som får jobba och inte beror på (jag gissar att vågsegling ger mer allroundträning är freeride, speed/slalom och freestyle men det är en gissning) hur du seglar, din personliga stil och en massa annat men chansen finns att de som får jobba sitter på ryggen och benen medan de som inte jobbar sitter framtill. Om man vill undvika att bli puckelryggig kan det vara värt att träna lite bänkpress och lite mage.

Pulsklocka kan varmt rekommenderas om man är prylnörd och gillar att mäta saker. En sak jag har gissat men inte mätt är att man antagligen har högre puls när man seglar med små segel/brädor än med stora, även om den stora är en slalom och den lilla nåt mer freeride/freewavebetonat och vattnet är platt. Jag tycker liksom det känns så, med fullt drag i 4.5 blir jag liksom flåsig ungefär som när jag kör spinning och driver upp pulsen genom att trampa tokfort med relativt låg belastning medan mycket drag i stora segel känns mer som att jag testar hur ”sega” mina muskler är, typ jägarstol eller spinning med låg kadens och mycket motstånd.

Nä, det kan väl inte vara så att det märks att jag är spinningdåre? 🙂

• rasmus_w

Medlem
    6 juli, 2008 vid 20:26 som svar på: Torö i ostligt regn ?

Jo, Torö i ostlig vind sägs kunna ge bra vågor. Vågorna bygger ju ändå ifrån Dagö och Ösel på ost och borde kunna vara rätt stora när de når Torö. Nu verkar det i och för sig ligga lite öar i vattnet öster om Torö som skulle kunna sabba det hela men är sunden mellan öarna djupa så borde resultatet mest bli diffraktion som får vågorna att vrida in mot stenstranden. I det läget behöver man antagligen inte vänta på något vindvrid för att få sideshore.

Det som inte verkar så bra är däremot att vissa prognoskartor säger nordost snarare än ost och det funkar nog inte. Möjligen kan jag gissa att käringviken kan funka men det är inte säkert. Nästa problem är att det inte ser ut som det ska blåsa så himla hårt eller länge så det blir troligen inte episkt.

Jag skulle gissa att väddö är ett säkrare kort om man vill ha vågor men det är bara en vild gissning.

• rasmus_w

Medlem
    4 juli, 2008 vid 22:32 som svar på: Lära mig surfa på en 100-litare?

@mikaels 480211 wrote:

Lite kul var dock kommentaren om 40 cm fena och vatten som ’midjedjupt’, var sitter er midja egentligen ;)?
    På mig är 40 cm strax under knäna…

Well, jag sa faktiskt aldrig att 40 cm djupt vatten var midjedjupt. Däremot är det tillräckligt djupt för att det ska börja bli svårt att hålla riggen helt upprätt när man står på botten, vilket betyder att man blir tvungen att ta ett skutt eller utnyttja vinden lite för att komma upp på brädan. Med 25 cm fena kan man stå på jättegrunt vatten och bara ta ett kliv upp och guppa iväg. Med 70 cm formulafena är man på hyfsat sjupt vatten när man beachstartar.

Sida 116 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA