rasmus_w
Forumsvar skapade
-
@Spray 444409 wrote:
Nej det går aldrig snabbare att dra rigg istället för att vattenstarta!
Det finns verkligen tillfällen när dra rigg går fortare. Byig vind med stort segel är ett typexempel, precis när man nästan är uppe försvinner vinden och seglet fallet tillbaka, gång på gång. Vissa varianter på bommen pekandes rakt ner, masten åt lä är väldigt lätta att dra rigg i, men riktigt jobbiga att vattenstarta sig ur.
-
Gjutna fenor har allt sina fördelar med, man kan labba medolika fibertyper och så vidare. Fast jag håller med om att man antagligen får försöka ett bra tag innan man åstadkommer nåt som inte knäcks så fort man kör med fullt drag.
-
Jag drar ingen gräns, jag bedömer förhållandena när jag ser dem. Det är inte bara hur kallt det är som avgör om det blir segling eller inte utan hur bra jag tror seglingen kan bli. Svinkallt, sol och perfekt 5.0-drag är trevligare än svinkallt, mulet och byigt 9.7-drag.
-
@Spray 444265 wrote:
Alltså vad är det för fel med att tillverka en egen fena, har man tur blir det en hit och då kan man säkert tjäna enorma pengar på tillverkningen. :laugh:
Nåja, så stort fel tycker jag inte det är. Däremot lär man producera rätt många sneda och vinda skitfenor innan man får till nåt bra, och sådär himla rik tror jag inte man blir på att bli nästa Deboichet. Möjligen kan man gå runt på det och kanske t.o.m. leva på det men vindsurfingfenor är ju inte direkt nån massmarknadsprodukt.
-
Haha, mina segel ser ut sådär på rätt många ställen. HIttills har de inte pajat, peppar peppar.
-
@Aronh 443982 wrote:
Sen är ju racesegel mycket lägre skurna än våg- och freestylesegel.
Visst, och min 9,7:a är ett north warp. Fast hittills har jag bara lagat mina segel när det varit hål i monofilmen och de verkar hålla ändå.
-
Tim: Det är kombinationen bred bräda och dra rigg som orsakar mycket av slitaget. Jag har liknande slitage på min 9.7:a även om jag inte har gjort nåt åt saken. Fördelen med kasst halkskydd är att det blir rätt lite av den sortens slitage.
-
Bra köp. Det kommer funka rätt bra på din JP och vara helt perfekt när du vågar dig på en lite mindre bräda. Runt 100-110 liter kan nog vara ett bra riktmärke.
-
Jag håller med övriga, även när vi snackar racesegel från tidigt 90-tal finns den känslan du beskriver. Däremot ser jag ingen som helst anledning till att köpa ett så gammalt segel. Om vi bortser från det att det hänt enormt mycket trots att känslan är densamma så är gamla racesegel precis lika mastkritiska som nya, men skillnaden är att man utan vidare får tag i en ny NP X9 om den gamla pajar, men försök få tag i en 5-meters Fiberspar World cup carbon med MCS 28 när den gamla lämnat in…
Och utvecklingen rör som sagt på sig, prestandan hos racesegel är ju trots allt ganaks konkret mätbar jämfört med prestandan på andra segel och därför är det rätt lätt för designern att avgöra om det nya segle är bättre eller sämre än det gamla.
-
Sparay: Vad har du för problem med att kjöpa en bräda och två riggar (ja riggar, du fick med mast och bom vad jag kunde se) för 5000:-? Jag tycker det är ett kap.
-
@Spray 443242 wrote:
Tim, tackar för tipset, ska fundera lite. Känner mig iofs inte redo för en mindre bräda ännu utan tänkte i ett första steg byta till ett mindre segel och sedan kanske till nästa sesong en mindre bräda för den mindre riggen.
Mitt förslag är att du köper hela Oåxens kit, varenda pinal. 4900 för tokmycket kul, 7.0:an funkar antagligen bra på båda brädorna och 6,2:an går att segla på bägge även om jag rekommenderar att du har den på den lilla. Även om du bara använder stora brädan i början så har du nytta av 7.0:an. När du sen släpar ner hela kitet till Haga park i sommar så kommer du lära dig den lilla brädan på nolltid. Det är busenkelt att lära sig segla småbräda när vattnet är midjedjupt hela tiden som man bara behöver kliva upp igen när man trillat av.
-
Hör med SMHI. De brukar ha tonvis med info om sånt. När jag en gång på stenåldern skulle hålla ett seminarium om hur vågor bryter så åkte jag över till SMHI i Norrköping och satte mig i deras bibliotek och grävde fram lite lämpligt material.
-
@kalle57 442869 wrote:
Antagligen ligger sanningen i vanlig ordning mitt emellan ngnstans… Hur som helst är jag själv tveksam till hybridbilar eftersom all energi för framdriften fortfarande kommer från bränslet. Energin som genereras från inbromsningen tycker jag är försumbar, i varje fall på landsväg. Att den drar mindre än andra bilar – nja, vet jag inte om det stämmer till 100% om man jämför med lika motorstarka bilar. Den stora vinsten ligger väl i att man inte släpper ut några avgaser vid rödljusen eller i köer. Plug in-bilar däremot verkar ju lovande för pendlare. Får se när dom dyker upp. Tills dess håller jag nog fast vid min standardbil o gasar lite mindre o kör några färre mil.
Hybrider är ett av många bra koncept. Vad det i slutänden handlar om är att få ut största möjliga mängd energi ur varje droppe bränsle. På sätt och vis kan man hävda att det innebär att motorsport är miljövänligt. Att få ut 700 hästkrafter med minsta möjliga förbrukning skiljer sig i princip inte från att göra en körbar men extremt bränslesnål bil och det borde finnas goda möjligheter till kunskapsutbyte mellan de områdena inom bilismen. Låt vara att motorsporten är rätt ottomotor-centrerad.
-
@Knatte 442540 wrote:
Självklart får inte bilen bli undermotoriserad, då blir det ju tvärtom istället 😡 Men i nästan alla bilar räcker det max med en motor på 120-140 hästar för att orka driva bilen. Uppåt och över 200 hk är ju overkill..
Sedan att det är jävligt kul att köra en sådan bil är ju en annan femma:smirk:Det handlar ju inte bara om att det är dyrt att köra bil numera och att vi smutsar ner jorden. Oljan är ju en tydligt ändlig resurs, som börjar ta slut. Vi har inte olja att pumpa upp i samma takt som förr, i så många år till. Nu när kina och indien skall ha oändliga mängder olja till sina bilar, så kommer bubblan spricka: OM vi inte hittar bra alternativa bränslen:blush:
En sak jag funderar lite på är om dagens bilar är övermotoriserade eller helt enkelt överviktiga. Varje ny bilmodell tycks vara lite mer tystgående än den föregående, och ljuddämpningsmaterial är ju inte bland det lättaste. Sen brukar en stor motor också väga en del. Kanske behövs det fler hästkrafter för att driva en tung bil. I så fall borde man kapa vikt och bygga i kolfber och liknande när man vill göra en bil energisnål.
Vad gäller oljan håller jag med. Tillgången har ju börjat avta och får man tro vissa domedagsprofeter så kommer ju det leda till svältkatastrofer, krig och allsköns elände. Krig är ju f.ö. bland de värsta miljökatastrofer som förekommer. Som tur är så finns det ju ingen större brist på energi, bara brist på bra energibärare.