Forumsvar skapade

Sida 143 av 290
  • rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    7 november, 2007 vid 23:26 som svar på: Skillnader i flytkraft

Som sagt, luften är tyngre när det är kallt.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    6 november, 2007 vid 15:33 som svar på: Skillnader i flytkraft

@andersbq 426950 wrote:

En annan sak som kanske spelar in, borde inte luftens temperatur och luftfuktighet ha inverkan på dess densitet och därmed påverka tryckkraften i seglet?

Klart den har. Kallare luft har högre densitet, och en syremolekyl väger ungefär dubbelt så mycket som en vattenmolekyl, så vill man ha maximalt drag i seglet vill man segla i kall, torr luft. Nu sjunker ju vattenångans mättnadstryck med temperaturen så kall luft innehåller i stort sett per automatik mindre vattenånga än varm luft.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    6 november, 2007 vid 11:44 som svar på: Krossad häl/trampdyna?

Fyller i vad Oåxen skrev. Fettkudden i hälen är mycket speciell, fettet är ordnade i nån typ av sexkantiga celler som ger kollosalt bra stötdämpningsförmåga. Det är en av de vävnader som är extremt svåra att ersätta med nåt annat, så var rädd om den och pajar den så försök få den att läka.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    6 november, 2007 vid 11:36 som svar på: Skillnader i flytkraft

Är det kallt så ökar å andra sidan luftens densitet och det ger mer drag i seglet vid en given vindhastighet,

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    5 november, 2007 vid 21:03 som svar på: Hur kan vattnet "känna" tjockleken?

Som jag har förstått det så är en tunnare kant lättare att trycka ner ordentligt i vattnet i hög fart, vilket ger bättre bett i högfartssvängar (men å andra sidan kan det bli lättare att skära fast i låg fart). En dubbelrail är som du säger en lösning, men det är en fördel om den tunna delen är bred nog. enligt F2, som ju kör med dubbelrail, kommer den extra railen dessutom att funka som ett hålfotsinlägg när man seglar och ge en skönare seglingsposition.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    4 november, 2007 vid 19:47 som svar på: Konas smarta brädor.

Jag tror grejen är att ni bor på olika ställen. Bor man i Hälsingland har man nog många dagar med lite halvkassa vindförhållanden men gott om insjöar och skärgård att göra utflykter i och då är nog en Longboard som Kona en väldigt trevlig bräda, eller för den delen en formula om man skiter i prestandan i ickeplaning.

I skåne skulle jag inte skaffa en formula. Ni verkar ha småbrädevind tillräckligt ofta för att dagar med tveksam vind mest känns som välkommen vila, plus att ni inte har mycket till skärgård att utforska. Känns utan tvekan som småbrädevatten.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    4 november, 2007 vid 19:29 som svar på: Torö – Jesper & Ola?

Läste att Patrice Belbeoch tyckte att det var bättre att inte försöka göra SUP av konan, och jag håller med. Måste ni Konaanhängare hålla på och försöka påstå att den är bra till exakt allting? Kan ni inte nöja er med att påstå att den är ovanligt bra på det som longboards alltid har varit bra på? Det är klart att ingen annan brädtyp är bättre om man vill kunna segla fort både med och utan planing, och den är som du säger perfekt till oldschool freestyle, men när jag seglade longboards på 80-talet (mitt enda segel var en 4,8:a) så gjorde den långa nosen att det hela blev ganska klumpigt när det blev bra drag i småsegel. Jag kan tänka mig att Konan är lite bättre på 4.5-segling än 80-talets kossor men jag tror ändå att jag föredrar en liten bräda om jag ska köra 4.5. I vågor vill jag nog hellre ha en vågis.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    4 november, 2007 vid 15:17 som svar på: Konas smarta brädor.

Har du provat att spocka med den?

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    4 november, 2007 vid 14:28 som svar på: Läskigt utan kontroll.

Prova också lite kritiska tekniker. Klarar du att segla utan hängsele? Kan du segla med en knäckt bom? Knäckt mast? Har du en plan om det händer? Förr om åren brukade jag alltid försöka att segla utan hängsele minst en timme om året, för jag ville vara säker på att kunna ta mig hem om selen pajade. Iofs var det viktigare förr eftersom hängselelinorna gick av rätt ofta på den tiden när alla använde vanlig tamp.

I somras seglade jag hem med en knäckt bom, vilket var rätt svårt eftersom jag behövde kryssa en del. Jag tvivlar på att jag hade fixat det om jag inte hade övat på att segla utan sele.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    4 november, 2007 vid 13:46 som svar på: Torö – Jesper & Ola?

Stand up paddleboard.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    31 oktober, 2007 vid 21:38 som svar på: Balansproblem på djup slör Hjälp sökes

@S-1409 425799 wrote:

Får väl börja att be appel om ursäkt för min kommentar, tyckte bara att 7,5 cm var en för exakt siffra. jag tror inte att jag skulle känna nägon skillnad i bomhöjd om jag så höjde eller sänkte bommen med 10 cm.

Om du inte märker vad 10 cm bomhöjd gör så kanske du skulle öva dig i att bli lite känsligare för skillnader i trim. Bra seglare har ofta väldigt god förmåga att märka även väldigt små skillnader i trimmet.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    31 oktober, 2007 vid 21:27 som svar på: Liten vågis med två fenor?

Handlar allt prylsnack om att rippa hårdast då? Hur är det med att ha skönast känsla i grejorna? Man kanske inte blir nån Mark Angulo bara för att man har fått till prylarna så de känns rätt, men det kanske förhöjer surfupplevelsen en bit?

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    31 oktober, 2007 vid 20:18 som svar på: nyburjarens första surfsommar

Och ni andra som har gamla sunksegel som ligger och skräpar. Gör som jag: ge bort dem! Nån nybörjare kommer bli lycklig!

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    29 oktober, 2007 vid 21:06 som svar på: Vinterklädsel

@Oscar 425279 wrote:

Den är ju i dubbelneopren. Jag vänder till och med min väst med luva ut och in eftersom det drar åt sig vatten och kyler.

Varför har förresten alla den där västen utanpå dräkten? Den är ju som sagt i dubbelneopren och kyler om den sitter ytterst. Har man i stället västen innanför dräkten så blir gör dubbelneoprenet i västen att dräkten blir varmare än om den hade varit i enkelneopren.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    28 oktober, 2007 vid 22:54 som svar på: Bilder från dagens surf…

Igår la jag handpenning på en Fanatic freewave 86, och siktar på att plocka ut den nästa månadsskifte. Då kan jag sluta drömma och börja göra igen!

Sida 143 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA