rasmus_w
Forumsvar skapade
-
@Spray 425092 wrote:
Häftigt, hur gör man för att hoppa sådär?! Hur mycket måste det blåsa?
Fina bilder!
Full power i nåt som är mindre än sex kvadrat är väl ett minimum. Riktigt kul blir det när man har full power i nånting mindre än fem kvadrat. Matchande liten bräda (typ 110 liter eller mindre, till 5.0 vill jag helst ha mindre än 90 liter) är också en fördel.
Därmed inte sagt att det inte går att hoppa med större grejor än så men att få upp 50 cm fena i luften i smult vatten och med ett monstersegel är ingen lek, att sen landa monsterfenan utan att den vrider benen av en är en konst och fixar man det så landar man med en stum duns så knän och fotleder nästan ryker. Huvudanledningen till att göra det är att visa att man kan. Med smågrejor är det en njutning. Köra med full power i 3.5:an, på en pytteliten vågis rakt, mot en liten vertikal ramp, stampa till så man får lite frånskjut, hänga i bommen och se hela synfältet bli blå himmel i lite mindre än en sekund, jävlar vilken känsla det är…
-
Jag har sagt det förr men jag gillar att göra PR för vindsurfingen!
-
@andersbq 424301 wrote:
Det är på nätet all power finns och via bl a facebook kan man skapa enorm opinon i och med att alla känner någon annan som känner någon osv.
Och somliga här på konfen är polare med Boujima Guillioul. http://www.snopes.com/inboxer/petition/internet.asp
Vill du verkligen påverka, skriv nåt mer än bara ditt namn. Ta reda på vad det finns för ansvariga politruker och vilka överordnade de har. Skriv ett brev eller mail till nån av dem. Har du nån mauiresa inklusive logi inbokad, skriv till den som hyr ut boendet och säg att du funderar på att avboka eftersom det sägs att man inte får vindsurfa på Hookipa. Även om tillgången på kunder är god så gillar ingen att bli av med en kund.
Grejen med namninsamlingar är att det ger en känsla av att vara med och påverka fast insatsen är minimal. Det imponerar i allmänhet mycket mindre än om nån faktiskt anstränger sig, t.ex. genom att skriva mer än bara sitt namn, eller i alla fall fixa en riktig namninsamling, med handskrivna autografer på papper.
-
rasmus_w
Medlem24 oktober, 2007 vid 17:57 som svar på: 80km/h på is…Kanske inte e så tokit med vinter ändå…@Oåxen 424187 wrote:
En enda fråga: VARFÖR stötdämpare på slät is? Jag har inget behov av någon stötdämpning när jag kör isbräda, inte ens när jag varit uppe i 40 knop.
Rätt gjort kan det säkert ge aningens bättre grepp även på slät is. Komfortmässtigt spelar det nog stor roll om isen är dålig.
-
Somliga här på konfen har påstått att ostligt är bättre än västligt. Kan det ligga nåt i det?
-
Surfsport producerade en T-shirt benämnd ”The Swedish landmark”, men en bild på Jonas Landmark som chophoppade med sin lilla slalombräda med stadshuset i bakgrunden.
-
rasmus_w
Medlem21 oktober, 2007 vid 21:19 som svar på: British Airways förbjuder vindsurfingutrustning@Oregistrerad 423704 wrote:
Efter många samtal med kundservice och ett antal mail också där jag påpekade att det måste vara kontraktsbrott att inte ta med utrustningen trots att det var bekräftat i bokningen, så har jag fått klartecken från BA:s huvudkontor att få ta med grejorna. Stå på er ni också så kanske det lyckas.
Försök få ett skriftligt besked om det också, det kan underlätta om det blir tjafs på flygplatsen.
-
Om man faktiskt åkt till Maui och inte fått vindsurfa på Hookipa så kan man roa sig med att försöka kräva pengarna tillbaka av flygbolag som flugit dit en/hyresvärdar man bott hos och så vidare. Inte för att man lär få det utan för att folk som tror sig förlora pengar ofta får incitament att agera. Mauis turistbransch skulle trots allt få sig en lättare knäck om folk slutade åka dit för att vindsurfa.
-
Fanatic har ju skippat halkskyddet långst fram på sina newwave TE men givetvis så märker tidningarna bums att det inte är helt ovanligt att man sätter foten en bit fram på nosen.
-
Himla tur att min prelinimära plan är att plocka ut en freewave i månadsskiftet nov/dec.
-
Visst är det läskigasta att vara den som riskerar att bli överkörd, men jag och många andra tycker det är läskigt att inse att man riskerar att råka köra över nån. Att komma blåsande i full speed och plötsligt se ett huvud sticka upp ur vattnet och inse hur nära det var, är aldrig kul.
-
GetWet: Visby ligger nästan rakt söder om Stockholm.
-
GetWet: bådadera. Ska du prestera optimalt så ska du dricka innan du blir törstig, när du känner dig törstig har du redan förlorat tillräckligt med vatten för att din prestationsförmåga ska sjunka. Dra i dig en halv eller en kvarts liter vätska och gå sen upp och ta en klunk då och då, innan du blir törstig. Eller häng en camelbak på ryggen, du lär f.ö. knappast bli långsammare av att ha två kilo vatten hängandes på ryggen.
Sen ska sägas att jag inte lever som jag lär, jag har kört sex timmar på raken med 3.5 på Gran Canaria utan vätsketillförsel och när jag vinterseglar drar jag mest i mig en satans massa vatten innan, plus att jag äter en banan eller nåt. Efteråt drar jag oftast i mig en gainomax, dels för att det finns utmärkta bevis för att det är bra att fylla på glykogendepåerna omedelbart efter fysisk aktivitet, dels för att gainomax är så satans goda. 🙂
-
@kinetic 421902 wrote:
Rasmus_W: Inte riktigt sant…Även en smal bräda (kör själv en från -94, 105Liter 55cm bred) har en halvplaningströskel, dvs då man ”precis” kan stå i stropparna utan att det går speciellt fort (18-19knop), har för mig att min bräda planar upp vid ca 13-14 knop om jag minns rätt vad som stod på GPS:en. Fast riktigt bra känns det först över 25knop.
Okej, sant. Fast jag upplever i alla fall att vissa brädor liksom är mer av/på än andra. Det har nog med hela shapen att göra och inte bara bredd och storlek. Vissa brädor verkar liksom bara ha två hastigheter:full fart och stilla guppande.