Forumsvar skapade

Sida 153 av 290
  • rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    12 september, 2007 vid 18:36 som svar på: PWA Brasilien

Jag slogs just av tanken på att på nåt vis dra linorna till uthalsjusteringen inuti bommen. Skulle tro att det vore en rätt komplicerad historia som måste göras från fabrik, men det är helt klart en tanke.

Fördelar:
    + inga linor att trassla in händerna i.
    + Man måste inte ha tåten man drar i långt bak.

– Det blir mycket friktion lina/bomrör
    – Man måste göra ett hål i bomröret där justerlinan kommer ut, just där bommen belastas mest. Hur motverkar man den försvagningen?
    – Linan måste gå genom tätningen bakstycke/bomrör = ingen tätning.
    – det kommer in vatten vid de olika in/utgångshålen för linan så bommen blir antagligen alltid vattenfylld när den hamnar i vattnet.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    12 september, 2007 vid 18:25 som svar på: Alla borde ha hjälm i vågor

Om hotsails gör hjälmar tror jag de är handstickade. Man kör HOT för att man vill sticka ut!

Sen kan jag inte låta bli att konstatera att det känns lite konstigt att behöva ha hjälm i en sport som har bland det lägsta antalet svårt skadade per utövad timme av några sporter överhuvudtaget. Cyklar du till och från surfet löper du 200 % större risk att dö på väg dit än under själva surfandet.

Det snackas jämt om att man kan dunka skallen i mast och bom men är man hyfsat ung så är skallen hård. Grejen är väl att det väldigt sällan finns fasta hinder att braka in i när man surfar så om man landar på grejorna i en vurpa så håller man ungefär samma hastighet som prylarna. I enstaka fall har de hunnit stanna helt när man slår i dem men oftast har de bara hunnit sakta in. Min gissning är att skallen slår i brädan med ungefär 7-10 km/h.

Det som är farligt är framförallt kollisioner och andras kringflygande prylar och den risken är ju rätt hög på vissa ställen, minimal på andra. Om jag hade hjälm skulle jag nog framförallt använda den när det är rejält med folk i en trång vik. När det gäller kringflygande prylar så är som vissa påpekat risken störst på land.

En sak till när det gäller kollisioner: att skydda skallen får nog sägas vara ett minimum. Armar, ben, inre organ och ryggrad är inte det minsta skyddade av en hjälm.

Jag kanske skulle haft hjälm för länge sen när jag körde överriggad 3.5 i Vargas. Å andra sidan hängde jag nån kväll i armbågarna från kanten på taket till det stora hotellet i Bahia Feliz, full som en kastrull. Eventuella risker jag tog på vattnet är helt irrelevanta när man håller på med den typen av pubertala galenskaper.

Så lite tråk-kommentarer på Jeppes helsköna inlägg. En kompis som släktforskar påpekade att så fort man kollar hur anfäderna levat så ser man att dagens säkerhetshysteri faktiskt har effekt. Att dö i olika typer av olyckor var mycket vanligare för säg 200 år sen än vad det är nu.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    12 september, 2007 vid 18:00 som svar på: Hjälm respektive flytväst

Kör du näck också?

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    11 september, 2007 vid 22:40 som svar på: Vinkla brädan på kryss.

@Tim.Eriksson 414074 wrote:

Hmm… dåtidens ? Hur gamla då..: Försöke läsa mig fram till hur jag bäst seglar min Mistral Energy från 95 (?) slalom bräda…

Borde jag testa tryck ner läkanten eller ska jag inte göra det : /=? 31 cm orginal fena och kör allt från 5.0-6.9 på den. Fungerar bra med en fena tycker jag… Är det knas ?

Klart du ska testa. Det är enda sättet att ta reda på om det funkar. Har du en GPS kan du dessutom jämföra VMG med kantad/okantad bräda.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    11 september, 2007 vid 22:36 som svar på: Windsurfare och Kite i Fågelviken Björlanda kile..

@babilidoo 414052 wrote:

Ibland när jag är ute och kitear ser jag inte vindsurfarna som blivit spolade i vågorna och som förgäves försöker simma till sina utrustningar.. Borde inte alla vindsurfare leacha sig själva till sina egna riggar. Då slipper vi ju lixom köra på simmande vindsurfare som inte är tydliga och se..

Ja du om jointen har pajat på brädan har du definitivt problem, då kan den sätta iväg riktigt bra. Som tur är så brukar jointar vara kvalitetsprodukter som sällan pajar och dessutom har en backup och då funkar seglet som drivankare och gör att brädan flyttar sig rätt makligt.

Jag tvivlar på att samma sak gäller en kitebräda, Och ”svart, ligger uppochner och har små fenor”, en fullvuxen människa som är svart (våtdräkt), ligger uppochner och har små fenor är svår att se, hur är det då inte med en liten bräda?

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    11 september, 2007 vid 22:22 som svar på: Alla borde ha hjälm i vågor

@Oåxen 413854 wrote:

I vindsurfing är det väl varken eller just nu. Massan består till stor del av individer som insett att ryktet om deras odödlighet inte stämmer – d v s mest mogna män med glesnande hår.
    Jag fattade t ex inte det där med solblekt hår…

En sak till, ”mogna män” lider också av långsamt ökande ömtålighet. En 25-åring är betydligt svårare att slå sönder än en 45-åring.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    11 september, 2007 vid 22:10 som svar på: Hjälm respektive flytväst

@Oåxen 413917 wrote:

Eller ännu hellre: ”Jag seglar aldrig ensam”. He he.

”Jag seglar aldrig ensam, mitt i natten, på vintern” Ska det läggas till mer, typ ”förkyld, vinterkräksjuk och med halvsprucken fena”. 🙂

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    11 september, 2007 vid 20:57 som svar på: Hur många använder flytväst?

Jag har en gammal grön/rosa GUL-väst som börjar bli rätt sliten. Använder den oftast, i princip är det bara när jag kör utan våtdräkt som jag skippar flytväst, helt enkelt för att jag vill få lite sol på mig.

Givetvis har den strategin sina nackdelar. På Arinaga blev ena axeln lite randig efter att ha snuddat vid botten när jag försökte duckjippa utan att först sänka farten en aning på det barnstjärtslena vattnet.

• @The_Novice 413459 wrote:

Det där är mest science fiction (igen…) det kommer dröja väldigt länge innan vi konstruerat ngt som kan reproducera sig själv. Ett modeord just nu är ju även self assembly, men det är bara det lite löjliga att det precis som med den övriga nanofysiken alltid har funnits. Kolnanorör har alltid funnits och ansågs länge vara en problematiskt och ganska värdelös biprodukt i katalysatorer…

Javisst. Jag hänvisade mest till exitmundi.nl för att jag tycker den är kul. Deras grej verkar vara att samla på tänkbara undergångsscenarios, från ganska realistiska saker till väldigt vilda saker som vakuum i metastabila tillstånd, plötsliga förändringar i finstrukturkonstanten och liknande.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    11 september, 2007 vid 08:06 som svar på: Vindsurfare o dykare

Är inne på samma linje. När jag har hört om väjande för yrkessjöfarten så har mest ”gammal hävd” angetts som källa.

När det gäller det faktum att det alltid är tre finlandsfärjor på kö när vi seglar genom oxdjupet så är det snarare Murphy som ligger bakom. 🙂

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    11 september, 2007 vid 08:02 som svar på: Surfspots i närheten av Varberg?

Håller med. Det är lätt att segla i apelviken. I alla fall om man håller till mitt i viken. Sist jag var där var det nordväst (har jag för mig) och jag hade bra drag i 3.5:an och då hade jag en tendens att bli tokspolad de gånger jag började närma mig norra änden på viken, men jag tror mest det hade att göra med att jag hade väldigt dålig kondis. Att jag seglade i bara badbrallorna kan också ha spelat in, avkylning brukar kosta energi.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    11 september, 2007 vid 07:57 som svar på: Hur tänker ni i följande situationer??

@challq 413628 wrote:

Ojj. :blush:
    Vilket av dom är det du saknar Rasmus? :ooo:

Nåt av öronen, skulle jag tro. De flesta som träffat mig brukar ha märkt att jag har en käft.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    11 september, 2007 vid 07:15 som svar på: Alla borde ha hjälm i vågor

Vill minnas att Greg Dunnett i Boards provade att ha hjälm och konstaterade att det var tur att han hade hjälm när han hade hjälm typ, för han slog huvet i betydligt mer saker när han hade hjälmen på men, som sagt, eftersom han hade hjälmen på gjorde det ju inget.

Jag slog huvet i masten för kanske första gången eller så när jag sist var på Haga. Jag fick en känsla av att man landar på masten när man får kastfall utan att stå i stropparna, men när jag stod i stropparna och hade fullt drag landade jag alltid framför även när jag inte krokat ur. Vilket jag för den delen inte gjorde en enda gång.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    10 september, 2007 vid 16:44 som svar på: Tips för +2 knop, snälla fredrik.ygge

Kan också tänka mig att det beror på att det ofta känns som det går fort när det är allmänt stökigt och man har feltrimmat segel och så vidare. Då brukar i alla fall jag uppleva att jag flyger fram men jag är rätt säker på att det egentligen går sakta då.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    10 september, 2007 vid 16:40 som svar på: Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

Vilken årsmodell av Compact är det? Jag har en 2004 som jag tycker är skön och nån på skidsport sa till mig att de inte hade tagit in 2005:an för att de tyckte att den sög, medan -04:an hade varit ett bra segel.

Sida 153 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA