rasmus_w
Forumsvar skapade
-
@Ola_P 413426 wrote:
Det är väl inte en motsättning? Att det är lite lugnare i prylarna hindrar väl inte att det känns som man mest åker med?
Njaäe, det kan väl handla om hur man tolkar det. Jag tolkar finians uttalande som att han egentligen anser att jag har noll kontroll och far hejvilt som en vante och med den tolkningen känns det som en motsägelse. Men det finns ju inget som säger att jag tolkar rätt.
-
Tiga 260 var väl på sin tid känd för att kunna seglas i ”hur mycket vind som helst”, av några olika anledningar. Delvis hade det med shapen att göra men materialet spelade stor roll. 260 var tung och mjuk och hade därmed en hel del stötdämpning som gjorde den lite trögseglad/trögplanad men gav utmärkt kontroll när förhållandena blev rejält håriga. Dessutom var den väldigt hållbar. Har du nån gång försökt bryta av en lovikkavante på mitten så förstår du nog vad den hållbarheten berodde på. 🙂
-
rasmus_w
Medlem10 september, 2007 vid 15:58 som svar på: What you see it what you get! -JPs nya marknadsföring av 2008års brädorJo, när man börjar tillverka prylar i nanostorlek kan det utan tvekan dyka upp massor av mindre trevliga bieffekter. Här finns ett extremt förslag på ”bieffekt”: http://www.exitmundi.nl/graygoo.htm
-
Oj! Den har möjlighet till Twinfin såg jag! Kanske nåt för Kauli? 🙂
-
@Miracle 413400 wrote:
Låter som säljarna på Top12 på båtmässan i Stockholm på det glada 90-talet. Hörde själv att de rekommenderade nämnda bräda och segel till folk som aldrig hade varit i närheten av en bräda förut. Med kommentaren att du lär dig snabbt och då vill du ändå ha de bästa och snabbaste prylarna, typ. Många nybörjare fick simma istället för att segla…
Ja det är nog inget snack om att tidiga 90-talets ”Alla vill vara slalomseglare”-tänk troligen var några snäpp mer fel än det ”alla vill ha en lättseglad freeride och efterhand bli freestylare”-tänk som rådde ett tag. En bra säljare har TVÅ öron och EN mun, vilket är skälet till att jag aldirg blir bra på att sälja.
-
Det är Persson som designar Icon va? Det seglet verkar ju funka hyfsat för Victor Fernandez trots det?
Och visst är Thomas Persson helylle, men jag har för mig att han i sin ungdom hade en annan sida. I gamla Surfsport berättade Johan Salén att Persson och hans polare ur ”halmstadsgänget” på 70-talet hade en kappseglingstaktik som gick ut på att gapa, skrika och svära så mycket att ingen vågade segla om dem.
-
@fredrik.ygge 413346 wrote:
Känns hårt, men det är kanske så det skall köras. Tänker på ett Finian citat: ”It may look as I am in control, but honestly I am just being taken for a ride”.
Det finns ett ”tvärtom”-citat från Dave White: ”The fastest runs will never feel fast, the slowest ones will feel awesome”. Han sa det när han skulle lära Boards segelsnurrande reporter att speeda. Enligt min begränsade erfarenhet verkar det stämma bättre för mig än Finians brutal-filosofi.
-
@Knatte 413248 wrote:
Enligt många ”experter” så skall brädan ligga plant i vattnet både i längsled/sidled för att gå snabbast möjligt. Så för mycket tryck på bakfoten är nog inte optimalt, utan skapligt jämt tryck på bak och framfot är nog grejen..:smile:
Jag har alltid tänkt så och konstaterat att jag seglat ifrån folk. Men jag läste nyligen ett inlägg av Martin van Meurs där han hävdade att man hade kommit underfund med att det var fel. Om man får upp nosen så gräver tailen ner sig och det bromsar lite men det bromsar inte lika mycket som den ökade våta ytan gör när brädan ligger plant mot vattnet. Å andra sidan finns det som sagt de som speedar med rätt stor våt yta och användet massor av power för att övervinna friktionen.
-
Varför deprimerande? Det betyder ju bara att du inte måste byta ut allting med detsamma. Kan du segla fort på gamla prototypbrädor och -segel så skulle jag tro att du kan segla fort på moderna grejor med. Om du däremot kommer gå långsammare ett tag innan du lärt dig de nya brädorna eller om du bums lägger till ett par knop på dina gamla resultat, det är jag säkert fel person att svara på.
-
Har för mig att jag nån gång för länge sen läste att en tio meter hög brytande våg rör sig med 40 km/h, och en 20 meters med 60. Fast att vindsurfare kör Tow-in kan bero på att vinden är svag så de inte får nån vidare fart, det behöver inte handla om att vågen är snabb som en kobra.
Eventuellt kan man överskrida maxhastigheten på väg nedför en våg, men en bräda som är gjord för att hålla hög fart på plattvatten är inte självklart snabb på vågens krökta vattenyta. Det är delvis för fartens skull som Jaws-brädor ofta är försedda med tyngder.
-
Ett: Jag blandar mig i och kommer med åsikter. Visserligen är mina åsikter lika mycket en partsinlaga som ”expertens” och risken är att killen mest blir förvirrad, men jag lär ändå blanda mig i. Vad som är ”rätt råd” är i och för sig nåt jag tack vare konfen och en del andra källor börjat inse kan vara knivigare än man tror. Det är ganska lätt att påstå att den stadigaste och allra mest lättseglade utrustningen är bäst, men å andra sidan finns det en del nybörjare som helt enkelt inte vill ha det allra mest lättseglade och faktiskt tycks vilja ha frustrationen att stå och dra rigg på alldeles för små grejor. Vilket ju å andra sidan ändå inte betyder att en Bic Allegro eller en 62-liters vågis är den ideala nybörjarbrädan för dem.
2: Eftersom jag relativt nyligen gav bort tre segel, en bom och en sittsele från 80/90-tal och körde med öppna kort (”Det här är gammalt skräp men förhoppningsvis håller grejorna ett tag till”) så tror jag att jag skulle börja babbla om det.
-
Har för mig att Scott McKercher beskrev en incident liknande DH-incidenten i nåt nummer av Boards eller Windsurf. En kille duckdök rakt in i fenan på en dansk slalomseglare som låg på vågens baksida och körde med fullt tryck. Den vågsurfaren fick genomgå många operationer innan hans käke var någotsånär återställd.
-
@Oregistrerad 413323 wrote:
Sedan har vi nästa problem: Hur vet en surfare (eller annan båtförare) att det är en dykare under, och inte bara en boj man måste spana in (eller runda)? Vissa (långt ifrån alla) har texten ”diver below” eller liknande men den är ibland svår att se.
Jag skulle nog vilja säga att det bästa antagligen är om åtminståne nån av dykarskolorna har en båt att fräsa omkring i. En liten bemannad gummibåt är nog oöverträffad som ”dykboj” av väldigt många skäl och kan säkert vara till nytta även för eleverna.
Sen ska sägas att ni kanske är klumpiga men även vi vindsurfare har ett visst mått av osmidighet. Utöver den usla kryssförmågan i låg fart så krävs det mycket stor skicklighet för att reglera hastigheten på vissa typer av små brädor, antingen håller man över 25 knop eller så står man helt stilla, eller ligger i värsta fall i vattnet och simmar. Med såna brädor väljer även de som kan att köra för fullt, för då har man åtminstone god styrfömåga.
-
Låter som att Roxens Windguru heter Patrik. 🙂
-
@simpa89 413227 wrote:
Kanske är det detta reportaget du talar om?
http://www.boards.co.uk/articles/index.asp?ID_A=311&article_type=23Absolut!