Forumsvar skapade

Sida 157 av 290
  • rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    8 september, 2007 vid 19:49 som svar på: Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

När Barry Spanier (som iofs verkar vara lite extrem i sina åskiter om hur viktig masten är) var förbi i Sverige, sa han nåt om att han försökte anpassa seglen till kortast möjliga mast, för i allmänhet funkar segel bättre ju kortare masten är. Det finns säkert med nåt om rimliga gränser här, men det ligger i linje med mina personliga erfarenheter. Jag har en SC-RDM 400 som jag använder till 5.7, 5.0 och 4.5. Det är bara 4.5:an som är designad för 400, de andra är egentligen designade för 430. Det intressanta är att jag upplever 5.7:an och 5.0:an som väldigt sköna segel, medan när jag har seglat 4.5:an så har den känts stum, vinglig och väldigt on/off.

Nu är det inte säkert att det betyder att 4.5:an funkar dåligt med 400, de gånger jag har använt den har jag oftast varit toköverriggad, och jag har kanske inte lärt mig hitta trimmet i den o.s.v., men nånstans har jag en känsla av att jag borde prova den med en 370 när jag skaffar en sån.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    7 september, 2007 vid 22:19 som svar på: 3.7 segel till 103L bräda

@Kapten K 412624 wrote:

Ärligt talat, köp inte 3.7 för segling i sverige
    jag köpte en ny 4.1a 1998 jag har seglat på den 3 eller 4 gånger!
    Däremot är min 5,3a från samma år väldigt väl använd.
    98 vägde jag 75kg nu betydligt mer, men ändå…

Det där handlar om attityd, prioritering och inställning till saker och ting. Visst är det sällan en 3.7:a kommer till hands men jag hatar att stå på land för att det blåser för mycket för mina grejor. Visst, man kan sticka ut med en 4.5:a i kanske 20-25 m/s, kanske ännu mer om man begränsar sig till att tok-kryssa i snigelfart nästan rakt mot vinden, men i mina ögon är det inte vidare kul och mest ett sätt att få dödsångest. Med ett riktigt litet kit kan man i stället ha rätt kul i såna vindar. Simmer har en 2.9:a på sitt program i år och jag funderar lite på om jag ska försöka komma över en. Visst, den kanske kommer fram en gång vart tionde år, men den enda gången tror jag att jag kommer vara rätt glad över att ha den.

Sen ska sägas att det egentligen inte finns nåt som helst förnuft eller rim och reson i det tankesättet, ska man vara förnuftig behöver man nog egentligen inget under 7.0 och så skiter man i att det ibland råkar blåsa lite mer. Fast hur kul är det?

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    7 september, 2007 vid 20:10 som svar på: 3.7 segel till 103L bräda

@Ola_P 412590 wrote:

Det kommer fungera (3.7 på en formula misstänker jag kan gå under epitetet ofungerande). Problemet är inte så mycket att det blir lite obalanserat som att 103 liter är tokigt stort när det faktiskt blåser 3.7, dessutom brukar det innebära rejält stökigt vatten.

Jag har seglat 3.5 på en 95 liters freestyle. Det blir lite skumt, och inge kul om man inte har ordentligt platt vatten.

Har du <4.4 som minstasegel idag så kan du ju alltid fylla på med en 3.7a, men blir steget större än så, så låt bli och köp nått som blir ett lagom steg från det större seglet. En annan sak som är viktig till småseglen är att ha rätt mast. Börjar du räkna med det så närmar sig snart budgeten vad en bräda kostar. Och om du kör minstaseglet på en för lång mast idag, så är nog ytterligare en mast och ett par fenor den bästa investeringen du kan göra.

Nu håller jag med. Att säga att det inte funkar tycker jag är fetfel. Ignorance is bliss, det går rätt bra tills man inser vad man går miste om. Hoppet mellan 4.4 och 3.7 kan jag inte säga så mycket om eftersom jag aldrig haft nåt mellan 4.5 och 3.5 men av nån anledning har jag sällan upplevt att 4.5 känts för stort och 3.5 för litet. Däremot kan det finnas vettigare investeringar, som du säger.

För att trycka lite till på ”ignorance is bliss”-biten passar jag på att påpeka att jag numer tenderar att välja för liten bräda snarare än för stor, jag vet att man ofta har roligare på en mindre bräda, blir för ivrig och förstör seglingen med grejor som knappt håller sig ovanför ytan.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    7 september, 2007 vid 19:56 som svar på: 3.7 segel till 103L bräda

Dagens brädor är iofs lättare. Det kan hända att det gör skillnad. Fast i början av 90-talet såg i alla fall jag rätt många som körde med sina Sunset slaloms eller Astro Rock (125 liter!) med väldigt små segel och alldeles för styva master. Efterhand skaffade vi oss en efter en betydligt mindre brädor och dessutom vettiga master och då insåg vi att det vi hade kört på tills dess inte var nån höjdare, men innan dess gick en del av oss i vanföreställningen att vi hade haft en kanondag på vattnet. Att brädorna var rätt tunga kan ha hjälpt till, en tung bräda blir lugnare i vattnet än en lätt.

Tror du att du kommer skaffa en mindre bräda någorlunda snart ser jag inget fel i att skaffa en 3.7:a bums. Du utökar faktiskt ditt vindregister, men inte alls så mycket som om du hade haft en mindre bräda till.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    7 september, 2007 vid 19:37 som svar på: 3.7 segel till 103L bräda

Tänka sig. Jag tyckte precis jag skrev ”Efter det vill man aldrig segla hundralitare med 3.5 igen”. Jag måste ha drömt.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    7 september, 2007 vid 19:33 som svar på: 3.7 segel till 103L bräda

@dr Masse 412577 wrote:

Lyssna på Rasmus. Vad vet väl Ola_P och Oåxen, två av de mest rutinerade surfarna här på konfen?

Skaffa 3.2 till din 103-liters när du ändå är igång. Snart kommer höststormarna.

Läste du hela inlägget?

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    7 september, 2007 vid 19:24 som svar på: 3.7 segel till 103L bräda

Jag håller inte med. Jag körde mycket 3.5 på min Electric rock, 102 liter. Jag skulle snarare säga att det funkar utmärkt fram tills den dagen man provar att sätta 3.5:an i en bräda på 60-70 liter. Efter det vill man aldrig segla hundralitare med 3.5 igen. Jag vägde 60 när jag hade electricen.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    7 september, 2007 vid 19:20 som svar på: Vindsurfare o dykare

@Kamaaina 412559 wrote:

Att folk orkar bry sig.
    Tydligen är det ingen som förstår sig på ironi heller.

Eftersom jag inte begriper ironi så funderade jag på att starta en en klubb för ironi-analfabeter och bjuda in Dreadlock till den. Fast jag lät bli. Det hade ju kunnat vara ironiskt och i mitt tycke rätt onödigt.

Dessutom tycker jag debatten är bra. Det är bra att få andra vattensportares perspektiv på vårt surfande, trots allt liknar deras inställning till oss lite vår inställning till kitare, som jag skrev i ett tidigare inlägg.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    7 september, 2007 vid 19:12 som svar på: Vindsurfare o dykare

@Oregistrerad 412518 wrote:

I en sund värld finns ett tredje alternativ! Att ställa in seglingen om den inte kan utföras utan risk medmänniskors liv o hälsa.

Ja eller ställa in dykningen om det är för farligt med tanke på vindsurfare i vattnet. Allt till mig, ni andra ska inget ha!

Antingen kan vi slåss om den exklusiva rätten att vistas i björkvik eller så kan vi försöka samexistera. Jag tycker personligen samexistens låter som ett trevligare alternativ.

Jag vet inte om ni dykare kan dyka när som helst eller om ni måste ha rätt förhållanden, men för oss är de rätta förhållandena ganska ovanliga och då de uppenbarar sig vill vi segla och alla har inte råd att åka till västkusten när en bra prognos kommer.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    7 september, 2007 vid 15:31 som svar på: Vindsurfare o dykare

Hej Olle.

Det är trevligt för er att ni har rätten på er sida och att vi är skyldiga att känna till gällande regler etc., men hur mycket hjälper det den dagen en dykare blir ihjälseglad av en okunnig vindsurfare? Klart att vindsurfaren antagligen har en rad rättsliga påföljder att vänta men den stackars framlidne dykaren får inte livet tillbaka för det.

VIdare så gäller det att håla isär begreppen okunnig och oerfaren. En okunnig vindsurfare kan mycket väl ha stor erfarenhet och teknisk skicklighet. Blåser det väldigt mycket seglar antagligen en sådan vindsurfare på en liten hårdvindsbräda, och de brädorna är i vissa fall extremt svåra att framföra i låg fart. I värsta fall sjunker brädan när farten blir för låg, seglaren har två alternativ: segling i full fart eller simning med komplett vindsurfingutrustning i släptåg. Det är lätt att förstå vad de flesta väljer om man nån gång har provat alternativ två.

Vidare är det inte så många ställen i Stockholm som erbjuder de jämna, hårda vindar vi surfare vill åt, så vi trängs ofta på samma ställen fast vi har en hel skärgård till förfogande, precis som ni gör.

Ta och inse verkligheten, genom att informera och föra dialog på plats kan ni rädda liv!

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    7 september, 2007 vid 13:09 som svar på: Liten vågis med två fenor?

Det intressanta med jämnt vs udda antal fenor är väl att med udda antal så sitter en fena i mitten. Med jämnt antal fenor sitter alla mer eller mindre på kanten. Det medför att halva fenarean regelbundet kommer nära vattenytan när man svänger och helt plötsligt jobbar bara halva fenytan. Med en mittenfena har man alltid minst 2/3 av fenytan i arbete.

Å andra sidan ger en mittenfena en massa hävstångsverkan som kan vara rätt ansträngande för underbenen.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    7 september, 2007 vid 12:57 som svar på: Vindsurfare o dykare

@Kamaaina 412455 wrote:

Det är klart dykarna får flytta på sig…. annars får de ju en fena i ryggen och det vill de väl inte?

Det argumentet kan iofs användas i fler sammanhang. Klart att vi vindsurfare får flytta på oss om nån vill kita, annars slashar de oss med sina långa linor. Klart att seglare ska hålla sig undan när jag vill blåsa omkring i 50 knop med min dubbel-v8-RIB. Om du hatar trafikanten så kör över trafikanten, för vad har den fjanten på din väg att göra?

Kanske trots allt är trevligare att hålla varann i handen och sjunga we shall overcome.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    7 september, 2007 vid 12:44 som svar på: Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

@Bjornen 412359 wrote:

Jag kollade på Neil prydes sida igår och dom verka ha ett segel som heter ZEN som går att köra 5 storlekar med samma mast och bom. Hela den iden verkar rätt smidig sen om det fungerar i praktiken det får någon annan uttala sig om.

http://www.neilpryde.com/sails-2008/crossover-sails/zen-2.html

//Björn

Det där är intressant. NP lanserade det konceptet under namnet Shock i bårjan på 90-talet. En segellinje som skiftade karaktär våldsamt genom storlekarna, största storleken hade cambers, i mitten fanns ett raf-slalomsegel och minsta storleken var ett vågsegel. Till linjen hörde en mast, en bom och en bag som också hette Shock. Bagen såg ut att vara måttsydd så att en komplett shcklinje precis skulle få plats.

Shock försvann rätt fort och ingen verkar ha försökt sig på nåt liknande. Nu provar NP igen. Undras varför konceptet har så svårt att slå, det verkar ju hur som helst som att många köper kompletta segellinjer.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    7 september, 2007 vid 12:31 som svar på: "Ny" bräda sönder?? 🙁

Tejp som inte sitter ”fastklämd” av epoxin bör gå lätt att dra bort. Vitsen är att tejp brukar fästa bra på allt utom epoxi, typ.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    7 september, 2007 vid 02:16 som svar på: Billigaste surfresan?

Kapstaden.

Sida 157 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA