Forumsvar skapade

Sida 158 av 290
  • @The_Novice 412191 wrote:

Haha, äntligen? Konstiga behov som en del går och bär på. Det där är ju bara science fiction… 😀

Scifi eller inte så skulle det sänka kostnaden och miljöbelastningen radikalt för rymdfarten, och det finns som sagt folk som anser att det snart är verklighet.

Borfiber är också skoj, men bor är ju tyvärr ett sånt där ämne som ”mobbas” av kärnsyntesprocesserna i våra stjärnor, så det blir ju dyrt. Varenda stjärna ägnar ju däremot minst några tusen år åt att tillverka kol, vår sol lär göra det i tiotals miljoner år. Alltså är kol ett bra byggmaterial.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    6 september, 2007 vid 23:36 som svar på: "Ny" bräda sönder?? 🙁

Ett tips är att vanlig genomskinlig plast-tejp är rätt bra på att hålla Epoxi på plats, Jag har renoverat en träbåt och på ett och annat ställe förstärkte vi gammalt trött trä genom att göra en ”gjutform” av tejp och bara hälla i epoxi. När epoxin härdat drar man bara bort tejpen.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    6 september, 2007 vid 13:10 som svar på: Film, F2 Speed Challenge, Haga Park, 2007

Kollade just på filmen. Respekt åt alla som speedar i den sjön, speciellt de som inte har ett förflutet som puckelpistfantomer. Inte många som inte såg ut att ha minst ett finger på knappen till katapultstolen. 🙂

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    6 september, 2007 vid 13:07 som svar på: Speed brädan: bräd & kort vs smal & lång

Hur som helst borde det vara självklart att inte alla seglar på produktionsbrädor. Om ingen seglar på custom och prototyper så utvecklas ju inte materialet.

• @The_Novice 412119 wrote:

Tyvärr så är friktionen väldigt låg mellan olika kolnanorör (ytan är i princip grafit), och även mot andra material, så när man gör rep så kan man inte alls utnyttja styrkan hos de individuella rören… :frown:

Som jag förstått saken så finns det ett problem med att tekniken idag inte tillåter att man gör längre nanorör än nån millimeter. Det som rymdhissfolket hoppas är att det ska bli möjligt att tillverka närmare tio meter långa nanorör. Då blir friktion och andra parametrar tillräckliga för att man ska kunna tillverka rep i nanorör och då kan man äntligen tillverka ett rep som går från marken och ut förbi omloppsbanehöjd och som håller för sin egen tyngd.

Ett tio meter långt nanorör tycker jag låter som en väldigt bra grej, det borde vara möjligt att använda en sån sak i ett laminat, hur dåligt det än fäster.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    6 september, 2007 vid 12:47 som svar på: Historiska ögonblick inom vindsurfing!

Jag tror det var nån gång på 30-40-talet fenan uppfanns. Det var de där som stackt ut i Makaha för att surfa i stora vågor som uppfann den, tror jag. Nån av de killarna var i alla fall väldigt innovativ och brädorna utvecklades väldigt fort eftersom de gamla fenlösa plankorna funkade riktigt dåligt i stora vågor. Jag hittade en massa surfhistorik nån gång när jag googlade på de olika personerna som omnämns i Endless Summer. Butch van Artsdalen, Miki Dora och så vidare…

I övrigt var det en härligt förvirrad text, även med 80-talsmått.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    5 september, 2007 vid 22:17 som svar på: Film, F2 Speed Challenge, Haga Park, 2007

Fartradar från polisen om jag minns rätt. En kompis på Öland som är polis var inblandad och satt en del i tornet.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    5 september, 2007 vid 22:11 som svar på: Våghastighet

@Davo 412039 wrote:

Du vet visst allt. Hur känns det att veta så mycket om precis allt?

Det beror på när du frågar. När jag kommer på nåt jag inte kan är det skoj för då finns nåt jag kan lära mig. Känslan av att inte ha nåt mer att lära sig suger men å andra sidan har man ju fetfel när man känner så.

För övrigt kan du trösta dig med att jag mindes fel med formeln för vågors hastighet. Jag hade för mig att det var rot(g/d), vilket det ju av uppenbara skäl inte kan vara.

Vad ska man förresten förstå ironi för?

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    5 september, 2007 vid 22:06 som svar på: Vindsurfare o dykare

Jag föreslår en skylt på stranden. Jag har aldrig sett en dykflagga och kände inte till hur dykflaggan såg ut och jag brukar ha hyfsad koll på såna saker. Det finns säkert många vindsurfare som inte har en susning om dykflaggor. I värsta fall använder de flaggan som rundningsmärke eftersom många surfare gillar att ha nåt att gippa runt.

Jag skulle föreslå en skylt på stranden, med text i stil med ”Snälla vindsurfare, vi dyker där ni surfar, segla försiktigt vid våra flaggor”, och en bild på en dykflagga. Visst, det kanske är att idiotförklara oss men i allmänhet gäller att man inte kan informera för mycket.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    5 september, 2007 vid 20:25 som svar på: Swespeed på G

@andersbq 411977 wrote:

Och det coola var när han satte 43,34 så gippade han bara ut mot havet, för att höjda tillbaka till starten igen.

Jag har en minnesbild av ett gammalt klipp där dunken får kastfall precis på mållinjen, planar en bit på axeln med benen i vädret, gör en kullerbytta och sen sjunker igenom. När han reser sig upp, kommer hans tid eller nåt upp på nån display och han sträcker armarna i vädret.

När kan det här ha ägt rum eler har jag drömt?

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    5 september, 2007 vid 20:19 som svar på: Våghastighet

Jodå, jag höll fysikaliskt seminarium om vågor när jag pluggade i Linköping runt -91. Har förmodligen kvar materialet och referensartiklarna nånstans, jag frågade en hydrolog på SMHI om var det fanns intressant studiematerial och åkte sen upp till Norrköping och SMHI:s bibliotek för att leta upp de intressanta bitarna och fotokopiera dem.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    5 september, 2007 vid 19:40 som svar på: Nyinflyttad student i stockholm

@OLANDERSSON 411997 wrote:

Jag tycker att du ska koncentrera dig på dina studier för om du ska försöka segla i stockholm kommer du bara bli förbannad och särskilt utan bil. Jag har försökt nu i snart 9 år och mina bra surfdagar här är lätträknade och dyra. vänta du till du ska tillbaka till skåne om ett par år, det e ett tips.

Man blir en gladare flitigare student om man får surfa. Fast jag är ju inte freestajlare och kan acceptera att seglet är stort som en ladugårdsvägg och att fenan är rena centerbordet.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    5 september, 2007 vid 19:38 som svar på: Nyinflyttad student i stockholm

Å andra sidan, som student har man rätt gott om tid och kan disponera den rätt bra. Det stämmer väldigt väl vad fastforward säger, nästan alla stockholmsspots är mer eller mindre beroende av en specifik vindriktning för att funka så vill man maximera surftiden är bil ett måste.

Men är du beredd på att missa en och annan dag p.g.a. fel vindriktning och att skaffa lite stora prylar (typ 9-10 kvadrats segel och matchande bräda) så kan du få väldigt mycket seglat.

Vad gäller var du kan ha brädan, prova att ta dig till de olika ställena med kollektivtrafik först innan du bestämmer dig. Till Görväln är det t.ex. rätt långt att åka från lappis, först ska man in till stan, sen till Karlberg och sen pendel ut. Sen är det en rätt lång sträcka som man inte kan åka kollektivt annat än under sommaren. Lösningen är att cykla ner till Karlberg, ta cykeln ombord på pendeln och sen cykla till badet. Ett problem här är att man inte får ta cykeln på pendeln i rusningstrafik. Att cykla hela vägen är också ett alternativ, det är ungefär 2-3 mil och det kan ofta gå fortare än att åka kollektivt.

Tyresö är också ett alternativ, men jag tror det tar lång tid att resa dit även om man inte behöver promenera så långt mellan bussen och stranden. Sen finns fågelöudde och erstaviken. Alla med sina för- och nackdelar.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    5 september, 2007 vid 18:57 som svar på: Billigaste surfresan?

Bahia Feliz på Kanarieholmarna är väl inte fel men det är lite tidigt på säsongen för det.
    Sydafrika (runt jul) är väl känt för ylande 4.0-vind och stora vågor på havet plus plattvatten på sjön.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    5 september, 2007 vid 16:08 som svar på: Billigaste surfresan?

Marocko?
    Sydafrika?

I marocko finns det uthyrningar men om det finns i sydafrika vet jag inte. Däremot har sydafrika rykte om sig att vara det billigaste man kan leva i.

Man kan också vara lite cynisk I-landsjävel. Ju fattigare land man reser till, desto billigare är det att leva där. Måste invånarna klara sig på en dollar om dagen så vet man att det går att leva så billigt där.

Sida 158 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA