rasmus_w
Forumsvar skapade
-
@NLC 410173 wrote:
Är det bara mina bommar som har märkningar för varje 5 cm på ”insidan”?
Nej men vissa av oss kommer inte ihåg vilket av de identiska märkena som är vilket.
-
@challq 410102 wrote:
Ahh, jo, det är klart men, den suger hårt eller? Eftersom ingen värkar intresserad av en billig bräda.
Om jag inte hade köpt den här söndriga skiten som värkar skitsvår att laga (hehe, nej har fortfarande inte lagat den) så hade jag nog köpt en sådan bräda och en lite större.Så länge den inte suger vatten lär den inte suga hårt. Det är väl mest det att de flesta hellre vill ha en lite nyare bräda trots att det kostar lite mer. Men läs gärna ”allt var inte bättre förr”-tråden för lite perspektiv.
-
@40knots 409953 wrote:
Skall man göra seriebrädsrekord kan man väl använda missilen men är den inte lite väl bräd för topphastigheter? Förr i tiden använde vi alltid så smala brädor som bara möjligt. Vissa WC killar envisades med att använda små SL brädor, tex Björn men när man skulle sätta V-rekord var det alltid smala brädor som gällde. Pucher och White tävlade ju i seriebrädsklassen men även dom bytte till custom brädor för sina personliga rekord. Ingår det i sponsorkontraktet måste man ju följa det men annars skulle jag nog tro att smalare brädor är snabbare. Sedan måste man ju beakta praktiska aspekter så som vattenstarter, byig vind, kryss och vad andra använder för brädor etc. Det skall bli intressant att se hur killarna klarar sig. Om inte Lasse kommer över 35 knop äter jag upp min hatt! Lycka till.
Jag tror att det du har missat är att man i mitten av 90-talet kom underfund med att extremt smala brädor inte var så snabba som man trodde. Eller, problemet var att de var svårseglade och det gjorde att man trodde det gick väldigt fort även när det inte gjorde det. Ofta verkar det vara så att en lättseglad bräda (jävlar vad pisk jag riskerar att få från GetWet m.fl. nu 🙂 ) är detsamma som en snabb bräda.
Rekordförsök i ”kanalen” görs fortfarande på väldigt smala custombrädor, men de är snarare 40-45 cm breda än 30 cm. Däremot är de runt 220 cm långa, så korta brädor antar jag att du inte hade på din tid?
-
En annan sak man lätt kan konstatera efter att ha läst den här tråden är att man ber om skador när man bara har en fot i stroppen. Med bägge fötterna i stropparna är man stabil och rätt lite kan hända, och med bägge ur kan inte så mycket hända (om det inte är grunt) heller.
-
Den är rätt billig för att den är rätt gammal, skulle jag tro. Att sen en butik tar lite bättre betalt än en privatsäljare är inte så konstigt, butiken måste ju stå för garanti och annat.
-
Det som väl skiljer mellan rejsare och freestylare är väl framförallt hur brett isär tamparna sitter. Freestylare har ju ofta tampfästena väldigt tätt ihop, ibland inte ens en fingerbredd isär. Många rejsare (kolla in Dunken eller Micah Buzianis) har linorna betydligt mer brett isär, bland annat för att det gör att man kan använda friktionen i kroken för att finjustera trimmet. Däremot påstår Cribb att alla bra seglare har bakre fästet på samma ställe oavsett hur brett isär tamparna sitter.
Själv har jag provat hans trim en del och tycker överlag det verkar funka bra. Jag blir lite trött i framhanden men det trevliga är att ju mer drag man har i seglet desto mindre får framhanden jobba, och när man börjar bli överriggad känns det helt neutralt. Vilket jag ser som en bra grej eftersom det leder till att man väljer större segel i en given vindstyrka.
-
@Ola H. 410027 wrote:
Jag tycker inte det är helt sant. Eller i ala fall inte hela sanningen. Min fru jobbar med vattenstarten (drar aldrig rigg, bara vattenstartar, oavsett bräda). Hon tycker ändå det är rätt stor skillnad mellan olika brädor och det gäller faktiskt även om de har liknande volym (jag råkar ha 4 olika brädor från 99-101 liter…).
Vad är det som skiljer? Jag har hört sägas att det är jobbigare med en tjockare bräda eftersom man så att säga måste komma högre upp innan man står på brädan, men å andra sidan brukar jag ha rätt stora segel (typ 10 kvadrat) när jag seglar så tjocka brädor och då överskuggas det problemet av att det generellt är tungt att vattenstarta monstersegel om vinden är det minsta byig.
Annars har jag bara upplevt en komplikation vad gäller volym och vattenstart: På vissa små brädor tenderar nosen att sjunka om man inte tar det väldigt piano med bakhanden när man vattenstartar. Fast så fort man har en fot på brädans tail brukar det inte vara nåt problem längre, sjunker nosen då så är det bara att trycka lite med bakfoten så kommer den upp igen.
Dessutom verkar det senare problemet ligga på listan över konstiga problem som bara jag råkar ut för.
-
Jag tror att mycket av det som står i annonsen handlar om att den gamla screamern beter sig som en mycket mindre bräda av idag. En modern 85-litare (nu tror jag iofs att jag lämnar målet öppet för Ola H) är ungefär lika bred och kanske också är lika bred i tailen och kommer antagligen att vara lika snabb och skoj som den gamla screamern.
Jag känner igen det där med gipparna. Många brädor av idag har rätt mycket kurva i outlinen baktill och om man då vräker riggen framåt/mot vattnet med ett rejält nacksving och hänger i bommen för kung och fosterland så gräver den nya brädan ner sig rätt bra i vattnet och stannar medan gamla antikviteter levererar en grym gipp.
Farten känner jag däremot inte igen. Min gamla RRD från -95 är visserligen fortfarande snabb som ett as, men när jag provade en Tiga 275 ACR från -92, som jag brukade anse som toksnabb innan jag hade provat RRD:n, så kändes den bara tung och trög och att få den att gå någotsånär fort kändes som en kamp, för det mesta såg jag bara massa folk segla ifrån mig.
-
@Svenne 409898 wrote:
Finns flera stycken, men de fjösar inte runt med segel.
Nåja. Ett segel är en sak till man kan få i skallen om man vurpar.
-
Det jag mest tänker när jag ser den är om det finns nån risk att man sätter foten i rutan när man t.ex. slår (och är riktigt klantig) eller så och vad som då händer.
-
Egentligen rätt konstigt att det är så få tjejer som rippar hårt i riktigt tuffa förhållanden. Om jag fattat det rätt finns det något av en tjej-koloni i Pozo men det är nästan ett undantag. Har nån hört talas om en tjej som rippat Torö stenstrand?
I rätt många andra sporter finns det ju en hel del tjejer som laddar väldigt hårt. Ta t.ex. hästhoppning, många tjejer elitsatsar och ett litet ynka misstag kan ju leda till att man hamnar under ett halvt ton häst och då är ju chansen hyfsad att den elitsatsningen är slut för gott.
-
@Surf Maccan 409795 wrote:
Det har du ju rätt i. Vet inte om Smhi har någon prognos för lufttryck men om dem har det kan säker ett par tusen gånger det normala trycket inträffa
samtidigt som denna temperaturrusningen. Då faller ju faktiskt regnet. Men usch nä, det är ju inget surfväder!Det är till och med troligt att en sån stegring av lufttrycket skulle hetta upp atmosfären väldigt mycket (antagligen tusentals grader men det är handviftande, inte räknande bakom det påståendet), och dessutom skulle det nog blåsa en del. Hatten av för den som pallar att surfa i det vädret däremot!
-
@Knatte 409782 wrote:
Screamer 117 är ju från 2003 och är väl en bra bräda och är ju 65 cm bred, så om du inte är helt grön så borde det väl funka för dig.
Tar och rättar mig själv. Jag kanske borde skrivit ”marginellt smalare” och inte ”lite smalare”. Brädorna har ju blivit lite kortare och bredare för en given volym sen 2003 men det rör sig ju inte om några större skillnader. Min gamla RRD ligger nog nånstans kring 110-120 liter volymmässigt och då snackar vi skillnader, bredden ligger nånstans runt 55 cm.
-
@Surf Maccan 409767 wrote:
Det faller nog inte ner som regn då heller, vattenånga:crazy: . Men hur går det till?. Ja man kan alltid lita på smhi.
Jag sa att vi snackar högtryck. 293 grader är en bit kvar till vattnets kritiska temperatur på 374 grader och alltså kan det komma regn om bara lufttrycket är tillräckligt högt.
-
Sen kan man väl säga att PWA försökte lösa problemet med halva slalomstegar genom att införa race, som väl liknar ursprungsförslaget här i tråden: I hård vind kör man slalom och i lätt vind course, men allt räknas samman i samma resultat.
Nackdelen med ett sånt format är ju att man kanske behöver fler brädor. Å andra sidan har det kanske fördelen att de flesta slalomrejs genomförs med brädor som är lite smalare än de där maximala 85 cm. Annars blir det väl lätt så att den som vill tävla i både slalom och formula måste ha två brädor som båda funkar i superlätt vind och där sprack budgeten för hårdvindsbrädor.