rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Hur är det med bogar? Som jag har fattat det så har trimaraner ett övertag på väldigt djupa slörar, plus att de fixar helt andra kryssvinklar än en vindsurfare, medan vindsurfare har ett övertag när man ligger runt halvvind. En riktigt toköverriggad vindsurfare har väl dessutom en grym VMG på kryssen (speciellt formula men som jag fattat det kan t.o.m. speedbrädor kryssa ifrån det mesta om det bara blåser rejält) trots att man inte tar så himla bra höjd.
-
Klart e-rayen kan ska upp i 30. 🙂
Kolla tråden ”Fanatic Shark fast?” på Fanatics forum så hittar du Martins kommentarer. Utöver att han fick den att gå fort så var han överraskad av hur kul det var att segla en så stor bräda. Han spöade ett helt gäng folk som körde på riktiga speedprylar den dagen.
Sen beror nog en hel del på Martin och inte på Sharken men det är en annan sak. 🙂
-
När jag riggar så drar jag i bomöppningens överkant, inte nere vid foten. På så vid brukar det bli mycket enklare att sträcka seglet hela vägen utan veckande.
Vid nedriggning är det ungefär samma sak. Om man bara ser till att segelfoten glider upp en bit på masten så brukar masten räta ut sig rätt rejält och då blir det enklare att dra ut den. Om man sen vrider runt masten samtidigt som man böjer den lite lätt neråt så brukar den glida ut ur masten snällt och fint.
Plus då en sak man ibland glömmer. Toppgrunkan (piggen som går ner i masten eller ”hatten” enner hur det kan se ut) greppar ofta masten rätt rejält och så länge den sitter i kan det vara besvärligt att få ut masten snyggt och enkelt. Att traska upp till toppen och se till att den släpper brukar underlätta ordentligt.
Själv har jag mest problemet att seglet ofta blir lerigt när jag riggar ner i beckmörker och när jag sen tar hem seglet skitar jag ner.
-
rasmus_w
Medlem20 augusti, 2007 vid 23:07 som svar på: Intressant artikel om Design of waveboards i Boards AugJa, lösnummerpriset blir ju 950:-, så lite spar man ju hur som haver.
-
Om man ”förbättrar” både slalom och racelinjerna så köper rejsputtarna två nya segel per år.
Men visst, det verkar finnas en skiljelinje mellan olika designers, både när det gäller brädor och segel, där vissa anser det vara en bra idé att segmentera till max medan andra (extremfallet kanske är Dave Ezzy) ser det som totalt onödigt.
-
rasmus_w
Medlem20 augusti, 2007 vid 21:35 som svar på: Intressant artikel om Design of waveboards i Boards Aug@NLC 407273 wrote:
Synd bara att tidningen kostar 95 spänn i lösnummer på Pressbyrån, någon som har koll på vad en prenumeration går lös på (helst i pappersvarianten, jag har inte med mig laptopen in på muggen).
Gå in på http://www.boards.co.uk så kan du kolla själv, och du kan beställa prenumerationen därifrån. Minns inte riktigt priset men jag tror det hamnar på ca 5-600 per år, dvs lite drygt halva lösnummerpriset.
-
@getwet 407229 wrote:
Rasmus…..det är en väsentlig skillnad på en formula 9.0 och en slalom 8.4.
det är därför det finns en slalomline, ofta under 9.0 och en formula line från 9.0 och uppåt. Seglens arbetsuppgift skiljer sig markant och därför klarar en formula rigg mer vind (läs att dom ska ha ett bra tryck på kryssen, vilket inte alls är lika viktigt på ett slalom, och definitivt inte på ett speed) På slalom söker man mer bottendrag för att snabbt komma igång efter en gipp, och maximal fart på halvvind eller lätta slörar. Ett speedsegel ska ge max power på extremt djupa slörar, därför är dessa segel sydda på ett helt annat sätt än formula. Ett formula segels främsta uppgift är att mata höjd och hålla farten på en extrem vinkel, sedan kan slören justeras med uthalstrim som någon redan påpekat. DET är den största anledningen till varför formula seglare håller stora segel länge………15 ms och 8.4 slalomrigg, aldrig i livet att någon kör med det och definitivt inte med den storleken av bräda!
Jag tar och citerar Barry Spanier:
Barry Spanier wrote:at one time there were race sails… for racing. then some guy at a really big company decided that if he had two race sails, one for slalom and one for course racing that he could sell twice as many ’race sails’. that was when there was slalom and course racing. the guy who used the sails called ’slalom’ won all the races (almost literally all the races, not just the events). the guy with the ’race’ sails was always second. after awhile, people didn’t buy the course racing sail version anymore. and course racing itself began to evolve into the use of wider and wider boards. the sails got bigger and bigger. then the pros quit r acing slalom, and everyone forgot about ’slalom’ sails, at least until that same little guy decided again that if he had two ranges of race sails he could probably sell more race sails to people who believed him that there needed to be two different sails for both kinds of racing.
Hela tråden finns på http://www.mauisails.com/forum/viewtopic.php?id=1047 och ämnet har kommit upp några gånger på det forumet. Enligt Spanier så funkar tr3 (och de flesta andra racesegel) i 9-10 kvadrat precis lika bra till lättvindsslalom som till hårdvindsformula. Anledningen är att ett segel som används till kryss i hårdvind och ett segel som används till slör i lätt vind seglar i ungefär samma skenbara vind.Sen finns som sagt hävstångseffekten. På en smalare bräda har du mindre hävstångseffekt och kan därför inte hålla lika stort segel i samma vind.
-
Framförallt går det ju inte att segla på normala ”slalombogar” om man sticker ut och är bisarrt mycket överriggad. Kryssa så nära vindögat man kan och slöra riktigt djupt (om man klarar att få brädan att falla av utan att nån katastrof inträffar) är vad som funkar, allt som ens är i närheten av halvvind är bara att glömma.
-
@NLC 407026 wrote:
Är det ändå inte tvärtom? Att med smalare bräda hanterar man mer vind (och tillhörande småvågor, aka chop) bättre? Låter för mig helt orimligt som att en större bräda skulle ha ett högre vindregister.
Som jag förstår det är JP:s Slalom 134 en utpräglad lättvindsslalom (med rek minimisegel på 7.8, ideal 8.4) eller är jag helt ute å cyklar nu? Till 2008 verkar den ha bantat rejält till 119 liter med liknande övriga mått och segel rek.
Visst är det en utpräglad lättvindsslalom, men formulakillarna seglar med 9,0 i uppåt 15 m/s vad jag har förstått, så därför borde en 20 cm smalare bräda med 8,4 kunna seglas i ungefär lika mycket vind. Nu är ju hävstångseffekten av den breda tailen en viktig anledning till att det går att hålla så stort segel i så mycket vind, men 80 cm är rätt brett det med och 8,4 aningen mindre, därför gissar jag att det går att segla det kittet i ungefär lika mycket vind.
Hur som haver, envisas man med att segla på en så stor bräda vinner man inte mycket kontroll på att gå ner ytterligare i segelstorlek.
Och nej, att segla en 80 cm bred bräda i kuling är inte det minsta optimalt hur man än ser på saken. Det går men att gå ner några storlekar, både vad gäller bräda och segel, är en klart vettigare idé.
-
Ja det var bakre underbenet jag menade.
-
@Carl R 406978 wrote:
Hmm, vad vet jag.
Tycker iallafall inte att riggens position längsledes spelar nån större roll när det går undan. Känns som att det viktigaste är att det är ordentligt inskotat och att man hänger ut ordentligt.Riggens position längledes spelar absolut roll. Lutar riggen rejält bakåt så får du minimal våt yta och grym belastning på underbenet. Med riggen lite längre fram fördelas belastningen jämnare mellan fötterna.
-
Om jag fattat saken rätt så är brädan 80 cm bred. Minsta segel som rekommenderas med den är 8,4. Med tanke på att jag kan segla 75 cm bred bräda med 9,7 i närmare 10 m/s så borde du nog kunna segla i uppåt 12-15 m/s med de grejorna. Däremot kan jag tänka mig att en lite mindre bräda funkar bättre i så mycket vind, fast jag är en liten räka, har du gjort 40 knop i Tarifa är du antagligen en rätt stadig bit och kan säkert hålla grejorna i grymt mycket vind.
-
@Carl R 406927 wrote:
Jag upplever att när det planar ordentligt så funkar det utmärkt med mina prylar att ha seglet lutat helt bakåt så att gapet är stängt a’la 90-tal.
Det beror väl delvis på att mastfoten sitter så långt fram att du måste luta seglet bakåt som fan för att dragpunkten ska hamna ovanför fenan.
-
Förmodligenmed den minsta brädan som planar och kan bära 8.5:an.
-
Fullt ös med 8.5 i 6 m/s? Lite skeptisk, mina 70 kilo tycker inte 6 m/s är fullt ös i 9,7.