rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Vad gäller andra ”udda” sppedprylar ska man kanske inte glömma att Martin van Meurs just skrämt upp en Fanatic Shark 145 i 38,6 knop: http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=20274&uid=77
-
rasmus_w
Medlem18 augusti, 2007 vid 13:06 som svar på: [Gålö surfbeach, Stockholm. Detta gäller 1/5 – 31/8 ]@Skye10 406584 wrote:
Skärgårdsstiftelsen tog kontakt genom ett forum som heter kitenation. Att vindsurfare inte har något tydlig forum för stockholm eller har någon form av organisation kan inte belastas någon annan.
Behöver vindsurfare någon specialinbjudan eller?
Om man hör av sig via detta forum så når man en rätt stor andel av stockholms vindsurfare. Du låter som ”Ni har haft två år på er att anföra invändningar till planeringskontoret, som ligger i Andromedagalaxen”.
-
@Ola H. 406395 wrote:
Det allra svåraste med segling på riktigt liten bräda i riktigt lätt vind (dvs när det i princip inte är NÅGOT drag i seglet) är att hålla kursen så att man inte börjar vrida sig relativt vinden. OM man är bra på att vattenstarta så kan kan man i praktike göra detta i lika lite vind som det någorlunda enkelt går att balansera på brädan. Föredeln med vattenstart i superlätt vind (relativt riddragning) är att man kommer i rätt riktning direkt. Vid riggdrakning är det lätt att man lovar upp lite och det är extremt svårt att falla av om man har vatten till låren och bara ett uns vind.
Så svårt tycker jag inte det är att falla av. Fast det kan bero på att mastfoten sitter en bit fram på min vågis. Jag bara hänger i bommen,
skotar in och trycker bakfoten mot lovart. Det funkar även om man har vatten upp till midjan.Det som begränsar min subplanande segling på vågisen är att jag inte orkar hänga med nästan hela kroppstyngden i bommen hur länge som helst.
-
Vad jag fattat så är det dra fort som gäller. Ett snabbt ryck i tåten, fånga bommen och skota in bums. Gör allt aningens fortare än din egen skugga så kan du nog dra rigg på hur små brädor som helst.
Jag drog rigg på min vågis nån gång för länge sen men på den tiden sjönk den inte lika fort som den gör nu för jag vägde 60 kilo i stället för 70 som idag.
-
@Knatte 406357 wrote:
Det hackiga akterliken var väl F2:s svar på Cut-away som de kallade Power control eller något. F2 var ju extremt inne på Cut-away ett tag…
Helt korrekt. Och eftersom Dunken och hans syrra vann ett antal rejs på dem så var det säkert bra segel. 🙂
-
@Rasmus_W 406346 wrote:
Nån av Ölänningarna som vet? Kenneth kan väl hela Ölands kust i sömnen, typ?
Passade på att ta lite skärmdumpar från eniro. Skulle kunna vara bra, skulle kunna vara osannolikt stenigt, skulle kunna vara omöjligt att segla ut till när det blåser bra…
-
@Jester 406257 wrote:
Japp. Det bara måste finnas mängder av bra ställen över hela landet. Jag menar, hur stora är oddsen egentligen att revet i Haga är det enda av sitt slag i landet?
Måste ju finnas fler bra ställen…
Apropå ställen, så tycker jag att Ölands östkust, ungefär i bödatrakten (plus minus några mil) ser väldigt intressant ut när man kollar satellitbilderna på eniro, hitta.se m.m. På flera ställen ser det ut som det går ut konstiga snörraka utlöpare från land och en bra bit ut i havet. Var ett tag en jag kollade nu men vad är det för ställen? Det som syns på såna bilder kan ju ligga på fem meters djup, eller så kan det vara höga grunkor som skapar en massa lä, eller så är det tokstenigt. Fast tänk om det vore ett rakt rev på 2 dm djup… Bara att vänta på en rejäl ostvind…
Nån av Ölänningarna som vet? Kenneth kan väl hela Ölands kust i sömnen, typ?
-
Stämmer rätt bra. GPRS har jag och wap 1.1, annars är det inte mycket bevänt med den. SL:s wapsida är nog den enda jag testat som både funkar och är användbar för mig.
-
Vilken plattform? Kan man ens tänka på att försöka ratta in den på en SE T310 från 2003, eller krävs wap 2.0?
-
När jag gick min nybörjarkurs med Linsurf 1988 minns jag att jag såg nån som hade riggat ett F2-segel som såg väldigt konstigt ut. Helt genomskinligt, i nåt väldigt tunt och prassligt material och med ett väldigt ”hackigt” akterlik.
Några år senare under en vindlös dag under Surfsports trainingcamp i varberg var vi på studiebesök hos Surfers. Helmer Wilhard visade ett exempel på tidiga mono-segel för att demonstrera hur kvaliteten hade förbättrats. Jämfört med det sprillans nya World cup slalom han samtidigt visade var F2-seglet väldigt tunt och prassligt och det bildades permanenta veck i filmen bara man tittade på den, typ.
-
Bara ett litet tillägg. Väldigt många tror att det viktigaste är att stretcha muskler som just har arbetat/tränats, typ benen om man har sprungit o.s.v. Visst är det bra att göra, men det är inte arbetandet som gör en muskel förkortad. När man sitter hela dagen framför datorn är det inte säkert att man spänner bröstmusklerna en endaste gång, men den blir ändå förkortad eftersom den är i sitt kortade läge hela tiden.
Däremot är det klart att en muskel som är både (oproportionerligt) stark och förkortad kan ställa till med mer elände är en klen och förkortad muskel.
-
Jag provseglade en Fanatic Shark 130 i somras och tyckte den var grymt trevlig. Nu är jag iofs ingen nybörjare men jag upplevde den som väldigt lättseglad, lättplanande och gick bra att kontrollera överriggad och lätt att köra fort med, kanske inte en bräda som hittar en extra växel när man verkligen har fullt drag, men jag tror inte brädans målgrupp bryr sig, är man ute efter sånt ska man ha en slalombräda.
Svänga gick också bra. Jag blev överraskad av hur lätt det var att behålla farten genom riktigt tvära gippar och att ta ut svängen lite extra funkade också bra. Enda minuset var att jag fick lägga om min teknik lite, jag brukar luta masten rejält framåt och verkligen hänga i bommen när jag gippar och då kändes det som brädan körde fast och tappade lite fart. När jag stod lite mer upprätt eller till och med lite bakåtlutad gick det bättre.
Stagvända är naturligtvis inga problem på en 130-litare.
Möjligen kan den vara lite stor för dig, om Fanatic är intressant kanske största modellen Hawk eller nån av de två största Eagle-modellerna kan vara nåt. Hawk marknadsförs visserligen som en lite mer avancerad bräda och enligt Fanatic själva brukar de som tycker bäst om Hawk vara återfallssurfare som har haft snabba slalombrädor på 90-talet medan de som håller på att lära sig föredrar Eagle, men även Hawk ska enligt testerna vara en väldigt snäll och lättseglad bräda.
-
@blåbussen 405647 wrote:
Jag brukar vara rätt spänd i nacken, datajobb, jag ska försöka titta mer neråt på landningen. Då ska jag inte testa med hjälm idag, tack för svaret!
Har man problem med spända muskler så kan det vara värt att fundera på sin hållning och en del annat. Orsaken till de spända musklerna sitter ofta nån annanstans. Ett vanligt skäl till att man har värk i nacken är att man arbetar mycket med armarna framför kroppen. Att sitta vid en dator är ett typexempel, men också att surfa eller cykla. Det som händer är att bröstmusklerna efterhand blir förkortade, vilket gör att axlarna roterar framåt. Hållningen blir lite ihopkurad men framförallt så kommer nackmusklerna försöka dra axlarna tillrätta och då kommer de bli hårt spända för jämnan. Nån påstod att sådär 80 % av befolkningen har framåtroterade alar och kan vänta sig nackproblem p.g.a. det.
Lösningen är att stretcha bröstmusklerna ordentligt. Gärna 2-3 gånger per dag och gärna en extra gång direkt efter surf eller när du går ifrån datorn.
-
Jag har snarast en känsla av att vinden är som starkast mitt på dagen, eller nån gång under eftermiddagen. Det är visserligen svårt att generalisera, världen är full av specifika lokala vindfenomen, men den grundläggande orsaken till att det blåser är att solens energi överförs till atmosfären, vilket leder till att luftlagren destabiliseras. När de är tillräckligt destabiliserade uppstår lågtryck, cykloner och annat. Därför accelereras ofta lågtryck på dagen, när solen matar dem med ännu mer energi, och mest energi kommer när solen står som högst. Eftersom värmeöverföring ofta går sakta så blir den effekten som starkast nån gång under eftermiddagen. När solen går ner avtar nästan alltid vindarna.
Sen finns som sagt massor med undantag. Riktigt djupa lågtryck innehåller redan så mycket energi att lite extra energi hit eller dit inte gör så stor skillnad och då handlar det mer om när de djupaste bitarna och de största tryckgradienterna råkar passera, och det kan de göra när som helst på dygnet. Stormen Gudrun var väl som allra hårdast nån gång under natten om jag minns rätt.
-
Nackdelarna? Tja, den långa masten är i allmänhet styvare än den korta, så ett segel som är sytt för 430 passar inte nödvändigtvis så bra på en 400. Å andra sidan, om du är lätt behöver inte en för mjuk mast vara nån katastrof, och en för styv mast kan vara bra för en och annan snubbe som borde banta…
Vad gäller din variant på 460 luff så… Well, prova och se hur det blir innan du köper. North har kört med den varianten i några år nu så för deras segel funkar det säkert.