rasmus_w
Forumsvar skapade
-
rasmus_w
Medlem27 mars, 2007 vid 16:32 som svar på: Träning före surfet som förhindrar träningsvärk dagen efter!!Haha, försöker du antyda att bodybuildingvärlden är lite småknasig? Du sparkar in öppna dörrar. Fast du kan få några fler roliga namn om du vill: Tibialis anterior, erector spinae, illiacus.
-
rasmus_w
Medlem27 mars, 2007 vid 15:51 som svar på: Träning före surfet som förhindrar träningsvärk dagen efter!!Jag menar att axeln pekar nästan rakt upp när hanteln är i det övre läget, och nästan rakt ner i det nedre, jag får det till ber än 90 grader. Muskler bör om möjligt arbeta i hela sitt rörelseomfång, annars tappar man efterhand smidighet och det vill man inte som vindsurfare.
Ja kondition är viktigt. Kondition för orken, styrka för att hålla sig skadefri. Den där sista biten är det otroligt många som inte verkar fatta. Det främsta skälet till att styrketräna tungt är att det stärker skelett och leder, vilket minskar risken för skador.
-
rasmus_w
Medlem27 mars, 2007 vid 15:06 som svar på: Träning före surfet som förhindrar träningsvärk dagen efter!!Jaja. Blir man trött i triceps så gör man fel, det vet jag med. Men i praktiken finns det rätt få övningar som inte aktiverar överarmens muskler alls och lite aktiveras de även vid helt strikt hantelrodd. Det är primärt en ryggövning och ska betraktas som det.
För den delen, underarmarna får också jobba en del om man väljer en tung hantel och det brukar ju somliga se som önskvärt.
-
rasmus_w
Medlem27 mars, 2007 vid 14:41 som svar på: Träning före surfet som förhindrar träningsvärk dagen efter!!Å andra sidan skulle du få mycket bättre träning med bara en hantel. Enarms hantelrodd är en jättebra övning. Placera en arm och ett ben på en bänk, ha andra benet i golvet, nästan rakt. Håll hanteln i den fria armen och dra upp den tills den tar i bröstkorgen. Sänk ner den igen tills armen är helt utsträckt och axeln helt framsläppt. Rätt grjord vrider man överkroppen nästan 180 grader och tränar på så vis en hel rad små ryggmuskler, plus då latissimus dorsi och triceps. Lämplig startvikt för en kille är väl ca 20-25 kilo, och kanske runt 10 för en tjej. Gör rörelsen jämnt och mjukt, blir rörelsen ryckig är det ett tecken på att hanteln är för tung.
-
Jag tror jag trots rätt liten erfarenhet lägger min röst på långa linor. Jag brukar justera längden på linorna efter bog och önskar att det gick att förlänga/förkorta ännu mer än vad det gör. På kryss och i svag vind brukar det kännas bäst med så korta linor som möjligt, det ger mycket vikt på mastfoten och en lite upprätare stance som gör det lättare att segla effektivt och behålla fart. Faller jag av så försöker jag få fram seglet ordentligt och då hamnar kroppstyngden lätt på brädans läsida med korta linor så då förlänger jag till max och använder snarast armarna till att trycka seglet ifrån mig än att ”dra” i det.
GetWet: Inte slörar väl killen i bilden du la upp. Jag tycker han ser ut att halvvinda eller möjligen slöra lite grann.
-
rasmus_w
Medlem27 mars, 2007 vid 12:51 som svar på: Träning före surfet som förhindrar träningsvärk dagen efter!!@Lars_K 372628 wrote:
Jag kör mkt roddmaskin och nog fasen tränar den mer än benen. Beror ju på vilken teknik man har. Har du ägnat din tid åt att glida fram och tillbaka på röven med stela armar när du har rott så förstår jag. 😉
Jag blir faktiskt mer trött i armar, axlar, rygg och mage än i benen efter ett pass. Plus att det ger bra med flås/kondition samtidigt.
Tja, jag känner lite folk som är extrema med sitt roddmaskinanvändande, bland annat en kille som tävlar i roddmaskinsmaraton, av alla sporter. Han avverkar 500 m på runt 1m 40 s och han håller det tempot i fyra mil. Det jag har hört från dem är att den som använder roddmaskinen för att träna överkroppen har fel teknik, ska det gå fort ska benen göra det mesta jobbet.
Och hur som helst är det en maskin som framförallt tränar syreupptag och för det ändamålet är det inte så viktigt vilka muskelgrupper som arbetar utan att de för jobba länge. Det viktiga är att hjärtat jobbar.
-
Jag vill nog påpeka lite om hängselelinorna med. Min erfarenhet är att så gott som alla har dem alldeles för långt fram, oavsett vad för slags segling de håller på med. Resultatet är alltid att det blir svårt att skota in och skotar man inte in brukar också nosen hålla på och resa sig.
Sen är det inte alltid som max inskotat är bäst. I varje fall om man slörar ”formuladjupt” så brukar jag behöva experimentera lite med skotvinklar för att hitta det som ger max drag, för hårt inskotat brukar definitivt kännas som att draget försvinner i seglet, precis som det gör om man skotar ut. Det som funkar för mig brukar vara att skota in lite extra i vindhålen och släppa ut lite i byarna, men det är väldigt små rörelser det handlar om, vill jag låta tuff och ball går det utmärkt att kalla det fullt inskotat.
-
Jag kollar min cykelfart på två olika sätt. Dels tid över en känd sträcka. Jag cyklade en mil per dag under hela gymnasiet och det tog normalt 15-20 minuter men ibland gick det fortare och tio minuter var mitt rekord.
Det andra sättet är genom att cykla förbi såna där radargrunkor som finna här och var, och som visar vilken fart man håller. Det normala brukar vara nånstans mellan 35 och 45 km/h. Mer än 45 tror jag aldrig att jag har sett.
-
rasmus_w
Medlem27 mars, 2007 vid 00:39 som svar på: Träning före surfet som förhindrar träningsvärk dagen efter!!Och så en sak till. Musklerna man tränar på gymmet är inte ”andra muskler” än de man surfar med, men däremot kanske man inte alltid har så bra koll på vilka muskler man behäver träna, och så kanske man tränar en massa i maskiner som just har en tendens att isolera enskilda muskler.
Ett annat problem är att vindsurfing ställer så väldigt många olika krav på vår muskulatur och det är svårt att träna för alla kraven. Helst vill man ju vara explosiv som fan för att vattenstarta snabbare och för alla olika explosiva riggrörelser i freestyletricks m.m. och så ska man ha muskelvolym så man orkar bära stora tunga formulaprylar ner till vatten och så ska man ha uthållighet och syreupptag som en maratonlöpare eftersom man inte vill behöva gå iland medan det fortfarande blåser, tänk om det dröjer till nästa bra surfdag?
Men om man vill så kan man. Explosiviteten tränas med väldigt tung styrketräning, 1-3 reps/set med en vikt man bara orkar lyfta så många gånger. Volymen får man av set med något fler reps, ca 6-12 och uthålligheten kan man få upp genom att träna bodypump, genom att köra massor av set per muskelgrupp och genom att konditionsträna.
-
rasmus_w
Medlem27 mars, 2007 vid 00:13 som svar på: Träning före surfet som förhindrar träningsvärk dagen efter!!Och så ett litet påpekande: roddmaskinen tränar BENEN, inte ryggen.
Däremot är skivstångsrodd, kabelrodd i gymmet, T-bar-rodd m.m. bra ryggövningar.
Sen kommer musklerna växa efterhand, bara du äter rejält. Jag körde alltid nonstop i 4-6 timmar (eller snarare ”tills det slutat blåsa”) när jag var i din ålder så jag vet att det funkar och äter du bara rejält när du har surfat klart och när det inte blåser så borde du efterhand bli stark.
En sak som brukar hjälpa mot träningsvärk är som dude säger konditionsträning. Det skapar genomblödning i de ömma musklerna och mjukar upp dem. Jag kör alltid ett spiningpass 2-3 dagar efter ett tungt styrkepass för det gör att jag kan gå normalt igen.
-
@gammelsurfen_ 372077 wrote:
Ska du träna underarmarna ska du köra detta: Du har en pinne med ett rep som sitter fats i den. snöret ska vara så långt att när du håller armarna rakt ut ska den vikt du hänger i snöret vara vid marken. sedan är det bara att att börjar rulla upp snöret runt pinnen med båda händerna (fortfarande med raka armar). Detta ger dig garanterat starkare underarmar..
Nu är det i och får sig framförallt statisk underarmstyrka man behöver och det tycker jag man tränar bättre genom att hålla i en toktung skivstång eller hänga sin kroppstyngd i fingerspetsarna.
Att öva sig i att segla utan hängsele är också en bra metod, som dessutom för det goda med sig att man vet att man kan ta sig hem även om hängselen skulle paja. Robby Naish seglade nån gång ett slalomrace med knäckt bom genom att ha en hand om masten och en hand vid uthalsöljetten men det får nog sägas vara överkurs.
-
Överlag tycker jag att det där med skaderisker blåses upp rejält. Det har visats ungefär hur många gånger som helst att vindsurfing är bland det ofarligaste man kan ägna sig åt, antagligen är skaderisken högre när du står i köket och lagar mat än när du speedar.
Men visst, en hjälm kan vara bra, och nån slags utlösningsmekanism på hängselelinan som diskuteras i ”dagens bild”-tråden. Inte minst kan det vara bra ur psykologisk synvinkel, om du tror att du kommer skada dig seglar du långsammare.
Överlag verkar vindsurfing vara en sport där det är dumt att fega. Spinout och kastfall är i alla fall för mig sånt som händer när jag fegar och tvekar. Tänker jag ”nu får jag fan inte trilla i gippen” så kan jag vara säker på att varje gipp innebär en vattenstart.
-
Något tidigare kanske du planar med det är inte säkert. Däremot kommer du antagligen känna dig smidigare och lättrörligare på brädan och det kan mycket väl göra att din segling utvecklas och till och med blir snabbare på brädan än tidigare. Visst, i vissa förhållanden handlar fart mest om att hänga så många kilo som mäjligt i bommen men ofta är smidighet och lättrörlighet viktigare.
-
Dock ska påpas att ungefär 20% av alla inte märker någon som helst effekt av kreatin. troligen handlar det om att deras kroppar producerar allt kreatin de behöver.
-
@getwet 372007 wrote:
Haha….då seglar jag snabbare än Rasmus cyklar 😉
Det borde du göra. Jag har visserligen snittat 60 km/h i tio minuter en gång men i princip borde alla någorlunda kompetenta vindsurfare segla fortare än de flesta cykelproffs cyklar. Sen bryr sig iofs inte cyklister om sin fart på korta sträckor, vill nån sätta ett rekord så är det väl timrekordet och där tror jag Indurain lyckades avverka lite över 59 km på den tiden. Minst lika ofattbart som Finians rekord, och sen kan man ju alltid titta på Tour de France. Helt omänskligt på alla vis, cyklisterna får ”mat” i form av dropp under sömnen för att de inte hinner äta tillräckligt under sin vakna tid…
Patrik: Anjas skidor kan väl i princip inte lösa ut, om man inte heter Anja och har Anjas grymma benmuskler…