rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Okej, då känner jag mig lugn. Jag hade nästan bestämt mig för en fsw, sen kommer Boards och säger att Hawk 93 är riktigt kul i vågor eftersom den är så snabb oh lätthanterad och då blev jag förvirrad igen. Fsw känns som en vettig kompromiss i ett vindregister där man både kan tänkas vilja blåsa på för fullt (jag seglar mycket i Kalmarsund och där blir det inte surfvågor ens med 3.5) och rida lite vågor. Jag tänker mig visserligen skaffa en vågbräda med, men den kommer nog vara lite liten för vågsegling med 5.0-5.7 , jag vill framförallt ha den för att kunna segla ”trii point trii full power” eftersom de senaste åren har visat att såna dagar faktiskt förekommer i Sverige.
En stor och en liten vågis vore såklart ett alternativ men inte ens jag vill äga hur många brädor som helst.
-
En liten annan häftig detalj: Det är mer än en vecka kvar av tävlingen och man är redan nästan klar med en dubbeleliminering. Inte riktigt sånt man brukar kunna ta för givet. Även om havet skulle lägga sig platt så har man redan resultat och sanslösa bilder.
-
Eftersom jag sjäv har liknande tankar, fast är ute efter något mindre prylar passar jag på att fundera lite. Jag funderar på en Hawk 93 eller en freestylewave runt 85 liter (troligen freewave 86) och vill täcka rätt många typer av segling med brädan. Jag tänker rätt mycket i termer av vad som inte kommer funka, så vad skulle funka sämst av de här alternativen?
1. Hawken med vågfena och 5.0/4.5 i små Torövågor eller käringviken.
2. Freestylewaven med slalomfena, SuperX- eller freeracerigg på 6.5 kvadrat och stropparna så nära kanten som möjligt. -
1: Skaffa jobb.
2: Kitta upp mig.
3: Duckjibes.
4: Resa till nåt ställe där man får mycket användning av segel under fyra kvadrat. -
@Knatte 366412 wrote:
8-10 m/s ute mitt på Kattegatt är ingen lek på något sätt:smile: :tongue:
Fast skoj låter det. Har jag tid och lämpliga prylar ställer jag gärna upp!
-
Här spekulerar språksnillen märker jag!
On y mange la plate du jour
Med denna mangel gör man platta djur.
He drove carefully, using the brake
Han drog karlaktigt en osande brakare.
Der sänger spielt für die königin
Det spiller i sängen från ditt kön igen
Die tagesanbruch fehlte die sonne früh begrüßt
Tages armborst fällde sonhustrun i gruset. -
Han har plockat 67 % av alla vågor om jag fattar saken rätt.
-
@surfslusken 366268 wrote:
Jo då, finns säkert dom som känner sej osäkra på sin manlighet när dom är ute jagar billiga PR-poäng.
Och hur är det med folk som har kul när de jagar sina billiga PR-poäng?
-
@donpedro 366267 wrote:
Man är en farlig generalisering, tror nig många av grabbarna på maui, SA osv verkligen har användning för sina små grejjer. Mitt mest använda segel är 4,7 och 78 liter skulle lätt kunna gå ner ett par liter och jag har rätt många dagar på vattnet 8 hittils 2007 varav 2 med 3,7.
Nä det är klart. Det handlar bara om min erfarenhet av att vara stockholmare. De första 7-8 åren jag bodde här blev det nästan inget surfat alls eftersom jag inte ville inse att 7.8 var ett småsegel här, det var mitt lättvindssegel hemma i Linköping. Men även i Linköping vill jag minnas att jag på sin höjd fick en handfull seglingsdagar det året jag hade vågisen som enda bräda.
Fast just nu ser det ut som att det kanske är på väg att ordna sig med jobb efter typ hur många månader som helst utan, så då kan det ju bli en bil och mer Torö. Då kanske en liten vågis får jobba lite, och kanske också 3.3:an jag ännu inte har köpt utan bara drömt om. Jag har i alla fall bestämt mig för att sluta lyssna på skidsportkillarnas ”Du behöver inget mindre än 4.5 i stockholm”, visst har jag bara seglat min ”nya” (crossover -04, inköpt januari -05) 4.5:a tre gånger, men jag har ändå hunnit vara toköverriggad en av de tre gångerna.
-
Fast det är väl jobbigt för arrangören att slänga ut alla de där korvarna. Plus att max segelstorlek är 7 kvadrat eller nåt sånt och det betyder att det krävs rätt mycket vind för att genomföra en tävling = stor risk att det blir inställt.
Slalom är enklare, man behöver i princip bara två bojar för att kunna fixa en bana, max segelstorlek är 10 kvadrat och cambers är tillåtna så chansen är hyfsad att vinden räcker för att genomföra en tävling. Det enda problemet är väl formula 42-systemet, det kan ställa till problem om vinden skiftar extremt mycket, typ 7 m/s varannan dag och 27 varannan dag. Hittills har det inte hänt, vilket kan bero på att det just nu inte arrangeras några världscuprace på de ställen som är kända för sånt.
-
rasmus_w
Medlem21 februari, 2007 vid 14:50 som svar på: Det finns dem som är extrema och så finns det dem som är…Man ska inte glömma att somliga har ett syfte med att testa såna där riktigt tokfarliga saker: Det är inte bara spänningen utan på nåt sätt ett sätt att testa om man faktiskt vill leva eller inte.
-
Skyller sig själv. Jag har sett rätt många exempel på nån som kommit in i en surfbutik med sitt gamla segel och provriggat det på en bunt olika master.
Saker som måste provas ut är inte så smart att köpa osedda om man inte haft möjlighet att först prova dem på nåt annat vis, typ låna av en polare. Jag har för mig att GetWet eller nån annan av speedarna i forumet knäckte en bunt Simmer SC10 genom att rigga dem i NP RS4:or.
-
Här har vi en som för det mesta tänker sig att behålla grejorna ett tag. Det är som bekant hög tid att byta vågisen (en -88) och jag tror jag lika gärna kan skaffa en kartongny ”pro edition” (det lutar åt en Newwave 69) eftersom chansen är rätt stor att den fortfarande kommer se rätt ny och oseglad ut om tio år och att den fortfarande kommer vara i min ägo. Det är trots allt inte så ofta man verkligen ar användning för småprylar.
-
Sen är det nog lite olika från dräkt till dräkt. Min ”torr dräkt”, en NP 4000 från -99 eller så, har hängt på galge under nästan hela sitt liv och den hänger med än även om det verkar vara lite ”lim släpp” (släpp sa jag. SLÄPP!) vid knäförstärkningarna.
Ica Karlaplan hade härom månaden ett anslag som sa ”Ursäkta röran. Vi byter ut våra kassa diskar”. Himla bra att de gör det. Och det gör visst att hålla sig till ämnet och ändå inte.