Forumsvar skapade

Sida 223 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    31 oktober, 2006 vid 14:32 som svar på: Bruden på brädan

Annars vore vär de där tyskarna med sin feta bil och mörka brillor ett rätt kul motiv att ha på brädan, om man nu inte är så petig med andrahandsvärdet.

• rasmus_w

Medlem
    31 oktober, 2006 vid 14:21 som svar på: Ni som surfade Torö stenstrand i fredags..
    dr Masse wrote:
    Och här har vi nog pratat förbi varandra? Det är ju liksom det jag försökt säga, att även utan stenarna är Torö oftast rätt svårseglat…

Ja vi kan ha pratat förbi varandra. Jag menar att Torö vore svårseglat även utan shorebreak. Trots allt så klarade jag ju bara en en sak när jag försökte segla och det var just shorebreaket. Så fort jag var utanför det blev jag tokspolad.

• rasmus_w

Medlem
    31 oktober, 2006 vid 13:58 som svar på: bomknuten!

Äh va fan. Varför skulle en knytbom palla storm sämre än en snabbkopplingsdito, utäver att knytisen säkert är gammal som fan vid det här laget?

Nä, jag tror inte heller att trådstartaren var så seriös. Själv tyckte jag det var jobbigt att segla i fredags för centerbordet slog i allting när jag hade det hängandes över axeln.

• rasmus_w

Medlem
    31 oktober, 2006 vid 03:24 som svar på: Madagaskar

Lavanono ska vara grymt för vindsurfing men det är väldigt besvärligt att transportera sig på ön.

• rasmus_w

Medlem
    31 oktober, 2006 vid 03:15 som svar på: Tennis arm

Jag har problem med de där powerballsen med lysdioder, rotorn spricker av nån anledning efter ett tag och efter det spinner de inte alls lika silkeslent längre. Efter några reklamationer gjorde jag i stället så att jag flyttade varvräknaren till min diodlösa powerball, även den original.

Annars har gymmen utmärkta redskap för hand/underarmsträning: Skivstänger. Jag brukar alltid låta stången hänga i fingertopparna när jag kör t.ex. marklyft och skivstångsrodd, och jag lovar att fingrar och underarmar är slut efter 5×10 marklyft med 70 kilo på stången, jag provade senast idag…

För den delen, nästan alla styrketräningsövningar belastar underarmarna rejält, det är därför många byggare ”fuskar” och använder dragremmar.

• rasmus_w

Medlem
    31 oktober, 2006 vid 03:00 som svar på: Lampljus skadligt för segel?
    fastforward wrote:
    Ok, så ju lägre temperatur på glödtråden desto bättre – lågenergilampor borde ju funka fint isf, eller?

Hmmm, IKEA har lågenergilampor – kan vara användbart vid nästa övertalningsförsök… 😉
    Lågenergilampor är i princip lysrör och kan stråla ut lite allehanda frekvenser även om jag gissar att UV-komponenten är liten, det går trots allt åt energi till att producera UV.

• rasmus_w

Medlem
    31 oktober, 2006 vid 02:39 som svar på: Bruden på brädan

För att återgå till F2-brädorna med individuell grafik vågar jag gissa på att beställarens smak (eller brist på) i viss utsträckning kommer påverka andrahandsvärdet.

En guerilla med vågekvationen plus dess generella lösning på kanske vore nåt? Plus kanske lite alternativa ickelinjära vågekvationer och lite löst krafs hämtat från solitonteori.

• rasmus_w

Medlem
    31 oktober, 2006 vid 02:31 som svar på: bomknuten!

Glöm inte att vi inte har en aning om segelstorlek. Jag misstänker att det där skakandet är av samma art som min 5.7:a (med snabbkopplingsbom och löst akterlik) uppvisade för den 27:e september 1994 när vinden på mindre än en minut ökade från ca 10 m/s till 20+.

• rasmus_w

Medlem
    31 oktober, 2006 vid 01:59 som svar på: paparazi i fiskebäck

Och trots allt, en och annan tidning har intervjuat en ”riktig surfentusiast” och sen tvingat ut entusiasten på vattnet i stiltje för att kunna plåta. Det kunde varit värre.

• rasmus_w

Medlem
    31 oktober, 2006 vid 01:56 som svar på: Ni som surfade Torö stenstrand i fredags..

Masse, de gånger jag av nån anledning tappat farten i ett shorebreak (utmattning, klivit på vassa stenar, vågen var helt enkelt kraftfullare än jag trott etc) så har jag blivit tokspolad. Därför har jag alltid haft som strategi att hela tiden röra mig när jag befinner mig i ett shorebreak.

Sen ser jag inte riktigt varför shorebreaket och stenarna skulle avgöra om det är lättseglat eller inte. Det finns gott om svårseglade vågställen med obefintliga shorebreaks, typ barriärrevsbryten som finns på en och annan korallö.

• rasmus_w

Medlem
    31 oktober, 2006 vid 01:42 som svar på: Batteri uppvärmd våtdräkt

Låer som konsulten under första världskriget som förklarade för brittiska försvarsdepartementet att allt man behövde göra för att slippa problemet med de tyska ubåtarna var att höja världshavets temperatur till ca 80 grader.

• rasmus_w

Medlem
    29 oktober, 2006 vid 18:02 som svar på: Ni som surfade Torö stenstrand i fredags..

Nävisst. Halva anledningen till att det gick som det gick för mig var helt klart brist på positivt tänkande. Tänker man att man kommer bli spolad så blir man. I försök nummer två var redan rätt mycket energi bränd på att hålla kroppen varm så då var jag rätt tom på energi. Sen gick jag i vid udden och upptäckte att 4.5:an var toköverriggad alt felriggad, den kändes stum som en skiva och allmänt vinglig så jag antar att jag hade för lite nedhal och för mycket uthal eller så.

• rasmus_w

Medlem
    29 oktober, 2006 vid 17:35 som svar på: Bruden på brädan

Och nu såg jag att det var F2 som låg bakom. Eftersom man vad jag förstår kan lägga sin egen grafik på brädan trodde jag det var nån smaklös kund som laddat upp en pinuppa och fått den tryckt på brädan, men det var alltså F2:s färdiga alternativ. Då var det ju rätt lågt av F2.

• rasmus_w

Medlem
    29 oktober, 2006 vid 17:20 som svar på: Ni som surfade Torö stenstrand i fredags..

Eh, jo. Fast grejen med ett shorebreak är att det bryter på vatten som är mindre än fendjupt eller för nära land för att man ska kunna slänga i brädan. Det är därför första vågens baksida är ett bra ställe att starta på, där är det djupt nog för att inte fenan ska ta i och med lite tur/snabbhet så hinner man segla tillräckligt långt ut för att inte stå på botten när nästa våg suger torrt. Är det mer än fendjup i vågdalen så har man enligt mig passerat shorebreaket.

• rasmus_w

Medlem
    29 oktober, 2006 vid 17:12 som svar på: Bruden på brädan

Jag skulle inte vilja ha nakna brudar på min bräda och jag misstänker att det finns tillräckligt många som tycker så för att brädan ska vara något svårsåld.

Sida 223 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA