Forumsvar skapade

Sida 225 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    23 oktober, 2006 vid 00:12 som svar på: Bil i Perth

Tänk på att det är långa avstånd i australien och att blir du stående så är chansen hyfsad att du befinner dig i en öken, så se till att bilen håller om du vill ge dig ut utanför stan.

• rasmus_w

Medlem
    23 oktober, 2006 vid 00:10 som svar på: 1.Varför heter det slalombräda? 2. Är det en sådan jag behöver?

Då är det absolut en SuperX du ska ha. Har seglat en sån (Jp SuperX) en enda gång, seglet var ett Np Solo 7.4 och det blåste såpass att ett 6.0 av den typen hade varit mer lagom. Mitt intryck av brädan var i alla fall att den närmast seglade sig själv, seglet hade tappat det mesta av sin buk och seglingen var rena brottningsmatchen men brädan visade inte tillstymmelse till tailwalk eller skumpande och allt som hände var att det gick fortare och fortare.

Sen kommer såklart en SuperX gå ännu några snäpp fortare om du sätter ett SuperX/Racesegel på den men den kommer vara kul innan det med.

• rasmus_w

Medlem
    22 oktober, 2006 vid 23:44 som svar på: Walvis

Han är 37. När det gäller speed tror jag inte det borde spela nån roll, men i slalom (och kanske också våg) misstänker jag att hans fysik har börjat dala en aning. Phil McGain sa i nån intervju att han hade börjat känna av åldern när han var runt 35, han pallade inte längre att vara på topp under en hel tävling som tidigare. Det kan vara så att Dunken är på väg att börja uppleva samma sak.

• rasmus_w

Medlem
    22 oktober, 2006 vid 23:36 som svar på: Viktens betydelse i hastighets vindsurfing

Själv skulle jag vilja se lite statistik över kroppslängd vs toppfart. Min spaning är att det borde ha sina fördelar att vara lång som en flaggstång om man vill speeda, men jag har ingen koll och sen finns det ju en viss korrelation mellan kroppslängd och vikt.

• rasmus_w

Medlem
    22 oktober, 2006 vid 22:50 som svar på: Roll?

Guscrew var så att säga ”föregångaren” till 360:n, ett av många trick som Mark Angulo hittade på (han uppfann goitern med) när han var i farten, sen började andra experimentera med att landa guscrews på vågen och då blev det en 360.

• rasmus_w

Medlem
    22 oktober, 2006 vid 22:26 som svar på: Lurad på köp&sälj

Har en kompis som har en hel del att göra med s.k. överskuldsatta, dvs såna som dragit på sig stora skulder som fordringsägarna vill ha in bums. Vad som händer är att kronofogden gör en så kallad löneutmätning, dvs den skuldsatte får inte behålla en spänn utöver existensminimum.

Visst har det sina fördelar, skulderna kanske betalas av lite fortare men i en del fall rör det sig om skulder som är för stora, den skuldsatte får leva på existensminimum resten av livet. Och då har man ett problem, den här personen har inget som helst incitament att leva ett hederligt liv längre, de enda pengar han/hon får behålla är trots allt pengar som kommit in svart eller på nåt annat ohederligt sätt. Visst är det så att man bör vara ärliga men de flesta av oss har nåt att vinna på det, en löneförhöjning ger oss mer pengar att leva för och så vidare.

Hoppas Donpedro får tillbaka pengarna, men tyvärr kommer sånt här hända fler gånger, det finns trots allt folk som på olika sätt har försatt sig i situationer där de inte längre har några starka incitament att vara ärliga.

• rasmus_w

Medlem
    22 oktober, 2006 vid 21:36 som svar på: Stockholm imorn

Jag har ev. planer på att segla i morgon men då blir det med 99 % säkerhet görväln eftersom jag har alla prylarna där.

• rasmus_w

Medlem
    22 oktober, 2006 vid 20:33 som svar på: Mörker surf
    Tbone wrote:
    Testade med pannlampa förra hösten. Funkade ok men problemet var att se vågorna i tid. Det var begränsat med spridning på ljusstrålen och detta gjorde det hela lite lurigt, men det funkade och jag kommer garanterat testa igen eller köra vid fullmåne vilket borde ge ett kanon sken. Finns ju iofs bättre pannlampor än den jag äger men problemet är att de inte är vattentäta/tåliga.
    Jag har mörkerseglat en del och tycker egentligen inte att man behöver ser vågorna om de inte är väldigt stora och då brukar man se dem. Har man en bra stance så hanterar benen choppen utan att man behöver se den.
  • rasmus_w

Medlem
    22 oktober, 2006 vid 20:26 som svar på: Tack…

Nej vi surfar i mörkret.

Skojar inte, jag har en bunt härliga vinterkvällsseglingar bakom mig, visserligen i rätt beskedliga förhållanden med stora cambersegel och tillräckligt drag för att ha bra fart men inte på långa vägar speedseglar-FULLT drag.

Surf i snöfall vill jag prova, men det har än så länge aldrig blivit av.

• rasmus_w

Medlem
    22 oktober, 2006 vid 20:12 som svar på: Vilka är favoritinspiratörerna?

Är lite dålig på att bestämma mig för om jag har några inspiratörer. Fast om jag har så måste jag nog nämna Mark Angulo. Jag har mest sett honom på bild och i NP:s gamla filmer, men han verkade som en grymt skön snubbe och en av de som uppfunnit flest vågtricks. Att han sen sägs ha dekat ner sig för att han inte pallade att vara surfproffs är en sak, men när jag var 20 var han kung.

Sen ska nog Oåxen-Patrik sägas ha inspirerat lite genom att visa att man kan även i Sverige. Lite kul hade jag åt mannen som jämt kom seglandes mot stranden i full speed och försökte göra framåt i strandbrynet, trygg i vetskapen att han skulle landa mjukt på Uddens sprängsten om nåt gick galet, men det inspirerade och fick mig att prova liknande saker, även om jag fortfarande inte har gjort mitt första loopförsök.

• rasmus_w

Medlem
    22 oktober, 2006 vid 19:08 som svar på: US box
    alexasu wrote:
    asså, borde inte us-box skapa sjukt mycket turbulens runt fenan i jämförelse med andra boxar?
    Kanske, jag har för mig att en och annan tävlingsseglare brukade tejpa boxen på den tiden när det var vanligt att slalom- och speedbrädor hade usbox.
  • rasmus_w

Medlem
    8 oktober, 2006 vid 21:28 som svar på: Lagning – hjälp!

Ja det där ska du laga på riktigt, dvs ta bort det som är skadat, kanske fixa det intryckta skummet lite och lägga på ny väv. Och lite annat jag inte riktigt har koll på.

Vad jag mest funderar över är varför du går upp på land och kopplar loss riggen från brädan för att justera uthalet. Sånt gör jag i vattnet, i princip går jag bara upp om jag behöver justera nedhalet. Många justeringar går att göra utan att ens kliva av brädan.

• rasmus_w

Medlem
    8 oktober, 2006 vid 19:20 som svar på: Racesegel anno -94 VS anno -06

Ska kanske lägga till att det givetvis har hänt saker mellan -94 och -06 även på de rena undanvindsseglen, men det handlar nog mer om att det som redan var bra -94 är mycket bättre idag, inte att känslan är radikalt annorlunda.

• rasmus_w

Medlem
    8 oktober, 2006 vid 19:15 som svar på: Racesegel anno -94 VS anno -06

Jag tror det har lite att göra med att de båda seglen är tänkta för lite olika användningsområden. -94 så var en 7.3:a ett courseracingsegel, lite planare, hade tajtare akterlik och tryckpunkten lite högre placerad, allt för att lyfta upp seglaren lite ur vattnet och ge tidigare planing och bra fart på kryssen. Att kontrollera seglet på slören kunde vara lite knepigt, men man var tvungen att offra lite slörkontroll för att kunna kryssa bra så då gjorde man det.

Idag är ett racesegel på 7-8 kvadrat ett rent undanvindssegel för slalom och speed och då syr man det med mycket twist, lite djupare buk och dragpunkten lågt så brädan pressas ner mot vattnet när det går undan på slören.

Hade du jämfört seglen i lite mindre storlekar, typ 6.0 så hade känslan varit mer lika eftersom man brukade lägga ”brytpunkten” mellan slalom- och coursesegel vid ungefär 6.3-6.5 vid den här tiden.

• rasmus_w

Medlem
    8 oktober, 2006 vid 18:35 som svar på: Display och software max speed?
    Stang wrote:
    Aha det öppnar ju upp möjligheter!!
    Då skull man ju kunna kombinera ett teleskop med en rubidium klocka eller liknande så att denna kan denna ”hålla tackten” under tiden man letar på nästa pulsar.

En sak som jag kom att tänka på, hur är det med doppler effekten?
    Vad jag menar är att vi snurrar ju runt en stjärna, doppler effekten borde ju rimligen påverka frekvensen beroende på om man rör sig mot pulsaren eller ifrån den…. …å andra sidan så är det ju ett känt fenomen som man ganska enkelt borde kunna ”kallibrera” bort.
    Jo det är rätt lätt att kompensera för det. Pulsernas period är så kort att även periodtiden påverkas av dopplereffekten.

Sida 225 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA