rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Jag kör mitt Simmer Crossover 4.5 med rekommenderad (400)-mast och de gånger jag har kört med det seglet har jag tyckt seglingen har känts rätt stum och ryckig. När jag har kört 5.0 och 5.7 (bägge sydda för 430) med samma mast har det känts betydligt skönare. Antingen har jag inte hittat nåt bra trim på 4.5:an eller så gillar jag att köra med mjuka master. Bprde kanske testa 4.5:an med en 370 nån gång.
-
Har för mig att Norths master är lite tunnare än NP:s, så det kan bli problem med cambrarnas passform och sånt. Och det brukar i sin tur kunna göra saker med mastkurva, segelrotation och så vidare. En del av det här går att lösa med shims, men jag tror inte allt går.
-
En liten kul detalj är att kolla vilken sjö de kör speedbrädan i. Definitivt inget kanal-plattvatten. Jag frågade på Fanatics forum och det är som det ser ut, speedbrädan är såpass allround att den funkar att bränna järnet med ute på öppna havet.
Sen kanske man inte gör några 40 knop på öppna havet, men det är en annan sak. 🙂
-
Sen är det väl lite delade meningar om ifall det verkligen har funnits en ”grund” tuttlebox. Många hävdar att boxen alltid varit djup men att fenorna inte alltid varit det. Min 62-fena har deep tuttle och jag har för mig att den passar i min gamla RRD som ingen har sagt ”deep” om.
Däremot vill jag såklart inte ens tänka tanken att segla med 62 cm fena i en ca 55 cm bred bräda.
-
Problemet är väl om brädan är så smal att hälarna ideligen tar i vattnet, som de allra smalaste speedbrädorna. Men det handlar ju om fotstorlek med.
-
En sak jag skulle vilja säga är att om man skaffar en liten slalom bara för att speeda tycker jag nästan man missar nåt: riktigt feta layowns. Hade jag en slalom skulle jag öva laydowns som fan, en fet laydown är bland det grymmaste man kan göra på bräda anser jag.
Och så klart, all farten man får när man kör slalombräda och full macka i ett racesegel vill man ju rätt gärna utnyttja till tokfeta hopp. Många av historiens fetaste hopp har gjorts med fullmaxade slalom- och speedkit.
-
Det där med att trycka för hårt kan man ofta ta med en nypa salt, anser jag. Oftast är det viktigare med ett jämnt tryck, om man hela tiden varierar sitt tryck så brukar man få många spinouter för då brukar man chockbelasta fenan till och ifrån. I alla fall om man inte har för liten fena då.
I nåt gammalt nummer av Windsurf beskrev Peter Hart en stor, stark kille med jättelika spinoutproblem. Han gjorde allt han kunde för att inte trycka för hårt med bakfoten, ändå spann han ut hela tiden. Hart sa: Ta lite sats och precis när du seglar förbi mig vill jag att du provocerar fram en spinout. Naturligtvis tryckte killen allt vad han hade med bakfoten och genast blev belastningen på fenan jämn och killen kunde inte få spinout hur han än försökte.
-
Jag är ingen formulaseglare men Näsby Park? Borde ju funka tycker jag.
-
WildWilly wrote:Jag har funderat på samma sak som OzMan, hur kan man överleva sådana vågor. Har för mig att man bör vara OS -simmare för att ”hämta” sitt bräde ifall man faller…
Kan vågen spola iväg brädan tvåhundra meter innan du fattar var som hänt, kan den göra samma sak med dig. Det går att bodysurfa i rätt stora vågor.
-
Rida småvågor med katamaran funkar i alla fall utmärkt, har testat.
-
Hur långt är det över kalmarsund? Jag har funderat på om inte ett sätt att ge sig i kast med entimmesrekordet vore att helt enkelt starta några stycken i säg Haga eller Mörbylånga nån dag med rejäl sydlig grundvind och sen slöra över till Kalmar eller vart man nu hamnar.
Tanken är alltså att hitta nån sträcka som tar runt en timme att segla. Och förstås att den här typen av speed crossings är ett jäkla äventyr.
-
Ska du speeda är det absolut bäst med dubbelstropp så du kan få ut bakre hälen på brädans kant och pressa fenan hårt. Vilken fena du ska ha vet jag däremot inget om.
-
Annars vill jag minnas att Surfsport nån gång hade med ett foto på en bil med en dekal som sa ”LIFE BEGINS AT 40 KNOTS”.
-
Om seglen: Takeoff och glide är två F2-segel jag inte vet nåt om. F2 är huvudsakligen en brädtillverkare så seglen är antagligen sydda av nåt annat företag och försett med F2:a logga. Vilket inte säger ett smack om seglens kvalitet (Spacedog-seglen som levererades med vissa Bicar var t.ex. riktigt vassa eligt en tidning) men oftast finns såna riggar mest för att kunna erbjuda ett komplett paket till rimligt pris. Drive är Norts instegssegel. Antagligen lite enklare utförande än övriga North (definitivt ett av vindsurfingens BMW/Mercedes-märken) och (liksom) f2-seglen anpassade för nybörjarens behov: Låg vikt och lättvindsegenskaper är viktigare än vindtålighet. Natural är steget upp, allroundseglet, gjort för att passa så många typer av nöjesseglare som möjligt. Antagligen det bästa av seglen men kostar därefter.