Forumsvar skapade

Sida 243 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    2 april, 2006 vid 02:59 som svar på: Fågelinfluensan slår mot surfarna!!!

Well, nån vänsterpartist ville förbjuda privatägda gym för ett tag sen. Friskvårdsanläggningar är ju så viktigt så det ska ingen få göra profit på. Givetvis ingick att kommunerna skulle öppna en massa gym.

• rasmus_w

Medlem
    30 mars, 2006 vid 21:52 som svar på: Speed

Å andra sidan kör jag också med min shorty en bit in i september.

Just nu undrar däremot folk mest varför jag går i t-shirt.

• rasmus_w

Medlem
    30 mars, 2006 vid 21:48 som svar på: Ska jag uppgradera till nyare segel?

Inte svar på frågan, men ett tips. Jag läste nånstans att knepet för att hindra cambersarna från att hoppa av masten är att inte låta lattorna nudda marken. Jag började tänka på den biten när jag riggade mina cambersegel och har sen dess haft väldigt få problem med hoppande cambers.

• rasmus_w

Medlem
    30 mars, 2006 vid 21:40 som svar på: Jericoacoara – härmed struket från listan
    Mag wrote:
    Var snäll och visa inte filmer med folk som inte har det senaste och seglar som f-n. Det bara måste ju bero på prylarna att vi inte når dit. Vad ska vi annars skylla på.

Låter som att nån borde visa dig en video med Mark Angulo ca -89 eller så. 🙂

• rasmus_w

Medlem
    30 mars, 2006 vid 21:37 som svar på: Triple X vs JP Super-X?
    Jester wrote:
    För att förtydliga: Det är bara radikala våg-killar o feta speed-gubbar som behöver extremt små brädor. Väldigt sällan som en medel-svensson behöver en 70-liters bräda.

Jag tycker inte 70 liter är extremt litet. Om jag inte missminner mig så såg du ut att väga uppåt 90-100 pannor sist jag såg dig, jag väger 70. En 100-litare för dig är som en 70-litare för mig. För mig är 100-litaren nåt jag kör med typ 5.5 och större i mellanvind, även en på 85 liter känns rätt stor när jag har fullt tryck i 5.7:an.

Ä det fullt drag i 4.5 eller mindre seglar jag absolut helst min urgamla cls, volym okänd men med tanke på att jag sjunker till midjan i vindhålen är det nog rätt lite. Och jag seglar den mest fram och tillbaka på plattvatten, så hela vitsen med det hela är att allt blir så mycket enklare med en riktigt liten bräda. Riktigt tunna kanter som inte studsar eller pressas upp ur vattnet när jag går in i gippen med fullt drag i 4.5:an.

Om det fanns freerides med lika lite volym som cls:en, skulle jag nog fundera på att köpa en. Det är ju trots allt vanligare med 20-25 m/s än med 3-4 meter höga vågor.

• rasmus_w

Medlem
    30 mars, 2006 vid 02:14 som svar på: Triple X vs JP Super-X?
    Jester wrote:
    Och man *måste* ju faktiskt inte köpa våg-grejer bara för att man vill ha lite mindre prylar. Förstår inte rikigt våghysterin i detta land, då vågförhållandena oftast är kassa. Bättre o free-rajda, och köra lite fort med ett litet gött hopp då o då.

Kanske för att det finns så få freerides på runt 70 liter att köpa.

• rasmus_w

Medlem
    27 mars, 2006 vid 22:02 som svar på: Brädval åter Igen…

Electric Rock? Den var på 102 liter, bredd 58 cm. Kollossalt tjock och en allmänt underbar bräda att hoppa med, vinden liksom lyfte skrovet så man kunde ligga och glidflyga på lyftet i skrovet, och så landade den alltid så himla mjukt att jag för det mesta (nos)landade mina hopp ikrokad.

Tror att en modern freestylewave, freeride eller SuperX på runt 80-90 liter borde ha ungefär samma känsla som electricen, fast vara en i de flesta avseenden mycket bättre bräda.

• rasmus_w

Medlem
    27 mars, 2006 vid 21:56 som svar på: Jp eller Fanatic??? 🙂

Apropå det, hur skulle jag kunna tänkas uppleva steget från min gamla rrd 286-proto (Har tillhört Anders B) från -95, tro? Har iofs inte kört den vidare mycket men i somras körde jag en några dagar med 7.8:an och jag upplevde att den höll jämna steg med det mesta som fanns på Haga park och var allmänt snäll och lättgippad trots att mina framfotsskär inte är vad de borde vara.

• rasmus_w

Medlem
    23 mars, 2006 vid 22:59 som svar på: Varför kör de med skrynkliga segel?

De där vecken är tecknet på att seglet faktiskt twistar. När det är otwistat syns inte vecken.

Att du inte såg några när Finian blåste på har nog att göra med att han kör på segel som är specialsydda enbart för att seglas på kanalen, och bland annat innebär det aningen mindre twist.

• rasmus_w

Medlem
    21 mars, 2006 vid 23:18 som svar på: Säljer snart prylarna!

Om det är varmt, så beror det på växthuseffekten.
    Om det är kallt, så beror det på växthuseffekten.
    Regnar det, beror det på växthuseffekten.
    Är det torka, beror det på växthuseffekten.
    Orkan? Växthuseffekten.
    Stiltje? Samma här.

ALLT BEROR PÅ VÄXTHUSEFFEKTEN!
    TA SKYDD!

• rasmus_w

Medlem
    21 mars, 2006 vid 23:13 som svar på: Sailworks Retro, hur bra kan dem vara?

Kan det vara så att de amerikanska testerna ofta utförs i the Gorge? Det brukar ju sägas att segel oftast är relativt anpassade till förhållandena där segelmakaren och hans testteam håller hus. I alla fall bland småloften som inte har råd med stora internationella team.

• rasmus_w

Medlem
    17 mars, 2006 vid 22:04 som svar på: Perfekta surfbilen

Tror redan det diskuterats i en annan tråd här, men om man krockar med att annat fordon är även den hypermodernaste småbil rökt om den möter en tung gammal 240, eller än värre en SUV. Krockar man däremot med fasta föremål, krockar man i princip mot sin egen vikt och då är storlek varken en för- eller nackdel.

När det gäller aktiv säkerhet har väl gamla volvo aldrig varit bra.

• rasmus_w

Medlem
    17 mars, 2006 vid 21:13 som svar på: Konvertera PB till Tuttle?

Om du har en hög med gamla surfsport liggandes så hade Patrik Lind (Oåxen här på konfen) med en artikel om hur man gjuter nya fenhuvuden till sina gamla (us-box) fenor. Jag vill minnas att han använde själva boxen som gjutform.

För att göra om power till tuttle så måste man nog däremot slipa ner fenhuvudet lite innan man börjar gjuta.

• rasmus_w

Medlem
    17 mars, 2006 vid 01:42 som svar på: Gissa spot?

Seglet borde i alla fall vara från -88.

• rasmus_w

Medlem
    12 mars, 2006 vid 23:22 som svar på: Speed

Det ligger lite innovation bakom i alla fall. När Fred Haywood blev först över 30 knop tittade alla på den märkiga vingmasten han hade, men det som antagligen hade störst praktisk betydelse var att han var den förste som använde hängselen effektivt, dvs han ökade mastfotstrycket och höll större segel än han hade kunnat göra utan sele. Innan dess såg man mest selen som ett sätt att avlasta armarna och valde samma stegelstorlek som om man inte haft sele.

Sida 243 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA