rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Lars_K wrote:Jag kör samma rigg från 0-15 m/s på min MaxiRäser (kölbåt). Fast den har mkt trimmöjligheter (backstag etc) så man kan krumma masten och twista seglet ungefär som ett ws-segel. Och det blir roligare ju mer det blåser! =)
Och det här är väl poängen med resonemanget. Vindsurfingriggar är inte tillräckligt trimbara, alltså får de ett smalt vindregister.
-
I och för sig har jag för mig att Barry Spanier menade att en av vindsurfingens stora svagheter är just utrustningens smala vindregister och påpekade att jolleseglare använder samma segel från 0-20 m/s eller hur mycket vind de nu tål.
Givetvis menade han att SID, den där grunkan som spände nedhalet med nån hävarm, kunde vara lösningen, för med en grunka som gjorde att man enkelt skulle kunna ändra nedhalsspänningen flera centimeter så skulle man kunna designa seglen så de drog nytta av det och på så vis fick betydligt större vindregister än dagens segel.
Sen hoppade ju Barry av från Gaastra och frågar man honom just nu så tror jag han säger att han inte har råd att utveckla SID färdigt just nu, men att det kan komma. Jag har för mig att han såg Norths PowerXT som lite av ett misslyckande eftersom det var en lyxpryl man kunde köpa till. Skulle han införa SID så skulle det levereras som standard med alla hans segel.
-
Nej, när man väl planar, bromsar en stor planingsyta. Det är en av de svåra nötterna att knäcka för alla bräddesigners. Helst vill man ha en jättestor planingsyta just när man planar upp, men som krymper till nästan inget när man väl planar.
-
En annan variant om bommen pekar rakt ner i vattnet är att ta tag i brädans nos och simma runt med den.
Om bommen ”fastnar” i vattnet när seglet nästan är uppe, tryck ner masten mot vattnet igen, och gör det kvickt!
I hård vind gäller det att inte ha för mycket mastfotstryck (eller att kompensera för det med en tung bakfot på brädan), annars sjunker nosen och man åker rätt över brädan och landar ovanpå seglet.
-
En rätt viktig faktor är brädan. En större bräda har (vanligen) större planingsyta och därmed större friktion mot vattnet, vilket betyder att den behöver mer kraft från seglet för att behålla planingen = större segel. Sen är ett större segel tyngre, vilket ökar kraftbehovet ytterligare. Me en mindre bräda är det tvärtom, mindre friktion så man behöver inte lika stor och tung rigg. Byter man till en mindre bräda kan man ofta byta till ett mindre segel samtidigt och ändå plana.
Sen tillkommer ju förstås att en mindre bräda ligger djupare i vattnet och behöver mer kraft för att komma upp i planing, vilket är en anledning till att de flesta av oss inte planar på 60-liters brädor i 5 m/s. Dessutom borde det vara lätt att inse att den som vill köra 5.0 och 70-liters vågis i 10 m/s kommer behöva pumpa flitigare än den som kör formula och 10.0 i samma vind.
-
Jag skrev för den delen just södra Gran Canaria för det är just den biten jag inte tycker är mycket att se. Men visst, jag begav mig upp i bergen en kväll med fullmåne och ju högre upp jag kom desto läckrare var landskapet. Fast efterhand blev det rätt brant, det blev snarast nåt mellanting mellan promenad och klättring.
-
Håller med. Södra CG känns lika naturskönt som ett grustag. Fast Bahia Feliz är rätt schysst, tycker jag. Fast ska jag till GC blir det på sommaren, och det blir Pozo.
-
dr Masse wrote:Och här skulle man kunna skriva något om SDM och RDM. Men det gör jag inte, som den finkänsliga person jag är.
Du menar att det här är det slutgiltiga beviset för att RDM är skönare?
-
flensted wrote:Vad heter du på gps-speedsurfing ?
//
Det gör jag inte. 🙂 -
Jo, i svag vind är det möjligt att åka snabbare än vinden. Jag vet inte exakt om det är det dubbla, men en formula gör enligt Jimmy Hellberg minst 11 knop när den planar, men den planar redan i 5-6 knops vind.
Det är möjligt tack vare den skenbara vinden, och i princip bara på djup slör, vilket man kan se (antar jag) när en formulaseglare slörar i väldigt svag vind. Även fast man slörar brant, är seglet skotat som på tok-kryss. Försöker man gippa i svag vind, trycks seglet tillbaka i ansiktet på en, för den skenbara vinden kommer från motsatt riktning som den verkliga.
När sen vinden ökar, blir friktionen mellan bräda och vatten allt större, och farten relativt vindhastigheten minskar, för att vid nån vindstyrka ”bara” vara lika med vindhastigheten. Att Finian gjorde 48,7 knop i runt 40 knops vind visar att prylarna även i hårdvind faktiskt har blivit mycket effektivare.
-
Jag har för mig att NP med RDM inte är nån jättehöjdare, men det har ju inte hindrat somliga världscupseglare att köra med den combon. Problemet är att RDM har mer eller mindre samma diameter hela vägen, vilket gör att böjkurvan blir ganska konstant, medan NP helst vill ha rätt toppmjuka master, om jag minns rätt. Dessutom finns det lite problem som har med att det blir en del mastficka ”över” när man kör med rdm. Det finns dock en och annan RDM som är gjord för segel som NP, och så finns så klart nya X combat-masten, men den är ju från NP så den lär ju inte vara billig.
Edit: Passar på att påpeka att min RDM-förlängare (local spirit) förlänger 45 cm, likaså Hotsails Hotrod, och Liberty förlänger 50. Kelapro förlänger nog rätt mycket med, men med din budget är det nog Hotrod och Local Spirit som ligger bäst till, de är väldigt lika varandra men har olika nedhalsblock/bottendel, och kanske olika kvalitet/konstruktion av kolfiberröret, jag kan inte bedöma den saken.
-
Kortare mast betyder som några redan antytt mjukare, vilket får hela seglet att kännas mjukare. Jag väger ungefär som du och har ”för kort” mast till två av mina segel, och jag tycker mest at det känns grymt skönt att segla med de seglen, att kroka i känns lite som att sjunka ner i en skön fåtölj.
Däremot brukar för mjuk mast (eller en tung stark seglare) betyda ett segel som bara kollapsar, blir bångstyrigt och inte går att segla ett dugg överriggad med.
Låg kolhalt i en mast gör enligt många seglet trist och klumpigt i känslan, fast jag har aldrig haft möjlighet att jämföra två master med olika kolhalt i samma segel, jag vet mest att de segel jag har som har kolrika master är trevliga att segla med.
-
Sen är det ju himla elakt att man som liten, lätt och klen straffas med att behöva nedhala extra mycket eftersom vi behöver mer twist i våra segel än de där gorillorna som kan hala ner ett formulasegel med tänderna…
-
Kör du den billigare varianten och köper en vev kan du eventuellt få problem med vissa förlängare. Det som händer är att veven drar tampen rakt genom cleaten, resultat: tamparna nöts ut på nolltid. Min streamlined har inte det problemet, men mina två Local Spirit har lite problem med det. Local spirit är dessutom överlag en liten aning elaka mot tamparna.
-
adde wrote:Av Ola kan du säkert få en schyst polynom av grad 12 som beskriver rockerkurvan 😀
Eftersom Ola missade det öppna målet passar jag på att påpeka att om du försöker beskriva rockern med ett tolftegradspolynom så är risken rätt stor att du råkar ut för Runges fenomen, dvs att polynomet i ändarna av kurvan du beskriver får mycket kraftiga oscillationer.