Forumsvar skapade

Sida 253 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    21 november, 2005 vid 20:34 som svar på: Surfa med barn, vilken bräda?

Eftersom nästan ingen har nämnt dem här i tråden, utom Ola.

Har nån provat att ställa ungarna på en JP young Gun, Fanatic Ripper eller liknande modern barnbräda? Tillverkarna påstår ju att de är stora nog för att vara nybörjarbrädor åt de minsta ungarna och sen blir roliga funboards när de lärt sig.

• rasmus_w

Medlem
    21 november, 2005 vid 01:58 som svar på: FÖR LÄNGE SEDAN

Lökenäs, Öland. Tidigt 90-tal, kanske -93 eller så. Tomas Persson slalom 5.7 och samma vågis jag fortfarande kör och som fortfarande behöver 4.5 eller mindre för att vakna till liv på riktigt.gipp.jpg

• rasmus_w

Medlem
    19 november, 2005 vid 04:21 som svar på: Bra artikel

Jag tror det. Att fenor twistar är en vanlig missuppfattning som folk spär på genom att fenor faktiskt ofta twistar när man provböjer dem med fingrarna.

Däremot spelar den missuppfattningen ganska liten roll när man seglar, då känner man mest om den känns eftergivlig eller inte och det tolkar väl en del som att fenan twistar.

Sen tror jag inte att det gör nån stor skillnad för Dunken. För honom är det viktiga hur brädan uppför sig tillsammans med fenan, inte att om han kan allt om hydrodynamik eller inte.

• rasmus_w

Medlem
    19 november, 2005 vid 00:43 som svar på: Bra artikel

Svar till:

Vad är definitionen på twist kontra böj då?

[/ QUOTE ]

Twist är när bakkanten vrider sig i förhållande till framkanten. Böj är när det böjer sig rakt åt sidan.

Fast det hela var egentligen en liten petitess jag anmärkte på. Dunken har fan så mycket bättre koll på fenor än jag nånsin kommer ha.

• rasmus_w

Medlem
    18 november, 2005 vid 23:12 som svar på: Bra artikel

Svar till:

Det justerar man väl med fenans uppbyggnad och profil, tanken är väl att man i hårdvind behöver en fena med en del twist men endast lite flex (böjning)? (och tvärtom i lättvind)
    Om fenans yta är centrerad bakom profilens tjockaste del så kommer den att twista ”mer” än den böjer sig?

[/ QUOTE ]

Nja. Rätt i sak, men fel ändå. Grejen är att för att en vinge ska twista så måste framkanten vara rejält mycket styvare än resten, ungefär som skillnaden i styvhet mellan masten och monofilmen i seglet lite skillnad i plastens styvhet hjälper inte. Kraften är alltid störst i främre delen av vingen, och väldigt liten i bakkanten. Utom förstås när man står på land och trycker på fenan med tummen.

Okej, fenan kan twista av en anledning till. Är den kraftigt bakåtsvept, typ en gräsfena eller väldigt böjd vågfena, så kommer den twista.

• rasmus_w

Medlem
    18 november, 2005 vid 21:42 som svar på: Segel till Fanatic Falcon 110

Å andra sidan är väl inte X9 fel i ett V8 heller. När NP skickar segel till de brittiska surftidningarna så verkar de nästan alltid skicka med X9:or (eller X9 wave om det är vågsegel), oavsett vad det är för segel. Det verkar som det höjer seglens betyg lite.

• rasmus_w

Medlem
    18 november, 2005 vid 21:33 som svar på: Bra artikel

En liten petitess vill jag dock anmärka på. Björn säger att man behöver fenor med mycket twist i hård vind. Det är bara det att fenor inte twistar utan böjer sig.

• rasmus_w

Medlem
    18 november, 2005 vid 21:18 som svar på: Fan vad kallt det blev!

Det verkar som att det kan komma lite sydvindar framåt nästa helg, så jag ser inte hoppet som ute. Vi hade köldknäppar förra hösten med, men det hann ändå komma mildväder innan isen la sig.

• rasmus_w

Medlem
    17 november, 2005 vid 23:52 som svar på: Swedish Windsurfing babes…:-)

Det är inget fel alls på dina bilder och inte på dina svar.

Vi stör oss bara på att Boardseeker ställer så dumma frågor till dig och de andra tjejerna.

• rasmus_w

Medlem
    17 november, 2005 vid 21:43 som svar på: Swedish Windsurfing babes…:-)

Svar till:

Såvida man inte är militant feminist var där väl inte så mkt att hänga upp sig på? Trevlig tjej och vindsurfare!

[/ QUOTE ]

Jo, jag tycker det. Det kan väl vara kul med småsexistiska reportage i surftidningar, men risken är att det håller tjejer borta från sporten.

Men hur som haver, Emma gjorde ändå bra ifrån sig och hittills har största delen av publiciteten kring Anna och Emma varit sån som får dem att framstå som förebilder för andra presumptiva vindsurfare.

• rasmus_w

Medlem
    16 november, 2005 vid 21:34 som svar på: Surfgrejer på tåg?

Tidigare fanns nån regel om att vindsurfingbrädor inte gick att pollettera om de var längre än 250 cm. Fast det var på den tiden när det var extremt ovanligt med så korta brädor.

• rasmus_w

Medlem
    14 november, 2005 vid 21:05 som svar på: Funderar på att åka till Dalarö i morgon!!

Själv tyckte jag att det sög. Jag gissar att det var för mycket väst eller nåt. Det var nåt alldeles överjävla byigt. Körde 4.5 och kände mig snudd på överriggad i byarna och simmade i vindhålen. Lägg till lite ledset regn och man får en sån där dag som får en att undra varför man vindsurfar alls.

Tur att månskensseglingen i lördags bjöd på svaret.

• rasmus_w

Medlem
    14 november, 2005 vid 08:59 som svar på: Funderar på att åka till Dalarö i morgon!!

Hmm… Vid närmare eftertanke. Hurpass jämn är vinden i Dalarö? Vinden ser ju absolut ut att gå mer över land i Dalarö jämfört med Torö. Blir det nån skillnad i byighet? Det är så trist att behöva simma i vindhålen.

• rasmus_w

Medlem
    14 november, 2005 vid 08:31 som svar på: Funderar på att åka till Dalarö i morgon!!

Frysa? Det är sånt folk utan cwm gör va?

Man behöver ju inte ens ha dem på sig för att de ska hjälpa, i lördags hade jag dem i väskan och attans vad varmt och skönt det var om hela kroppen. smile.gif

• rasmus_w

Medlem
    14 november, 2005 vid 08:18 som svar på: Funderar på att åka till Dalarö i morgon!!

Aj. Nu inser jag att det var igår ni skulle till Dalarö. Kommer nån åka dit idag? Jag funderar på att ta en titt. Det är så långt till Torö, och så hade jag ändå mest tänkt nöta duckjibes i käringviken.

Kommer 4.5 räcka förresten, eller kommer man sitta på land och vara rädd och andfådd mest hela tiden?

Sida 253 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA