rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Svar till:
Ja visst händer det ibland när de blåser som fan men jag har lärt mig kontrollera mig och precis som du sa, tänka på att kroka ur först… men den gången var det riktigt illa för mig.
Moppedöveriggad med 4.6 och hann få med noll luft ! Tidigare samma dag hade en kille blivit tvungen att bli upphämtad med hellikopter 😛[/ QUOTE ]
Jovisst. Den farligaste situationen är i allmänhet den man inte är beredd på, eller den man aldrig trott skulle inträffa. En viktig anledning till att det är så sällan folk t.ex. blir ihjälwashade i stora vågor är att vågseglare har varit med om mycket och nästan alltid är beredda på det värsta.
-
Första torödagen nånsin för mig. Mitt minsta är 4.5 och under stora delar av dagentyckte jag det kändes riktigt läskigt. Folket med 4.2 snackade om öppen dörr, mina linor satt så långt bak som jag inte hade nåt annat val än att hålla seglet fullt inskotat, och vara väldigt skraj.
Fast ett tag var draget skönt, brädan höll sig på vattnet när ja ville det och så, och kroppsvärmen hämtade sig. Givetvis gick jag in och tog igen mig precis som det la sig, och inte orkade jag ge mig ut en andra gång på stenstranden heller.
Fast det gav mersmak! Det här går att lära sig hantera. Mina vattenstarter är nästan snabba nog för stora vågor och det går att klättra över skumkammarna även i onshore, bara jag blir lite snabbare och ger fan i att få kastfall varannan gång jag försöker.
Sen ska man ge fan i att bli spolad om man seglar i shorty så här års.
-
Svar till:
Var själv nära som fan för några år sedan… fick kastfall utan att hinna ta nån luft, hamnade under seglet med selen ikopplad… i ren panik simmade jag och som tur var fick jag tag i masten, fick en nypa luft sen gick jag under igen och kopplade ur selen.
Tänk om man simmat åt fel håll… bomnocken tex.[/ QUOTE ]
Fast det där händer mig rätt ofta. Kanske inte kastfall, men att jag hamnar under seglet ikrokad. Jag brukar bli mer irriterad än rädd av det, man simmar iväg och kommer ingenstans, men lösningen är rätt enkel, det handlar bara om prioritering: Först kroka ur, sen ta sig till ytan. Man klarar nån minut eller så utan luft.
-
Köp ingenting av det där. Kolla runt på konfen, det finns nog betydligt nyare riggar att få för det priset.
Men du kommer nog ha mycket kul med Mistralen!
-
I Linköping var/är det inga problem att börja surfa som liten spoling. Jag var 15 när jag började och hade brädan i Linsurfs container. Eftersom Linsurf ligger på ett BRA surfställe finns inte behovet att åka runt till en massa olika ställen, vilket minskar bilbehovet rejält. Jag cyklade ut till udden varje gång det blåste ända tills jag hade körkort, och fick på köpet en hästkondis. Ni anar inte hur fort man cyklar när vindmätaren rapporterat 18 m/s…
Så ungdomar som bor i linköping har inga ursäkter, bara att sätta igång!
-
Jag funderar på att åka ut till Torö i kväll och vakna till vågornas brus. Är det en bra idé? Vad behöver jag veta? Kan man slå upp tält nånstans om bilen visar sig obekväm att sova i?
Vad behöver jag för prylar? Finns det risk att jag behöver större segel än 5.7 eller större bräda än satans jävla apliten gammal custom?
Är stenarna den där snäckbevuxna sorten man blir filéad på eller bara… hårda?
Komer det vara fler bilsovare därute?
-
Kanske en mindre fena, men framför allt ett betydligt större segel. 5.3 kräver dels rätt mycket vind för att få fart, men är också liksom lite för lätt för att hålla brädan på vattnet där det börjar gå undan. Låna nåt segel runt 7-8 kvadrat och testa om du klarar att hantera det, och köp i så fall ett.
-
Det är noterat. Vi lägger det till önskelistan.

-
Jo, visst är det så. Tumregeln är väl att man måste ha klart för sig var man anser vara viktigt och inte, för kompromissar man med det viktiga så blir man bara sur. Allt annat måste man kompromissa med.
Fast jag hoppas fortfarande jag hittar en flicka som gör bättre duckjibes än jag.

-
Bra när det där funkar. Annars har jag ofta fått intrycket att de vars partner inte vindsurfar ofta brukar försvinna från vattnet när ungarna kommer.
-
Anledning nr 372 till varför man inte borde dejta tjejer som inte vindsurfar.

-
Jag passar på att kommentera lite saker genast, fast jag inte har läst hela.
Våtdräkter:
Att man blir förbannat utmattad när man ger sig ut med torrdräkten i isvatten beror inte bara på att den är tjock och blir styv i kylan. Det kan också vara uttorkning, dräkten är varmare än man tror. Lösning: Drick rejält med vatten!Visst är en plastbag skön, men lite liggunderlag, en sån där sittplatta för 29:- som sportaffärerna har eller lite bubbelplast att stå på rockar jättehårt när man byter om på kall, våt mark.
Tävlingarna: Ställde inte Frida Wiraeus upp i Pozo och Lanzarote? Jag hade för mig att hon till och med klarade sig rätt bra.
-
Sant. Fast hur som haver, har man möjlighet att ta sig till Väddö på en bra prognos så är det värt det.
-
Om bensinpriset är en världslig sak, så – Väddö.
-
rasmus_w
Medlem11 september, 2005 vid 20:29 som svar på: Succé för havskappseglingen Sverige-Åland 10/9Damn.
Att börja fundera på att faktiskt ställa upp tre dagar innan racet är för lite. För många lösa trådar att hinna ta tag i, så det blev inget för mig.
Hoppas nån arrangerar nåt liknande distansrace nästa år, eller kanske bara en längre utflykt nånstans. Man måste inte tävla för att det ska vara ballt att segla långt.
Well, Grattis Jona till segern, och ni andra till att ha genomfört en himla ball grej!