rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Med tanke på att en freestyler just smällde till med över 35 knop här i Stockholm (iofs inte på fs-prylar) så finns det väl enstaka segelsnurrare som också vet hur man får brädan att röra på sig.
-
Jag har en streamlined jag med.
Nackdel 1: Den klarar inte längre master än 490.
Nackdel 2: När man stoppar alla segel i en enda säck så märker man hur tunga de är.
Nackdel 3: Ska man ha seglen inuti bilen är det lättare att ha dem lösa.Fördel 1: Ordning och reda.
Fördel 2: Man kan ha seglen på taket.
Fördel 3: Ska man flyga med grejorna vill man verkligen ha en.Slutsats: Det är väl värt att ha en, men ibland är det bättre att inte använda den.
-
Jag tycker det krävs en förutsätning till för att det ska vara vettigt att täppa till med unerliket: Att seglet ifråga är ett racesegel. Med ett racesegel kan man täppa till utan att luta masten speciellt mycket bakåt. Gör man samma sak med ett freeridesegel eller ett vågsegel blir det obalans till max.
-
Full sula i 7,8:an, som tyvärr fladdrade sönder sitt akterlik på tre ställen. Sen är inte Techno2:an världens mest lättkontrollerade bräda, jag hade nog vågat stå på lite mer om jag hade tagit med min gamla RRD. Så fort man visar lovartskanten för vinden eller slarvar med mastfotstrycket lyfter hela brädan. Koncentration och välfyllda energidepåer anmodas!
-
Jag håller med. Jag har visserligen inte seglat Torö nån gång, men jag har seglat Väddö, Grönhögen och Vargas på Gran Canaria barfota. Det går, men man får sig väl nån extra spolning. Väl ute är det bara fördelar.
-
Cykelaffären längst ner i pubhuset i Stockholm hade nån lyxig grunka som blåste ner varmluft i skorna, säkert guld, men fan vet om det är värt 500 spänn att torka skorna.
-
Kommer vara vid Görväln tidigast runt 16 eftersom jag inte tror jag kommer ha nån bil och jag har föreläsning till 15.00.
-
Vad har du seglat för olika brädor? Vad har du för brädor sen tidigare, om några?
Jag kom faktiskt med ett förslag, utan att känna till hur bra du är: En freeride på 130-150 liter. Fanatic XXX eller Shark, nån JP X-cite eller så. På en sån bräda kommer du få segla ofta, och att segla ofta är nyckeln till att bli bra!
En tumregel som kan vara bra är att kroppsvikten i liter är en ganska vettig volym på en ”minstabräda” för hårdare vindar.
-
Svar till:
Då kan man ju sätta den vid bommen och säga att man seglat i logohöga vågor!

[/ QUOTE ]
Äh. Skaffa ett specialsytt segel som riggas på 150-mast och berätta för alla att du seglat i dubbel masthöjd.

-
En ny mast passar väl hjälpligt, men man körde oftast på längre master i förhållande till segelstorleken än nu. Förr körde man ju typ 460 på allt över fem kvadrat, nu kör jag med en 400 upp till 5.7.
Jag skulle nog fundera över en bunt nya segel och skaffa en mast som funkar hjälpligt med de gamla seglen, men betydligt bättre till de nya, när du väl fått råd med dem.
Ska sanningen fram, så gjorde jag precis så, fast jag kunde inte motstå att köpa tre nya segel till min nya mast på kuppen.

-
De flesta använder i och för sig överriggad något slarvigt. Speciellt för några år sen var det tufft att segla överriggad, så då kallade sig alla överriggade stup i kvarten bara för att de hade ett racesegel och biceps fick jobba lite. Jag tror rätt många skulle kunna säga ”rätt mycket drag” lika gärna.
Fast jag slarvar också. Några pumptag och så var man iväg, överriggad till max.

-
Enkelt uttryckt: Det gör man inte. Den kommer sjunka som en sten när du ställer dig på den om det inte blåser rejält.
Vad du behöver lära dig för att kunna segla den brädan är att vattenstarta, och det föreslår jag att du gör på en bräda runt 130 liter.
Fast du kan ju skaffa 85-litaren ändå, men var beredd på att den inte kommer till så mycket användning i början.
-
För att man seglar brädan på högkant när man kryssar i lättvind. Så hårt som OS-seglarna lär pumpa så kommer de garanterat behöva kryssstroppar.
-
Brandon Bay är väl vad det skrivs mest om vad gäller Irland. Det ska tydligen kunna bli upp till dubbel masthöjd på vågorna där, plus sideshorevindar på uppåt 30 m/s.
-
Själv funderar jag mest över den långa nosen. Hade det inte räckt att göra brädan typ 210-220 lång, som Finians leksaker?