rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Jag mätte just linornas placering enligt Cribbs metod. Det visade sig stämma nästan exakt, min lina var nån cm bakom mätpunkten. Väldigt skumt, för jag tycker inte det känns som att linan sitter långt bak, jag har bara flyttat linorna tills dess att skotvinkeln inte ändras när jag släpper bommen.
-
Varför inte prova att bygga ett fotograftorn? Boards skrev lite om hur bra ett sånt är att ha i årets juninummer. Nån exakt byggbeskrivning gav de inte men skrev att lite fantasi, några långa bamburör och några spännband var vad som behövdes, och la till att om ni inte har några bamburör, fundera på om ni har nåt annat som är ca 430-460 cm långt liggandes.
Sen är det klart att det kanske är lite knivigt att resa ett torn om det går stora vågor eller djupnar fort. Fast på t.ex. Haga Park funkar det nog kanon, nästan så man skulle föreslå att Öwc kunde ställa upp ett sånt permanent.
Fast då får väl ornitologerna raptus, förstås.
-
Hej du formulaflicka. Att orka dra handlar om rätt teknik. Ligg ner med ryggen rak och pressa seglet ifrån dig med foten så orkar du bra mycket mer ån om du försöker låta armar eller rygg göra jobbet.
Gör jag på det viset och har en bra förlängare så kan jag dra mitt formulasegel med pinne eller hängselekrok. Däremot ser jag ingen större anledning till att göra det när jag har en vev.
Att dra med skruvmejsel varnade Guy Cribb för nån gång. Går tampen av så hugger man sig själv i knät med skruvmejseln.
Jag skruvar alltid av mina fenor när jag har seglat färdigt.
-
rasmus_w
Medlem18 augusti, 2005 vid 01:24 som svar på: Pryl råd till en som inte hängt med utvecklingen?Jag tror nog att du lugnt kan satsa på en rätt stor bräda. Tyvärr, med 50 cm fena och nio kvadrats segel kan man nog glömma det där med att hoppa, men jag har varit i din situation, med brädor som funkade en gång om året.
Nu har jag en bräda som är 75 cm bred och har 148 liters volym och en 9.7:a. Det går inte att göra mycket mer än att segla rakt fram och slå/gippa, men jag kommer igång och planar redan runt 5 m/s, vilket har gett mig massor av tid på vattnet. Det blåser 5 m/s nästan dubbelt så ofta som det blåser 7 m/s på de flesta ställen i Sverige och all den extra tiden på vattnet betyder att när det väl blåser 15 m/s så har man rutin och ork och seglar därför bättre även med 4.5 och vågisen än om man inte hade haft alla dessa planande lättvindsdagar i benen.
Det är allid roligare att vara ute på vattnet och plana än att sitta på land!
-
Jag tycker det funkar med moderna segel, det blir bara inte riktigt lika bra.
En annan kul sak är att att surfsport tycker Sputnik 270 är lättgippad. Den brittiska surfpressen har ängat de senaste 15 åren åt att skriva om hur svårgippad sputniken var.
Fast det är faktiskt mitt intryck med, de där gamla toksmala slalombrädorna är betydligt mer lättseglade än sitt rykte. Jag hade förmånen att köra min RRD från ca 95-96 med 7.8 en dag när vissa segelsnurrare kallade sig överriggade med 5.3 och brädan gick både fort och gick som på räls i mina allt annat än ståsäkra gippar.
-
Jag tror nog att torrdräkten är rätt hållbar.
Anledningen till att folk är skeptiska är att OM den pajar så är man väldigt illa ute. Nu tvivlar jag på att man sjunker för att den vattenfylls, däremot skulle jag tro att man fryser ihjäl på bara några minuter om en sån dräkt fylls med nollgradigt vatten. Vanliga torrdräkter och våtdräkter gör ju ett hyfsat jobb även om de går sönder.
-
9.7, 7.8, 6.6, 5.7, 5.0, 4.5, 3.5. 95% av tiden eller så, kär jag 9,7. I sommar har jag varit på Öland och fått en handfull seglingsdagar med 7.8:an. Vid två tillfällen har jag haft bra drag i 5.7:an och i tio sekunder har jag haft drag i 4.5:an. Sen har jag vid ett flertal tillfällen försökt köra 5.7 trots att vinden inte räckt och att vågbrädan är lite för liten för 5.7.
-
Den anmärkning jag har läst som känns relevant är att främre tuttleskruven hamnar under bakfoten om man kör med bakstroppen centrerad, vilket inte är skönt.
Själv har jag fyra tuttlefenor och en us-fena och tycker inte det känns vidare lockande att behöva skaffa en radda powerfenor, så jag köper helst inte brädor med powerbox.
-
Svar till:
15-19m/s Fanatic Falcon 911
Johan[/ QUOTE ]
Är det en ambulansbräda eller nåt?

Själv har jag ett minne av att man kan speeda rätt bra även i hårdare vindar än så. Jag blåste på rätt bra med fullt drag i 3.5:an på väg in över dyningarna i Arinaga för en herrans massa år sen. Tyvärr vägde väl GPS:er mer än surfutrustningar på den tiden och var inte vattentäta, så jag har inga loggar.
Sen är väl ändå slalomprylar (brädor och -segel) de ultimata hoppa högt-prylarna om man bara vet hur man ska landa utan att göra kaffeved av rubbet?
-
Slalombräda för hårdvind. Hyfsat snabb och enligt den tidens mått underbar att hoppa med, har jag för mig. Har aldrig seglat den själv, men den tidens brädor var väldigt inriktade på högsta möjliga fart i massor med vind, om brädan sen var lätt att segla eller inte var inte lika viktigt. Bic brukade i och för sig oftast göra sina brädor hyfsat lättseglade.
Min gissning är att du kan få den att gå ruskigt fort rakt fram, men kanske inte så mycket mer. Fartmässigt behöver den inte vara så långt från en modern bräda, men i många andra avseenden är den nog det.
-
Hur långt har du kommit? Om du aldrig ens har stått på en bräda så blir kanske svaret ett annat än om du hunnit lära sig plana och sånt. Fast en freeride på säg 130-150 liter och minst 70 cm bredd eller en RRD evolution 360 lär knappast vara fel. Tillräckligt stadig för dina 76 kilo och du kan avancera en bra bit utan att växa ur den.
-
Jag har labbat en del med bomhöjd och linplacering i sommar, tyvärr inte samtidigt och jag misstänker att det är kombon som fattas.
Att flytta linorna en bit bakåt var mest bara jobbigt.
Eftersom min bom jämt åker ner under segling brukar jag börja med att sätta den tokhögt. Det brukar leda till att jag planar sent och kör med alldeles för mycket tyngd på bakfoten tills bommen åkt mer lite så jag kan böja knäna och sjunka ner i sittselen.
Senast jag var ute upptäckte jag däremot en sak till: Med bommen tokhögt kunde jag inte skota in! Plötsligt begriper jag lite mer om varför man behöver ha linorna längre bak. Fast än så länge tror jag på att köra med en linplacering som inte överanstränger mina stackars ömma biceps-muskelfästen…
-
Helt sant. Anledningen till att kärnavfall är såpass farligt är att det är en av de energirikaste substanser som finns. Att inte utvinna den energin är närmast skandalöst.
-
Jag kör en Bic Techno2 med ett North Warp 9,7 och en 62 cm fena. Går väl igång runt 5 m/s och seglet går att hålla upp till ca 10 m/s. Att bara segla fram och tillbaka med de grejorna är rätt trevligt men brädan känns lite i minsta laget för det seglet och segelsnurrande (typ gippar och slag) känns mest som att möblera om.
Överlag tycker jag det är roligare än att sitta på land.