rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Det kan bli som för mig. Jag blir farträdd så jag nästan skiter knäck när min gamla RRD 286 sätter fart. Jag minns inte att jag nånsin var farträdd när jag seglade den för 8-9 år sen, jag bara skotade in, tog i för allt vad underbenen höll och seglade så överriggad jag kunde.
Fast det är ju en anledning till att segla den mer.

-
Vet inte. Riktiga hårdingar vaxar väl brädan i stället, och blandar lite piripiri i vaxet.

-
Well, well, well. Händer inget oförutsett så är jag i Näsbypark om en timme eller så.
-
Det är långt till Skälåker om man bor på Östermalm. Är det så mycket bättre än t.ex. Näsbypark eller Fågelöudde så det är värt en extra halvtimme(?) i bil?
-
Åker du från Stockholm så hänger jag gärna på.
-
Det beror väl på. Det finns bara en Bure nummer 1, vill man bo där ska man boka i god tid. Samtidigt hade beachcomber nån slags logementsliknande inkvartering som i stort sett bara innebar att man hade en brits att ligga på (bland över 100 pers) och tak över huvudet, där behöver man nog inte boka.
Jag kan tänka mig att det är så på de flesta ställen, billiga backpackerboenden behöver inte bokas, vill man ha mer, måste man det.
-
Jag kommer troligen åka till Öland nu i helgen, utan surfprylar. Finns det prylar att hyra än? Kan man vara ute på vattnet utan att hamna i vägen för alla som tävlar i segelsnurr? Nej, jag tänker inte tävla.

-
Dåså. Måste försöka få möjlighet att provsegla en formula nån gång. Jag tror dessutom att risken för ryggskador är övergående, förra året var en upptrappning efter att knappt ha seglat på flera år (Roxenprylar planar inte i Stockholms svaga vindar) och jag märkte rätt ofta att min kropp hunnit degenerera rätt rejält. Framåt december tyckte jag däremot att jag börjat bli lite starkare.
Sen ska man ha råd med en formula med, just nu undrar jag om jag kommer ha råd att leva i sommar, typ..

-
En liten fråga… Jag skaffade ett North Warp 9,7 och en 62 cm fena till min Bic Techno II förra sommaren. Jag tyckte inte det var speciellt svårt att lära sig hantera seglet, det var mest att det var väldigt tungt som ibland märktes.
På rakorna är det ju inga problem, bara att hänga i selen och kanske flytta händerna en bit bakåt på bommen om vinden ökar. Däremot, när det är dags att slänga runt med seglet, i gippar och sånt, då märker man att det är tungt. Jag är ganska rädd att ryggen ska ta stryk och släppte rätt ofta seglet när det var dags att skota in i slutet av gippen för att det kändes som jag stod snett och konstigt och riskerade att snedbelasta ryggen rejält om jag pumpade till och skotade in. Bättre då att dra rigg en gång extra och vara lite smidigare i nästa gipp.
Är det mycket svårare att hantera en formula? Betyder de där extra decimetrarna mycket när man ska i stropparna? Är en 11.5:a mycket tyngre och knepigare att hantera än min 9,7:a?
-
Surfställe: Namotu. En våg i världsklass bryter på revet, och innanför ser det ut som plattvatten.
Själv tillbringade jag en vecka på Beachcomber Island för några år sen. Inte mycket till surf, men en ö man ska besöka om man nånsin får möjlighet. Boka Bure 1 eller 2 för boendet så får du nöjet att bo i en söderhavshydda direkt på stranden.
Edit: Det är Mike Waltze som äger hotellet på Namotu, bara en sån sak!
-
Funkar gör det, men man ska tänka på att kornstorleken har betydelse för hur bra halkskyddet blir. Socker eller grovt salt har större korn och ger vassare halkskydd, vanligt bordsalt ger ett slätare. Var jag har förstått så blir det för vasst med socker eller grovsalt, men jag gissar att det är en smakfråga. Även för de som inte slickar på sina brädor.

-
Inte nödvändigtvis. Hyrbrädor slits såpass hårt att det knappast gör nån skillnad om skruven är öppen eller inte. Däremot kan du vara säker på att de inte låter brädor ligga i solen timme efter timme.
-
Jag tvivlar på att den finns. Fanatid brukar döpa sina brädor efter djur, oxh jag vet vad en falcon eller en jag är, men inte en ”dynalite”. I och för sig känner jag inte till vad ”newwave” eller ”freewave” är för djur, men men…
-
Visst kan man bli kall om fötterna. Mina gamla skor var väldigt tunnslitna under stortårna, vilket märktes utan problem under vissa decemberdagar när det var slush inne vid strandbrynet. Det gällde att jobba för att hålla tårna varma!
-
Svar till:
Samtidigt impad av er som lärde er på de numera gamla brädorna.

[/ QUOTE ]
Jag tror inte det var så himla många som lärde sig på en Tiga 260. Det var rätt vanligt att man tillbringade ett år eller så på en 330 innan man skaffade sig en liten bräda, och vid det laget kunde man oftast segla med planing och vattenstarta.
Sen är det ju klart att en modern freeride är bra mycket lättare att segla och har mycket bredare vindregister, men jag kan nog tänka mig att en del av de här gamla häckarna (som ju främst var designade för att ge bra kontroll när man var toköverriggad med 5.0) hänger med rätt bra fartmässigt, speciellt när det blåser rejält.