Forumsvar skapade

Sida 280 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    29 mars, 2005 vid 02:18 som svar på: body drag???

Har aldrig grejat en bodydrag, men vad jag har hört så är knepet att ha bommen högt, armarna böjda och riggen så upprätt som möjligt. Och så det allra viktigaste: Låt dig inte luras av att det heter bodydrag. Ju mindre kropp du har i vattnet desto bättre, det räcker med att tårna släpar i vattnet, vatensprutet gör ändå att det ser ut som du har allt utom huvet under vattnet.

Som vanligt ska man inte glömma att segla, dvs skota in/ut för att ha lagom drag i seglet och sånt. Sen vill du hänga bredvid brädan, hamnar du bakom den kommer du inte tillbaka ombord.

Hm. Man kanske skulle prova nångång? Fast det får bli efter att jag lärt mig duckgippa 9,7:an. smile.gif

• rasmus_w

Medlem
    29 mars, 2005 vid 01:37 som svar på: Handskar ?

Liten kommentar om vantar med öppen handflata: Jag har ett par såna (NP), som jag har använt en gång. Jag bestämde mig för att prova dem medan vattentemperaturen fortfarande borde vara uthärdlig med bara händer. Gav mig ut och fick genast problem: Dels var det helt hopplöst att få nåt grepp om bommen, dels frös jag som satan.Ryckte av mig en handske (inte helt, tog bara ut fingrarna genom hålet i handflatan och vek handsken bakåt) för att försöka värma min nedkylda hand på nåt vis och upptäckte att fingrarna fick tillbaka färgen med detsamma. Jag fortsatte sen segla i nån timme utan större obehag.

Sen beställde jag ett par Cold water mitts från USA. De rockar hårt.

• rasmus_w

Medlem
    29 mars, 2005 vid 00:13 som svar på: midjesele & flytväst

Så ser jag det också. Jag skiter rätt högaktningsfullt i flytvästens flytförmåga. Det viktiga är att den är hård och tar upp smällar effektivt, det kan bespara en knäckta revben, ryggkotor och annat.

• rasmus_w

Medlem
    28 mars, 2005 vid 23:30 som svar på: hur stora segel kör ni

Som sagt, det är verkligen skillnad på olika segels vindtålighet. Vill man skryta om hur stora segel man kan hålla, föreslår jag att man skaffar ett ”litet” formulasegel. Formulasegel på 10 kvadrat eller mindre brukar vara tänkta för riktigt mycket vind, något många upptäckt när de kommit över en billig begagnad 10:a att ha som lättvindssegel. Min 9,7:a är t.ex. inget större problem att hålla i 8-9 m/s.

Det är inte optimalt i såna vindar, men eftersom jag seglar på mälaren tycker jag att det har sina fördelar eftersom vinden där brukar vara grymt byig, att man har lite kontrollproblem i de värsta byarna tycker jag uppvägs av att man har fullt drag i vindhålen.

Förreten, om det är byigt, brukar ni rigga så seglet är lagom i byarna eller i vindhålen? Jag riggar som sagt för vindhålen, jag hatar att hålla på och tappa planingen stup i kvarten bara för att vinden är byig.

• rasmus_w

Medlem
    22 mars, 2005 vid 23:23 som svar på: Tung = styva grejor?

Hm. Apropå flodhästar.

Jag har en ny dröm. Jag stod just inne på skidsport och klämde på en X9. Visserligen kortaste vågbommen, maximalt inskjuten, men attans vad stum den var. En sån vill jag ha! Synd att man har studentbudget. :/

• rasmus_w

Medlem
    21 mars, 2005 vid 03:47 som svar på: fundrat lite!!!????

Svar till:

Men dessa är inte lättseglade direkt. De var lite gjorda för Dunkerbeck och Bringdal typer som håller 6.0 kvm i 15-20 m/s.
    Dvs att mer vanliga slalombrädor är lättare att hantera och segla med.

[/ QUOTE ]

En annan sak som är värd att notera är att folk tycks ha sett världen med lite andra ögon på den tiden. Jag sparkade just igång en av mina gamla datorer och hittade lite Fidonetkonversation från 94-97 ungefär.

Jag hade just köpt lättvindsbräda (en RRD 286-proto) och var alldeles överlycklig över hur bra den funkade i ”svaga” vindar. Givetvis gav jag mig ut med 6.6 och 286:a när övriga körde 4.0 och tyckte brädan var det mest lättseglade jag upplevt på år, den kryssade som en dröm och planade i minsta vindpust. Framåt kvällen avtog vinden och andra bytte till 6.0, jag släppte lite på nedhalet och hade fortfarande fullt drag i 6.6:an.

Helt otroligt! Lättvindsdagarna räddade!

Vem kallar idag en drygt 55 cm bred bräda för ”lättvindsbräda”? Vem tycker den typen av brädor är fantastiskt lättseglade? Sist jag var ute med den brädan och den 6.6:an i 4.5-vind var jag livrädd. Visst kryssade den, segla nästan rakt mot vinden var det enda jag vågade.

Överlag har den känts rätt skrämmande de gånger jag seglat på senare år. Halvplaning har verkligen sina poänger när man är ringrostig, RRD:n guppar, guppar och guppar tills man hittar tillräcklig vind, då sticker den iväg som skjuten ur en kanon. Hoppas jag hinner lära mig den igen innan den är slut. smile.gif

Givetvis diskuterades varför vx 5.0 var bättre än MKIV 4.5. Jepp, folk körde fullcambrat i så små storlekar på den tiden och jo, det var kul. smile.gif

• rasmus_w

Medlem
    16 mars, 2005 vid 22:41 som svar på: OS-Brädan på mässan

Jag tycker att dagens stora, breda brädor är kanon i din situation. Enda grejen är väl att det stora seglet man behöver till dem tar ett tag att vänja sig vid. Min bräda är rätt liten i jämförelse, en Bic Techno 2, men den har gett mig rejält fler timmar på vattnet. En formula eller stor (160l+) freeride vore nog perfekt för dig.

• rasmus_w

Medlem
    16 mars, 2005 vid 21:21 som svar på: 496 på 460 mast

Nåja. Brittiska windsurf skrev lite om det i testet av 6.0:or i senaste numret. De hade kommit underfund med att vissa segel gåt att trimma genom att variera mastlängden. Med en lång, styv mast blir buken djupare och akterliket tajtare, medan en kortare, mjukare mast ger ett planare segel med mer twist. Lång mast för lättvind och kort för hårdvind alltså.

Däremot var det inget man kunde ta för givet. Vissa av seglen i testet gick att trimma på det viset, andra blev bara fel när man bytte mastlängd.

• rasmus_w

Medlem
    15 mars, 2005 vid 22:45 som svar på: OS-Brädan på mässan

Den stora grejen är väl att om man sätter vindgränsen till 0,5 m/s eller vad de nu kan ha så kan man ha hur stora segel man vill, man planar ändå inte. Alltså kommer man behöva se till att det går att pumpa sig genom ett 15-minutersrace med dem.

Nånstans där är det väl som jag tycker att IOK:s krav på att vindsurfingtävlingar ska kunna bedrivas utan vind suger obegränsat hårt. Liksom, hur mycket stärks sportens image av ett gäng typer som tar sig runt banan genom att använda riggen som propeller?

• rasmus_w

Medlem
    14 mars, 2005 vid 23:20 som svar på: OS-Brädan på mässan

Att de inte vill göra riktigt stora riggar beror visst på att brädan säkerligen kommer seglas i ickeplanande vindar och det betyder ju förstås konstant frenetiskt tokpumpande och ska seglarna stå och tokpumpa med en 12,5:a lär de slitas ut på löpande band.

• rasmus_w

Medlem
    14 mars, 2005 vid 23:11 som svar på: Vindsurfing vid Linköping

Jag kan intyga att Roxen är en höjdarsjö nu när jag bor i Stockholm inser jag det. Fan vad segling det blev på höstarna, 3,5:an kom fram minst en gång per år.

Med visst är det lite långt till tvärskogsudde om man cyklar, jag gjorde det genom hela gymnasiet. Fast man blir uthållig av det. Mitt personliga rekord var nånstans runt 22 minuter nån riktigt blåsig dag, ngra timmars segling efter det och man är snart känd vida omkring för sin uthållighet. smile.gif

• rasmus_w

Medlem
    13 mars, 2005 vid 02:31 som svar på: Surfcitat

Windsurfing is a great metaphor for life. If you can get in the harness and foot straps, then you are a person who doesn’t give up after the first try. That goes a long way in this world.
    – Björn Dunckerbeck

• rasmus_w

Medlem
    11 mars, 2005 vid 14:26 som svar på: Ny ”Film” – Surf på Burk

Ett litet förslag: Vad sägs om att lägga upp torrent-filer till filmerna och sen låta dem sprida sig själva? Bittorrent är ju inte illegalt bara för att man kan sprida warez med det. I själva verket skapades det ju just för att sprida filer fort utan att lasta ner servrarna.

• rasmus_w

Medlem
    10 mars, 2005 vid 12:02 som svar på: Frågor om Compact 2005.

Jaja, ledsen, det var designat jag menade.

Och visst syr väl vissa designers prototyperna själva?

• rasmus_w

Medlem
    9 mars, 2005 vid 23:58 som svar på: Distansseglingar?

Ställa upp i ålandsracet låter skoj. Tyvärr tror jag inte att jag har prylar för att kunna ställa upp, min största bräda är en Techno II och så lär det fortsätta vara ett tag.

Att jag skrev i formulaforumet hade mest att göra med att jag inbillade mig att formulaseglare kanske är mer roade av att segla längre turer än vad t.ex. en vågseglare är.

Fast räcker vinden till för att ta höjd med 9,7:an (mitt största segel) så kanske det vore skoj att segla till Åland utom tävlan. Undras hur galna arrangörerna skulle bli av det. smile.gif

Sida 280 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA