Forumsvar skapade

Sida 51 av 290
  • rasmus_w

    Medlem
    1 september, 2009 vid 08:31 som svar på: Stretching?

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=Whc9diYAhpk”]YouTube – An excellent rehab exercise for for the rotary cuff[/ame]

  • rasmus_w

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 21:04 som svar på: Stretching?

    Allt man gör med armarna framför kroppen leder till kortare bröstmuskler, vindsurfing inräknat! Bröstmusklerna är därför en av de viktigare musklerna att stretcha!

  • rasmus_w

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 17:00 som svar på: Skåneserien Vejbystrand 29:e augusti

    Små vågor visst, men efter två seglingar på min formula så ser den där choppen riktigt skräckinjagande ut. Jag kan bara tänka mig hur livrädd jag skulle känna mig om jag försökte slöra över såna vågor med formulan. Visst, med tiden lär man sig och det läskiga blir en kick, men än är jag i stadiet när jag helst seglar formulan i smult vatten och i ganska svag vind och än har jag inte vågat bryta ner den på slör. Hatten av för er som kör formula i såna förhållanden som på bilderna!

  • rasmus_w

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 13:07 som svar på: Stretching?

    Glöm inte att om man är stark och uthållig så får man roligare surf. Okej, alla tycker väl inte lika, men jag tycker inte surfingen blir särskilt kul om jag under hela surfpasset är så utmattad att jag nästan är svimfärdig och bara orkar segla rakt fram och hänga i selen. Till och med krascha i gipparna för att man inte orkar hålla seglet när man krokar ur. Bättre då att bygga lite muskler, träna sin favoritvariant på konditionsträning och köra lite uthållighetsstyrka så man orkar ha kul under de där fyra blåsiga timmarna.

  • rasmus_w

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 12:12 som svar på: Stretching?

    Vill du ta i lite mer, prova att styrketräna lite. Att bara sätta igång och ta i som fan med muskler som inte är vana vid det ger ofta skador. Bättre bygga lite muskler så du har en kropp som kan ta i. Tänk dock på att du som vindsurfare använder en del muskler som gymfolk inte betraktar som intressanta även om jag brukar anse att ”allroundträning” för det mesta är bättre än sportspecifik träning.

  • rasmus_w

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 12:06 som svar på: Brädpriser 2010
    Ola H.;571804 wrote:
    Fraktkostnaderna har också gått upp (men är nog på väg ned igen, kan man hoppas).

    Kolfiber är bristvara, pga jätteprojekt inom flyget (airbus?) tror jag. Och eftersom de dyraste ”specialversionerna” är de med mycket kolfiber så blir de extra dyra.

    Så att toppmodellerna kostar nästan 20 papp är visserligen jobbigt, men inte så förvånande. Om man t exjämför med utförsåkningsskidor av top-of-the-line-modell så är det nog rätt så normala priser (tyvärr). Att bygga skidor är normalt sett en betydligt mer automatiserad process. Även om Cobrabrädor byggs i en form, så är blir det många hantverkstimmar på en bräda också.

    Eller varför inte återuppliva hembyggartrenden. När det begav sig var ju hembygge minst like mycket ett sätt att spara pengar som att förverkliga ideer. Färre sålda brädor sätter säkert lite press på tillverkarna att sälja billigare. Kanske återkommer hinkplastbrädor som väger 10 kilo istället för 6 men å andra sidan bara kostar hälften, dvs går för fyndpriset 10 tusen.

    Jag undrar om fraktpriserna nånsin går ner igen. Oljeproduktionen har peakat och när det gäller transport är alternativen inte speciellt välutvecklade.

    Däremot trodde jag att flygbolagskrisen hade minskat problemen med kolfiberbrist.

    Problemet med hembyggartrenden är väl främst att när det begav sig var Clarkfoam och polyester hett. Numer ”måste” man vakuumlaminera en sandwichkonstruktion, vilket jag tror många drar sig för.

  • rasmus_w

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 10:41 som svar på: Brädpriser 2010

    Okej, det är skrämmande att priserna på värstingbrädor närmar sig 20000 och normalprylar ligger runt 15, men det är trots allt bara 1500 spänn mer än förra året. Jag har för mig att det var ungefär samma diskussion förra året. Vindsurfing är fortfarande en galet billig seglingssport och eftersom vi har lågkonjunktur och folk inte anser sig ha råd att köpa ny bil och åka utomlands så finns det en hel del pengar över för lite mindre utgifter som t.ex. vindsurfingkit. Dessutom anses inte vindsurfinggrejer direkt som blingiga lyxprylar och det hjälper nog till, folk vill inte skylta vitt och brett med lyxprylar i lågkonjunktur.

    Men visst, om sporten ökar lavinartat även utomlands så dyker nog hinkplastbrädorna och asabrädorna och de långa produktserierna snart upp igen och då blir brädorna billigare.

  • rasmus_w

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 21:26 som svar på: Brädtips? (90-tals slalom)
  • rasmus_w

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 22:44 som svar på: Surfbuss stulen i Göteborg

    I read somewhere that T3 vans are right now being exported to africa in parts.

  • rasmus_w

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 22:42 som svar på: Brädpriser 2010

    Nu ramlade i alla fall Surfers news in så nu behöver vi inte spekulera mer om priserna. RRD verkade ha gått upp med en tusenlapp jämfört med motsvarande 09:a, JP har gått upp med 1500.

    På segelfronten verkar Simmer ha blivit nån hundring dyrare, medan NP har infört ett nytt Xply-material som innehåller dyneematrådar och har gjort seglen 20 % lättare och 6-700 spänn dyrare än förra året.

  • rasmus_w

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 16:06 som svar på: Fenor?
    Mården;570751 wrote:
    låter o ser ju ut som det är hot som ligger bakom rad fenorna
    vem det nu är?

    Jag försökte hitta hans namn på rad-sajten men hittade bara Mattias Ryman. Kan ju såklart ändå vara så att han är inblandad.

  • rasmus_w

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 15:59 som svar på: Längd på hängseltampar?

    Hur är det med bredden då? Jag har hört att speedare och slalomseglare brukar ha större avstånd mellan fästena än freestylare och vågseglare. Dunken ser ju t.ex. ut att ha nästan axelbrett mellan fästena på de flesta bilder och Buzianis sa i nån intervju att han tyckte det blev för instabilt att segla slalom med fästena lika tätt ihop som när man vågseglar.

    Själv brukade jag ofta förr finjustera skotningen genom att flytta kroken längs tampen, man skotar ju ut lite om man flyttar den framåt och in om man flyttar den bakåt.

  • rasmus_w

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 13:47 som svar på: Brädpriser 2010
    Jesper_B;570694 wrote:
    PS: En MFC-fena kostar inte många kronor att tillverka föresten, jo om vi kör i G-10 så blir det kanske en tia eller två!

    Fenor brukar kosta tresiffrigt så det förvånar mig inte att tillverkningskostnaden är tvåsiffrig.

  • rasmus_w

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 11:51 som svar på: Brädpriser 2010
    Svenne;570649 wrote:
    Ja, vad trodde du? Skeppa 75 liter fluff med extra förpackning från Thailand eller två rullar fiber från Tyskland som räcker till 30 brädor… …vänta nu, måste tänka lite här…
    Dessutom produceras resten av det din Thai-bräda är gjord av – i Sverige. Go figure.

    Okej. Så just i Sverige ligger fraktkostnaden på ungefär noll om man customtillverkar här. Är epoxy och skum till kärnor och distansmaterial lokalproducerade i nästan alla länder eller fraktas det tonvis med skumkärnor från Sverige till t.ex. Maui?

  • rasmus_w

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 11:46 som svar på: Brädpriser 2010
    Lars_K;570668 wrote:
    Haha. Vad är ”mer” och vad är ”mindre”?

    Surfblaskor har ju alltid näsan i syltburken på ett eller annat sätt så det skulle inte förvåna mej. Eller är det en annons du läst kanske? Tillverkarna anger gärna att de använder ”custom” på olika sätt i produktion. Är ju bara blaj.

    Jag tolkar det jag läst som att Cobra använder en relativt småskalig process som visserligen är industriell men inte skalar speciellt bra och som lämpar sig bäst för korta produktcykler. Formarna Cobra använder håller inte så länge, har jag hört nånstans, vilket är en faktor som bidrar till de korta produktcyklerna vi ser idag. Summa summarum en ganska ”hantverksmässig” affärsmodell till skillnad från den industriella modellen där man lägger massor av pengar på att ta fram tillverkningsverktygen och kostnaden för ett enskilt exemplar i princip är noll.

    Jag har för mig att hinkplastbrädor/ASA är en sån produkt och jag vågar gissa att skillnaden mellan Cobras affärsmodell och custom är mindre än skillnaden mellan Cobras och hinkplasten.

Sida 51 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA