

rmz
Forumsvar skapade
-
Vi provade kona vs 377 med kona grön 8,2 rigg, i svag vind 1-2m/s ingen större skillnad, men i 4-6 m/s när 377 railar så är det rejäl skillnad pga större cb på 377an.
Med röd konarigg 9.0 i 6-9 m/s så gör 377 ca 10-11 knop på kryssen medan konan gör ca 6-7 knop, toppfarten på slören är ganska lika ca 22 knop, kanske något mer på riktigt plattvatten.
Men konan är jättekul i 3-6 m/s OM man är några st som tränar/tävlar mellan bojar!
/Per -
Ja, 377 phantom är enda ny alt, men om du gillar att tävla/träna kryss/läns(slör) så är kona one ett surugat till raceboarden, trögare på kryssen(litet cb) men helt okej på undanvinden, jag kör båda delarna!😉
/Per -
Hej!
Långbräda verkar ligga i tiden nu, div 2 klassen drar igång , Jonas Davidsson bygger prototyper igen och kommer att få tampas med Lechnerbrädor på EM- i Brest i augusti, Och Kona klassen växer.
Dom bästa av dom gamla raceboardarna funkar nästan lika bra som phantom 377, problemet är att dom är svåra att få tag på i Sverige, exorset D2 elit är för klumpig, långsam att få runt i slagen, rs 380 funkar säkert men är lika dyr som en starboard, så därför är valet enkelt som det ser ut nu.
Sb 377 är riktigt skön att segla, håller bra fart på kryssen även om en div 2 går ännu bättre i lättvind!
/Per -
Som ett brev på posten!😉
http://m.blocket.se/stockholm/Kona_One_vindsurfingbrada_66941523.htm?ca=11&w=3 -
Bra val för det du söker, hade nog valt konarigg ändå för höjdtagning och vindspännvidden, välj storlek efter vikt så får du ut max av brädan, grönt 8.2 är bra allroundsegel, tänk bara på att lattorna inte går fri masten på samma sätt som på ett freeridesegel vid rätt ringning!
/Per -
Är du bekväm med att stå på railen så är JP klockren, lätt att hitta beg. Är du inte det så är firemove 120 Ltd. eller kanske till och med Tabu Thunder 130 Ltd. Intressanta brädor med pb fenor!
http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/3188/jp-84-slalom/
-
Luwa1111;683647 wrote:RRD:s nya Firemove är en fantastisk bräda! Finns i 100, 110 & 120 liters varianter. Testa en så kommer du skaffa en!
Lånar tråden lite!
Någon som provat en RRD firemove 100 eller 110 Ltd?
Har jp exiteride 110 fws som måttstock var det gäller plattvattenbräda!
För egen del ska jag bara ha den till mitt största segel 6.3(kanske 5.5 nån gång)!
/Per -
Herrejösses vilken snygg film, bästa på länge!!!
garanterat ingen”kosken” inblandad där 😉/per
-
Vi kan nog bli några som kör kuggeboda om vinden räcker Tis-ons, ca 16,30, så du blir nog inte själv!
-
Öland börjar torka upp, var lite sjöbris i dag ca 6.5 mellan Kl.16-19
/per
-
”Jag skulle vilja sätta fast min adapter i bommen. Har en Aeron-bom med medföljande RDM-adapter. Kan man t.ex. skruva fast den i bommen på nåt sätt? Det känns onödigt att ha den där lilla lösa grejen. Kommer säkert trilla loss nån gång när jag riggar ner, och så är man utan…”
Klämm dit ett sånt här shim på din rdm mast så kommer din aeronbom sitta som en smäck!
/per
-
Spray;607080 wrote:Är det någon skillnad i shapen på en -07 och en -09 ?
Det enda förändring jag hört förutom någon cm hit och dit på längd/bredd är att fenan är flyttad nån cm bakåt på 110an.
Man gör ju inte stora förändringar på ett redan bra konsept:wink:
/per -
Spray;607075 wrote:Nu har jag… *trumvirvel*… köpt ny bräda! bytt från 145 till 110liter 😀
Fattig student som man är så har man tyvärr bara råd med ett segel och en bräda. Så:Mitt Goya FXR 6,5 från 2007 med 75%ig mast från goya av samma årsmodell är lite slitet och nu vill jag ha mer drag för vattenstarter.
Jag har efter ha testat 9,0 och 6,5 konstaterat att 7,5 vore den gyllene medelvägen.
Det jag vill ha är
Vilket alternativ ger minst avkall på mina drömmar? Brädan är som sagt på 110liter av modell freeride.Hej!
Mitt förslag är att du drar ut när det är mer vind;-)
köp ett 5.5 och behåll din 6.5a, 5.5-7.0 är lagom till din bräda, varken större eller mindre är inte roligt till din exiteride 110l!
/Per -
Oåxen;600484 wrote:Kia – Audi: 1 – 0
I alla fall när det gäller urtagandet av passagerarsätet fram. I Audin kan man inte ta loss då krockkuddarna är kopplade på nåt vis. Trist.Ska man räkna in coolhetsfaktorn också, Mini clubman d – Audi/Kia 11-0
http://www.mini.se/se/sv/mini_cooper_d_clubman/index.jsp
kanske inte den billigaste i inköp, men snygg, kolla in bakdörrarna!
Snål diesel gissar att det är samma motor som sitter i volvo v50
men kommer i från Citroen/peugeot./per
-
Någon tar tydligen inte varningen på allvar, är ute och simmar 2min före beräknad våg…
http://www.cnn.com/video/flashLive/live.html?stream=stream1&hpt=C2