sailortrash
Forumsvar skapade
-
@Bicless 741652 wrote:
Jag blev förvånad häromdagen när jag testade ett 4,0 från slutet på 90 talet, mycket mindre twist, faktist svårare hålla det i 14-15 m/s än modern 4,5 som jag bytte till strax efter. 4,5 känndes lättare och kunde skotas hem mycket enklare. Kan vara värt hålla koll på att det segel du kör har bra twist annars måste man krypa ner i storlek ytterliggare.
Fler lattor ger också lite bättre hårdvindsprestanda, allt annat lika.
Sen håller jag med om detta med kortare mast. Inte kul ha för lång mast på små segel i hårda vindar. Ryckig känsla.Bicless
Gamla segel är ju ofta rätt höga med många lattor. Jag har en 4.2 simmer onshore från 2002 typ, som riggas på 400 mast (405). Idag riggas ju samma segel på 340 mast, eller motsvarande (typ icon/blacktip)
Måste ju bli rätt stor skillnad på mjukheten i masten. Eftersom seglet är högt och smalt kanske det inte har så mkt twist inbyggt heller…eller?
-
garanterat inte längre fena
det är en 100% teknikgrej vi snackar om här, och detaljer spelar roll. Du tycker det känns läbbigt att hänga ”framåt” och lägga tryck på framfoten?
– det är iallafall det som är vägen framåt. så testa att flytta hängseletamparna lite, om de sitter fel kommer du inte få bra samspel mellan riggens drag och kroppen. annars kanske det bara handlar om att våga.
Att köra små fenor är knepigare än att köra stora, man får som sagt spinnout om man inte gör rätt medan man med stor fena kan köra på rätt bra med rätt kass teknik, utan att få ngn feedback från utrustningen. Så kör mer korta fenor. det går snabbare, brädan blir friare och lättare att manövrera, och när man gör rätt är det inget problem att höjda.
-
Ok, det var br råd faktiskt
Tack
-
@dr Masse 741533 wrote:
Det är inte så petigt. Hitta en 3.7:a i bra skick med rätt mast. Jag kan varmt rekommendera 340 mast på mindre segel, gör stor skillnad.
jo jag ser att t.ex simmer har 340 master på mindre segel, det låter ju helt nice faktist..
vad är rätt mast egentligen? på så korta master som 340/370…spelar egentligen kolhalt ngn roll? Jag läste ngt test (Adrian Jones..the ”clones”), där ingen klarade ett blindtest på kolhalt på master under 430…
?
-
Jag testar nog brevik imorron igen….kanske funkar 5.7 om det i te drar över i att. Vilket iofs är rätt vanligt att deta gör på väst
-
med en 4.7 hade man mått som en kung…5.3 var på tok för stort trots (relativt) platt vatten och freestylefena..
-
whats the fuzz…att blåser vid landsort?
-
Underligt..lä i stora delar innerskärgården enligt viva…
-
Jag har seglat en del på en CLS vågis, som funkar i hård vind. Fantastisk tail, långt ifrån dagens. Men den kräver vind..
-
Jag kör nog Dalarö på denna prognos. Ingen risk att skrämma bort ngn, det är alltid gott om folk där. På stark vind är det klart ett av de bästa spoten i sthlm
-
På sydväst korsar man farleden på tvärs. Det blir riktigt fina planingsrepor, långa sträckor med stabil vind på rätt prognos. Vid svag grundvind kan det vara lite vindhål nära land, och det kan va svårt att kryssa ut på en lite bräda (typ hundra liter eller mindre). Båtarna går rätt ofta, och man får passa sig. Får man mastbrott är det typ sämsta stället att va på. Rätt strömt också i vattnet.
-
Kapellskär brukar blir riktigt bra på hård syd. Lite drygt med båten bara, Man måste korsa farleden
-
sailortrash
Medlem7 september, 2016 vid 13:27 som svar på: Hur många timmar ska man surfa för att bli bra?Jepp, jag är också intresserad av porto pollo. O h om det funkar med familj oxå
-
Jag har en hotrod 90% några år gammal som jag kör till simmer iron. Seglena funkar fint tycker jag
-
sailortrash
Medlem27 augusti, 2016 vid 12:27 som svar på: Hur många timmar ska man surfa för att bli bra?Vad man börjar med har klar verkan på hur fort det går. Men lika stor har vädret. 47 ggr/ säsong är inte alla som får ihop kring Sthlm, det kan jag lova.
Det jobbiga är att man måste byte prylar rätt ofta för att fortsätta utvecklas, vilket är dyrt. Helst ska man ju börja på typ en kona eller annan centerbordsbräda som kan plana. Väger man mellan 70-80 så behöver man då två segel typ 6-8 kvm. När man planar i stropparna med dessa prylar (med sele) är det dags för en freeride eller freestyle i låg vikt, typ Wood eller kol, kanske 70 bred eller däromkring. Det blir en enkel övergång, men en jäkla prestandahöjning materialmässigt. Då börjar vädret bli ett problem, dagar med vind under 7-8 i grund ger i princip inget. När man känner att dessa grejer blir lite jobbiga i hård vind, och vattenstart, slag och gippar sitter hyfsat är nästa kliv ca 60 bredd, dvs 90-100 l. Sen är det bara att nöta på, här börjat man åka landet runt i jakt på vind…
Sen är det vågen som gäller, kulingvarning, hopp brädor runt 80 l..men då har det oftast gått ett par år åtminstone
